Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoushullut - Millaisia he ovat?

Vierailija
23.02.2024 |

Tunnetko siivoushulluja ihmisiä, siis tällaisia himosiivoojia ja puunaajia, joiden koti on aina tiptop ja jotka ovat heti lakaisemassa jokaista murusta pöydältä.

Mitkä ovat hauskimmat ja oudoimmat havaintosi siivoushullujen tavoista ja arjesta? Minua kiinnostaa tämä ihmisryhmä.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotini on aina tiptop. Mitä haluat tietää? Voin kertoa jo jotain detaljeja

- en omista mitään "krääsää" eli esineitä ja tavaroita on yhteensä varmaan alle 100

- en omista imuria, sillä en omista myöskään mattoja. pyyhin lattian aina kostealla

- omistan vain yhdet lautaset ja lasit, en halua kotiini vieraitakaan. muutamia on ollut, ja aina sama vinkuminen, että olen "outo". tällainen kommentointi on tietysti täysin asiatonta, ja paljastaa vieraan rahvaaksi

- tiskit joutuu joka tapauksessa tiskaamaan jossakin vaiheessa. miksei tehdä sitä heti, niin välttyy rumien tiskien tuijottelulta? tiskikonetta en käytä, sillä en näe pointtia omistaa useita lautasia vain sitä taloudellisesti pyörittääkseni

- kodissani on hyvältä tuoksuvia kukkia ja valaistukseen olen panostanut. rauhallinen äänimaailma taustalla. ulos astuessani astun "ränkkätänkkämaailmaan", mikä ei ole itselleni kiinnostava

En pidä itseäni "siivousfriikkinä" vaan ihan normaalina, sivistyneenä naisena. Myös sivistyneet miehet ovat minimalistisia ja arvostavat häiriötöntä, siistiä ympäristöä. Samoin yritysjohtajat, eivät heidän toimistonsa tai kotinsa ole mitään pölyisiä sotaveitsien keräilykabinetteja

Auri kanasta pidän "siivousfriikkinä", sillä hän ryömii tuntemattomien kuonassa ja sonnassa. Se ei ole mielestäni tervettä

Vierailija
42/49 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian innokas siivoaminen menee muiden, tärkeämpien asioiden edelle. Pitää siivota - ei voi katsoa hyviä televisio-ohjelmia eikä lukea, kun aina on jotain kiillotettavaa, joka tuottaa suuremman tyydytyksen. Voi siis jopa eristää ja tyhmentää.

Katsoin sarjoja ja luin kirjoja ikävuosina 7-22. Sen jälkeen keskityin muutaman vuoden muihin asioihin, enkä ole koskaan pystynyt palaamaan roskaviihteen pariin. Media on täynnä kukkua, propagandaa, negatiivista ajattelua, draamaa, ilkeyttä, ongelmia, hysteriaa. Kirjoissa sama juttu. Ammattikirjallisuus on jargonoitua diipadaapaa, teennäistä itsen tai oman alan pönkitystä. Osaan lukea ja osaan bingettää. Odotan riittävän laadukasta kirjaa ja sarjaa, jotka saavat minut näin tekemään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitaten noihin tutkimuksiin joita joku linkkasi yhdistettynä tuntemiini supersiisteihin ihmisiin - ovat empaattisia ja sosiaalisia, mutta melko tylsämielisiä silloin kun haluaisi keskustella asioista, jotka eivät ole erittäin konkreettisia ja arkisia. Taas sotkumaakarit tuppaavat olevaan mielenkiintoisia ja luovia ihmisiä, koska heidän huomionsa on enemmän ilmiöissä, tieteissä, taiteessa tai jossain harrastuksessa.

En siis sano että toiset ovat parempia ihmisiä kuin toiset, vaan huomio ja siten keskustelunaiheet ja tapa ajatella erilaisia.

Supersiisti ihminen on luotettava, kenen kanssa on kiva jutella ja keskustella niistä tylsistä ja arkisista asioista ja huolista, sotkumaakareiden luokse taas menisin istumaan iltaa kun haluan oikeasti pitää hauskaa niin että viini virtaa, valvotaan yö ja nauretaan hyvin typerille asioille. Siistit ihmiset keskittäisivät huomionsa kellonaikoihin, ruokien asetteluun ja tarjoiluun ja silmien pyörittelyyn ke

No höps. Ihan päteviä tutkimuksia, mutta totta kai niissä on syyn ja seurauksen suhde molempiin suuntiin. Yleensä juuri ne masentuneet ihmiset eivät jaksa siivota tai muutenkaan tehdä mitään, ja lisäksi he vetäytyvät kotiinsa omiin oloihinsa ja ovat ahdistuneita, stressaantuneempia ja vähemmän tuottavia. Tuskin se masentunut muuttuu onnelliseksi ihan vaan siivoamalla, mutta aivan varmasti uutterat siivoajat ovat keskimäärin toimeliaampia, aikaansaavempia jne.

Vierailija
44/49 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoushullut ovat kyllä ihan oma ihmislajinsa. Itse teen melkein mitä tahansa muuta mieluummin kuin siivoan. Tykkään kyllä että kotona on kaunista ja viihtyisää, mutta jatkuva siivoaminen tuntuu  turhalta.

Mieheni kyllä tykkää imuroinnista, tekee sitä melkein joka päivä. Autonsa on aina viimeisen päälle siisti, joka kerta kun istun kyytiin, pyytää kopistelemaan kengät, ettei autoon tule roskia.

Yksi aamu tuli kiirelähtö töihin ja harjasin autossa hiukset - mitä tuskaa se oli miehelleni kun näki muutaman irtoavan hiuksen! Hän jäi niitä mun paikalta nyppimään kun poistuin autosta 🤭 Onneksi meidän koirista ei lähde karvaa, mies ei kestäisi sitä!

Vierailija
45/49 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siivoaminen vie siivoushulluilta paljon aikaa.

Omassa lähipiirissä on ihminen, jonka kodin erityisen siisteyden olen kyllä rekisteröinyt. Hänellä tämä ulottuu myös esim. autoon ja pihaan, missä kaikki on tiptop.

Olemme kevään ja kesän aikana yhdessä järjestelleet muutamaakin asiaa. Hän on usein luvannut hoitaa jonkin asian, mutta ei ole ehtinytkään ja valittelee, ettei ehdi tai jaksa tehdä jotakin. Olen itsekseni ihmetellyt, että mitä ihmeen kiireitä hänellä on: ei lapsia, päivätyö, ei mitään harrastuksia, ei lemmikkejä... Mihin hän iltansa ja viikonloput kuluttaa?

Hetki sitten se valkeni mulle: Hän siivoaa! useita kertoja viikossa tekee suursiivouksen eli matot ulos, imurointi, pölyjen pyyhintä, lattioiden pesu, pyyhkii kaappeja sisältä ja päältä, siivoaa jääkaappia, järjestelee komeroita... Imuroi myös autonsa usein. Tähän hänen iltansa ja viikonloppunsa kuluu. 

Jokainen tyylillään, mutta jotenkin tuo tuntuu vähän surulliselta.

Vierailija
46/49 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likainen koti kertoo siitä, että ihmisellä on pahoja ongelmia elämänallinnassa. 

Vierailija
47/49 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hrrr, äitini siivoushulluudesta selviytyneenä... Ei ollut hauskaa elo lapsuudenkodissani. Paljon jää elämää elämättä kun aika menee outoon puunaamiseen.

Vierailija
48/49 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset naiset jotka siivoavat miehen ulos siivousinnollaan.

Eräskin täällä moitti miestään joka ei jokaisen käsienpesun jälkeen kuivaa ja kiillota hanaa ! Ihan vaan vink vink jos haluaa ukosta eroon.

Vierailija
49/49 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on aina ollut siivoushullu. Kotona imuroitiin ja pyyhittiin pölyt helposti kahdesti päivässä. Tiskiä ei saanut olla pöydillä koskaan. Lisäksi perusteellinen viikkosiivous joka viikko. Sai raivareita, kun leivänpäällysrasvaa oli otettu rasiasta hänen mielestään epäsiististi. Aina sai pelätä, ettei omasta olemisesta jää mitään jälkiä. Äiti ihaili ystäviensä lapsia, jotka siivosivat kotona. Mä tiesin taas, että heidän koulumenestys ei ollut kehuttavaa, mutta sillä ei äidin mielestä ollut merkitystä.

Omassa kodissani olen halunnut tietoisesti olla rennompi. Meillä ei ole sekaista eikä sotkuista, mutta ei myöskään supersiistiä. Jos haluan siistiä, siivoan itse enkä nalkuta enkä raivoa aiheesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän