Joudun köyhyyden takia jättämään vitamiinit pois, vaikka neurologini on käskenyt käyttää D-vitamiinia
Ms-taudin takia mun pitäis käyttää D-vitamiinia säännöllisesti, mutta ei enää ole varaa. Myös kalasta jouduin luopumaan jo vaikka se sisältäisi luonnollisesti D:tä. Pelkään että tauti aktivoituu ja joudun sairaalaan osastolle. Siitä tuleekin sitten iso lasku yhteiskunnalle maksettavaksi. Plus mun inhimillinen kärsimys.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Taas täällä vastailee ihmiset, joilla ei ole köyhyydestä mitään kokemusta. Mikä on muuten tyhmää ja tylyä!!
Luin ketjun läpi, enkä huomannut yhtään kommenttia, mikä olisi osunut kommenttiisi. D-vitamiini vain on edullisimmasta päästä 3€/kk- minä olen syönyt vuosia keliakian takia - minulla menee 36€ vuodessa.
Miten on muun ms lääkityksen laita, jos vitamiinien hankintakin tuottaa vaikeuksia? Vai ovatko ne kaikki kela korvattavia? Onko vitamiineja mahdollista saada reseptillä edullisemmin, jos niitä tarvitaan sairauden takia suuria määriä?
Kala on kallista, mutta köyhän on mahdollista sitä toisinaan syödä, jos tyytyy edullisempiin laatuihin ja ostaa tarjouksista. Kalaa se on pakasteseitikin.
Vierailija kirjoitti:
Miten on muun ms lääkityksen laita, jos vitamiinien hankintakin tuottaa vaikeuksia? Vai ovatko ne kaikki kela korvattavia? Onko vitamiineja mahdollista saada reseptillä edullisemmin, jos niitä tarvitaan sairauden takia suuria määriä?
Kala on kallista, mutta köyhän on mahdollista sitä toisinaan syödä, jos tyytyy edullisempiin laatuihin ja ostaa tarjouksista. Kalaa se on pakasteseitikin.
Varsinainen MS-lääkitys on yleensä 100% korvattava. Oma on tällä hetkellä n. 300€ kuussa, mutta aiemmin se maksoi liki tonnin kuussa ennen kuin markkinoille tuli halvempia rinnakkaisvalmisteita.
Olet rolli.Jos olisit köyhä sinulla ei olisi älypuhelin tai netti konetta kotonasi.Myy ne jos on ja osta vitammiinisi.
Apteekkien D - vitamiinivalmisteet ovat huomattavasti kalliimmat kun esim S ketjun D - vitamiinilisät.
Tavallisen kaupan 50 mg D - vitamiinipurkki maksaa noin 4 e ja sisältää 150 tabl. Ostan itse nykyään näitä, köyhänä tk eläkeläisenä.
Otan päivässä 100 mg, eli 2x50 mg tabletti. Purkki riittää noin 2,5 kuukautta. Ilmeisesti ihan laadultaan ok valmiste. D - vitamiinipitoisuus ollut hyvä verikokeissa.
Voimia Sinulle Ap!
Mene eläinkauppaan ja osta sieltä liskolamppu. Sillä saat d-vitamiinisi paremmin nousuun kuin pillereillä ja kestääkin kauemmin kuin vitamiinipurkki.
Varsinkin jos on reilusti vararasvaa, D-vitamiinitasoja voi nostaa ainakin ketogeenisellä dieetillä, joka pitää insuliinitasot kurissa. Insuliini nimittäin "käskee" varastoimaan mm. D-vitamiinia ja testosteronia rasvakudokseen pahan päivän varalle(?) joten sen tasot verenkierrossa laskevat huomattavasti!
Ihmisen päivittäinen D-vitamiinintarve täyttyy, kun saa auringonvaloa 10-15 minuuttia kasvoille, käsille ja käsivarsiin. Paljaan ihon määrällä ja ulkona oleskelulla D-vitamiinin määrää voi säätää mieleisekseen.
Eikö rahat riitä edes tällaiseen hoitoon?
D-vitamiini ei ole lääke. En tiedä miten Kela suhtautuu lisäravinteisiin.