Siivoushullut - Millaisia he ovat?
Tunnetko siivoushulluja ihmisiä, siis tällaisia himosiivoojia ja puunaajia, joiden koti on aina tiptop ja jotka ovat heti lakaisemassa jokaista murusta pöydältä.
Mitkä ovat hauskimmat ja oudoimmat havaintosi siivoushullujen tavoista ja arjesta? Minua kiinnostaa tämä ihmisryhmä.
Kommentit (49)
Mä joskus ihmettelen siivousintousta ystävääni, että jos hänellä on vapaapäivä, niin hän aina sanoo siivoavansa. Itse arkivapaalla käyn salilla tai uimassa, menen kahville kaupungille, saatan käydä päiväleffassa ja hoitaa jonkin asian tai ostoksen. Ystäväni sanoo aina siivoavansa. Usein mainitsee myös vaikka tapaamisesta lähtiessään, että menee kotiin siivoamaan. Heillä kyllä on hyvin siistiä aina.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko on tällainen. Hänellä on aina ensimmäisenä mielessä siivoaminen, se että nyt pitää siivota. Kun mummomme esimerkiksi sai sairauskohtauksen ja järjestettävänä oli todella paljon asioita mummon palatessa kotiinsa, siskoni ensimmäinen ja ainoa huolenaihe oli, että mistä siivooja, siellä täytyy sitten siivota, milloin saadaan siivoojaa käymään.
Ei Herrajjumala.
Siivoamisinnosta pääsee eroon menemällä siivousalan töihin. Ei tippaakaan kiinnosta siivota enää töiden jälkeen.
Siisti koti kertoo elämättömästä elämästä.
Ehkä neuroottisia joltain osin, pikkutarkkoja, herkästi stressaantuvia, kai?
Tervetuloa vaan käymään luonani joku siivoushullu. Olisi paljon tehtävää.
Tätini joka on myös ollut juoppo. Siivosi vaikka sai aivoinfarktin, toki lopetti juomisen siihen, mutta kyllä jatkuvasti luutu kädessä. Nykyisin ei enää voi kun on pyörätuolissa. Mutta silloinkin kun juopotteli oli paikat koko ajan tiptop
Mun täti on siivoushullu. Kerran sen mies toi lämmityspuita sisälle ja uunin eteen jäi muutama roska kun se lakaisi ne siitä. Täti spottasi roskat, imuroi koko talon ja huusi että miten täällä näin sotketaan. Samoin kerran kun serkun kaveri vahingossa tuli tuulikaapista eteiseen kengät jalassa (ilmeisesti hänen perheessään oli kenkäsäilytys eteisessä, eikä kenkiä tarvinnut jättää tuulikaappiin) täti sai hepulin ja imuroi&moppasi koko talon.
Muistan lapsuudessani yhden kaverin perheen, jossa perheen äiti siivosi koko ajan. Minulla oikeasti on sellainen mielikuva, että aina kun sinne menin käymään - useita kertoja viikossa siis joskus koululaisena - kaverin äidillä oli siivousvälineet esillä, imuroi ja moppasi, tai vähintään pyyhki keittiössä jotain tasoja luudun kanssa. Heillä eivät lapset myöskään saaneet tuoda mitään leluja pois omista huoneistaan, vaan pienemmät sisaruksetkin leikkivät vain siihen tarkoitetussa huoneessa. Vanhemmilla oli makuuhuone sekä oma tv:n katseluhuone, jonne lapset eivät saaneet koskaan mennä.
Mun yksi ystävä lopetti työssä käynnin, koska ei ehtinyt siivota tarpeeksi.
No, ok, ehkä tuo on vähän liioiteltua, mutta siis on yksinhuoltajaäiti (hyvät apujoukot, aktiiviset isovanhemmat kyllä lähellä) ja työttömänä. Hän pääsi töihin, mutta työmatka oli aika pitkä, useamman kymmenen kilometriä. Tykkäsi työstään ja sai töissä hyvää palautetta, mutta irtisanoi itsensä, sillä hänen mukaansa kotitöihin jäi liian vähän aikaa.
On innokas siivoamaan, pesemään pyykkiä jne ja heillä on aina kaikki paikat, kaapit, eteisen hyllyt ja naulakot todella siistit - ei mitään ylimääräistä missään.
Äitini oli sellainen raivosiivoaja. Olen käsittänyt sen alunperin johtuneen siitä että hänen avioliittonsa oli ihan paska, sitä hän ei pystynyt hallitsemaan vaan isä juopotteli ja hurvitteli oman halunsa mukaan. Mutta talo sitten oli kaikki kaikessa ja siivoamistahan äiti pystyi hallitsemaan. Aika ikäviä muistoja kyllä, kun hän komensi meitä lapsia kuin führer eikä mikään kelvannut kuitenkaan.
Onneksi talo on myyty ja molemmat vanhemmat kuolleet niin enää ei tarvi sitäkään menoa katsella.
Minä en omassa kodissa välittele jos joku pikkuroska makaa vaikka keskellä lattiaa, imuroimme sitten kun sille päälle tulemme. Mattoja ei meillä todellakaan viedä ulos tampattaviksi. Jaamme siivousvastuun keskenämme ihan ilman raivoamista. Siivous ei ole mikään itsetarkoitus.
Minun yhdellä sukulaisella on sellainen tapa, että hän aina luettelee mitä on siivonnut :-D Viestitellään jonkin verran ja saan häneltä aina silloin tällöin tällaisia viestejä: "Olin tänään aamuvuorossa ja illalla siivosin. Putsasin kaikki keittiönkaapit, otin oikein tavarat pois ja pyyhin hyllyt, ja sitten siivosin myös kylppärin perusteellisesti. Lattiat pyyhin yläkerrassa ja alakerrassa. Pyykkiä pesin koneellisen. Täytyy jatkaa huomenna vielä hommia, kun on iltavuoro. Mites sulle?"
Mua aina naurattaa jotenkin nämä tiedonannot. Hän on kyllä tällainen ns. siivoushullu, jonka kotona ei taatusti ole pölyhiukkastakaan missään.
Odottaako että ylistät häntä, antaisikohan joku oikein mitalin?
Itseni. Elän kahdestaan avomieheni kanssa joka onneksi on yhtä siivous hullu, ei kukaan muu tälläistä jaksaisi. Mutta me vaan rakastetaan siisteyttä, järjestystä ja erityisesti puhtautta. Siivous kaappi on täynnä erilaisia puhdistusaineita, moppeja etc. Kaupassa jos kierrellään erikseen niin voi olla varma että toisen löytää siivoustarvikehyllyltä.
Ollaan kyllä muissakin asioissa hyvin pedantteja ja perfektionistisiä luonteita. Mutta yhdessä ollaan oltu rippikoulusta lähtien eli 14 vuotta. Kai tässä kaksi turhantarkkaa ihmistä on löytäneet toisensa. :D
Yksi kaverini. Moppasi lattiat JOKA päivä, muruja ei saanut olla missään, kaikki tavarat piti olla paikoillaan. Kävi töissä, harrasti ja hoiti omakotitalon kotityöt ja lapset ja välillä iltaisin itki väsymystään, että kun ei millään jaksaisi pestä lattioita... Mutta ei voinut mennä nukkumaan, ennen kuin koko talon lattiat oli mopattu.
Ymmärtäisin paremmin jos olisi vaikka viisi isoa koiraa ja taapero konttaamassa, mutta heillä kolme koululaista, ei lemmikkejä.
Yläkerran naapuri imuroi useamman kerran päivässä. Ei ole edes pieniä lapsia eikä eläimiä niin en ymmärrä mitä pienessä kaksiossa on imuroitavaa
Äitini. Hullu raivosiivoaja. Mattojen hapsut ja tyynytkin piti olla tietyssä asennossa, jotta olivat oikein. Lattiat pestiin vedellä lotraten, kun se oli ainoa tapa saada puhdasta. Kyllähän siitä jonkun dg:n olisi varmaan saanut aikaiseksi.
Mun sisko on tällainen. Hänellä on aina ensimmäisenä mielessä siivoaminen, se että nyt pitää siivota. Kun mummomme esimerkiksi sai sairauskohtauksen ja järjestettävänä oli todella paljon asioita mummon palatessa kotiinsa, siskoni ensimmäinen ja ainoa huolenaihe oli, että mistä siivooja, siellä täytyy sitten siivota, milloin saadaan siivoojaa käymään.