Yle: Viisi raskaana olevaa kertoo, miksi he häpeävät syömistään: "ei ole varaa syödä kalaa"
Ei ole varaa kalaa, niin miten sitten on varaa lapseen? Lapsi piti silti mennä tekemään?
Kommentit (47)
En syönyt täysin suosituksien mukaan ollessani raskaana. Kalaa ei tullut syötyä paljon, koska se etoi koko raskauden ajan. En usko, että on parempi että äiti syö kalaa ja oksentaa kuin, että ei syö eikä oksenna. Söin paljon pähkinöitä, avokadoa yms. muita hyviä rasvoja. Stressi vaurioittaa sikiötä. Turha stressata ruokavaliosta kun on raskaana. Jokaisella aterialla ei tarvitse olla kasviksia ja välillä voi syödä karkkia, jos siitä tulee hyvä mieli. Mieluummin antaa itselleen vähän vapauksia kuin stressaa ruokavaliosta ja aiheuttaa itselleen ja sikiölle vahinkoa niin.
Lääkäri ei voi kirjoittaa reseptiä ruokaan, mutta voi kirjoittaa reseptillä lisäravinteita ja vitamiineja. Oikeilla sanavalinnoilla toimeentulotuen asiakas voi sitten hakea lisäravinteet ja vitamiinit joutumatta käyttämään senttiäkään rahaa perusosastaan.
Olin todella reilusti ylipainoinen, kun tulin raskaaksi 32-vuotiaana. Voimakkaan pahoinvoinnin takia laihduin heti alkuun 14 kiloa, ja viimeisillänikin painoin vähemmän, mitä ennen raskautta. Kalaa en syönyt koko raskausaikana, koska en vain kykene. Söin kyllä monivitamiinia ja kalaöljyä.
Ei ollut raskausdiabetesta, ei ongelmia synnytyksessä, joka käynnistyi spontaanisti päivä ennen laskettua aikaa.10 pisteen vauva, joka painoi 3100g. Minua peloteltiin isolla sokerivauvalla koko raskaus, kun olin itse ylipainoinen. Mikään kauhistusta aiheuttanut uhkakuva ei raskaudessa ja synnytyksessä toteutunut toisin kuin monella normaalipainoisilla kaverillani.
Jos ei ole varaa kalaan, niin ei ole kyllä varaa lapseenkaan. Voi itku, minkälaisilla edellytyksillä ja resursseilla ihmiset lisääntyvät nykyään. Lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei voi kirjoittaa reseptiä ruokaan, mutta voi kirjoittaa reseptillä lisäravinteita ja vitamiineja. Oikeilla sanavalinnoilla toimeentulotuen asiakas voi sitten hakea lisäravinteet ja vitamiinit joutumatta käyttämään senttiäkään rahaa perusosastaan.
Raskaana oleva ei voi korvata terveellistä ruokavaliota lisäravinteilla. Esimerkiksi kalaöljykapselit sun muut ei korvaa kalaa, on tutkimuksissa osoitettu. Kasviksia ei korvata popsimalla vitamiineja.
Ei ole olemassa mitäänköyhille kirjoitettavia reseptiravintolisiä, joilla voisi korvata terveellisen ja monipuolisen ruokavalion. Raskaana olevien suositukset koskevat kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden aikainen kalansyönti tutkitusti kasvattaa lapsen älykkyyttä. Tietenkään kalaa ei ole mikään pakko syödä.
Onko näin??
Tekeekö avokado saman?
Yök. Kalat vetää saasteet sieltä järvestä tai mistä lie. Haisee pahalle.