Tervaskannoille pakollinen tiedotustilaisuus ennakkoperinnön antamisesta
Eli ihmisen täyttäessä 80 v, suomalaisen keski-ikä, hän on tavallaan yliajalla. Yhteiskunnan tulisi tällöin lähettää kirje pakollisesta osallistumisesta tiedotustilaisuuteen, jonka aihe on enakkoperinnön antaminen. Osallistumatta jättäminen aiheuttaisi automaattisen 10 %:n ennakkoperinnön, seuraavalla kerralla seuraus olisi jo 30 % jne. Yhteiskunta herättelisi tällä tavoin tervaskannot todellisuuteen. Raha tuottaa paremmin kierrossa.
Kommentit (36)
ja sitten te valittaisitte perintöverosta, kun olette perineet 10% vanhasta omakotitalosta, jossa pappa edelleen asuu.
Oletko vailla ilmaista rahaa? Omasta suvusta esimerkiksi setäni eli 100 vuotiaaksi, hänen veljensäkin 90+ vuotiaaksi, äitini 95 vuotiaaksi ja hänen pikkusiskonsa täyttää tänä vuonna 94 vuotta. Pitkäikäiset ihmiset tarvitsevat omat rahansa ihan itse. Ahneet perilliset saavat odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vailla ilmaista rahaa? Omasta suvusta esimerkiksi setäni eli 100 vuotiaaksi, hänen veljensäkin 90+ vuotiaaksi, äitini 95 vuotiaaksi ja hänen pikkusiskonsa täyttää tänä vuonna 94 vuotta. Pitkäikäiset ihmiset tarvitsevat omat rahansa ihan itse. Ahneet perilliset saavat odottaa.
Siis eivätkö he missään vaiheessa älynneet antaa ennakkoperintöä?
AP
Se raha menee hoitokotiin, kotihoitoon yms
Ennakoperintö on tietyissä tilanteissa fiksu ratkaisu, mutta ei pakottaen ap:n kaltaisille loisille.
Pakollinen lahjoitus ei ole hyvä asia ja olisi todennäköisesti laiton mutta tietyistä asioista kertominen olisi ihan hyvä asia. Vähentäisi riitelyjä ja turhia oikeusjuttuja.
Tämä on ihan ministeritason ehdotus. Koko kansa hurraa. Tätä ON odotettu!
Tosikkona kysyn, miten ihminen voi elää " yliajalla"? Kukin elää mitä elää. Minunkin vanhempani eli 87 ja 95 vuotiaiksi, vaikka elivät sodat ja pula-ajat. Miehen puolelta vanhempansa, setänsä ja tätinsä eläneet yli 90 v, vaikka samat ajat kokeneet.
Me ollaan 60-70 välillä terveitä ja toimintakykyisiä. Vielä voi odotella elinaikaa tilastollisesti 20-24 v. Tarvitsemme säästömme todennäköisesti ihan elämiseen.
Nämä on näitä. Tullut nähtyä miten poika vaimoineen tuli pyytämään lääkäriltä todistusta jolla voisi ottaa isän omaisuuden haltuunsa jo nyt, koska isä ei missään tapauksessa enää kotiinsa palaa ja ei näin ollen asuntoa ym. omaisuutta tarvitse.
Oli kyllä mahtava näky kun lääkäri raivostui ja teki selväksi muutaman seikan.
Että oli pojalla otsaa tulla esittämäänkään moista p-skaa. Sellaistella todistuksella ei olisi edes lain voimaa. Sitä en tiedä mihin hän sitä olisi mennyt esittämään.
Onpahan korkea keski-ikä suomalaisilla.
Myös sitten hyvätuloisia jotka aivan ymmärryksellä suhtautuneet vanhempiensa lahjoitukseen mittavista summista.
Olen lääkärintarkastuksen perusteella niin hyväkuntoinen, että elän helposti 100-vuotiaaksi. Suvussani on molemmilta puolilta myös lähes 100-vuotiaaksi eläieitä teräsmummoja. Ikää on nyt 72 vuotta.
Olen antanut lapsille ennakkoperintöä joka kolmas vuosi sen 5000 euroa, jonka saa antaa verottomasti. Eikö tämä riitä? Asuntoani en aio myydä ja tileillä haluan pitää tarpeeksi isoa puskuria yllättävien menojen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Miksi sitä pitäisi antaa? Vanhukset tarviivat itse joka pennin hoivamaksuihinsa. Jos heillä on rahaa ja varallisuutta, heidän kuuluu maksaa hoivansa itse eikä ängetä yhteiskunnan eli meidän nuoremman sukupolvien rahoitettaviksi. Pikemminkin pitäisi kieltää antamasta ennakkoperintöä jotta yhteiskunnalle ei tule kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Miksi sitä pitäisi antaa? Vanhukset tarviivat itse joka pennin hoivamaksuihinsa. Jos heillä on rahaa ja varallisuutta, heidän kuuluu maksaa hoivansa itse eikä ängetä yhteiskunnan eli meidän nuoremman sukupolvien rahoitettaviksi. Pikemminkin pitäisi kieltää antamasta ennakkoperintöä jotta yhteiskunnalle ei tule kustannuksia.
Höpsistä, aivan hölmöä ajattelua. Ei noin voi ajatella. Mietis nyt vielä kerran. Ei vanhus rahalla enää mitää tee ja vanhustenhuolto ottaa korkeintaan eläkkeen ja mahdolliset muut tuotot --- ei säästöjä missään muodossa, ei asuntoa (mahdolliset vuokratulot kylläkin). On sulaa hulluutta olla antamatta ennakkoperintöä ronskin käsin.
AP
Ap:n teksti on halpamainen. Myös otsikko on harhaanjohtava, sillä ap:n todellinen aivopieru pitäisi otsikoida "Tervaskannoille tiedotustilaisuus ennakonperinnön pakollisesta antamisesta". Koko teksti on sisällöltään vielä ala-arvoisempi, koska sen tausta-ajatuksena ei ole pelkkä omaisuuden uusjako vaan myös pelkkiin ikänumeroihin perustuva "yli-ikäisen" väestönosan eliminointi kunnosta ja elämänhalusta riippumatta, riistämällä heiltä se, mihin itsenäisen elämän materiaaliset edellytykset tässä maailmassa perustuvat, olipa se hyvä asia tai ei. Ap:n viimeisestä virkkeestä voi vielä huomauttaa, että hänen nopeasti kiertoon laittamat omat rahansa ovat ilmeisesti jo tuottaneet sen minkä ne voivat tuottaa, koska hän on vailla muiden rahoja.
Ap on tyhmä ja rahanahne. Jokainen käyttäköön omat rahansa elinaikanaan niinkuin haluaa. Jos mulle ehdotettaisiin tollasta niin pirruuttanikin tuhlaisin kaiken.
Jokainen päättäköön lahjoituksistaan itse, mutta noin kuuskymppisille olisi kyllä hyvä tiedottaa perintösuunnittelusta ja siitä että saavat lahjoittaa tietyn summan tietyin väliajoin verottomasti. Kun sitten jossain vaiheessa eivät enää usein ymmärrä, vaikka ikää on jo rutkasti ja mihinkään eivät käytä rahaa, hilloavat vaan tilillä. Jos vielä ymmärrys pelaisi, auttaisivat mielellään jälkikasvua, mutta kun ei pelaa.
Koittakaa nyt vaan tulla toimeen omillanne. Minulta ei heru perikunnalle senttiäkään. :)
Ihan hyvä idea.