Hirvittaako kulutusyhteiskunta? Taallakin tulee esille ne miljonat pienet teot, joista maapallo jatteistyy ja energia menee harakoille
- tiskirätit roskiin kerran viikossa
- (kuumassa) suihkussa useampia kertoja päivässä pitkään oli likainen tai ei
- vaatteiden pesu joka käyttökerran jälkeen ( oli vaate likainen tai ei)
- lapsille useita ulkoiluvaatekertoja ( vara-, piha-, hienostelu- ja arkitalvitamineet jne)
- joka vauvalle kaikki uutta ( " meidän lapsella ei käytetä mitään iljettävää muilla ollutta vaatetta" )
- shoppailua shoppailun takia, ei tarpeeseen
- hankitaan hirveät määrät pientä ja halpaa muoviroinaa (=leluja), jotka rikkoutuu helposti ja heitetään sitten roskiin
- tilataan tai ostetaan aikakauslehtiä ja heitetään ne suoraan paperinkeräykseen ( ei kierrätetä kavereille tms.)
Miksi kukaan ei kyseenalaista tätä? Miksi " mulla on oikeus elää niinkuin lystään" -mentaliteetti on se oikea ja muu on " viherpiperrystä" ?
Listatkaapa lisää tavallisen perheen tavallisia juttuja, jotka laajalla skaalalla on silkkaa tuhlausta!
Kommentit (23)
pärjäisi siellä kaupungissa jos sinne ei ruokarekat ym. huoltoliikenne kulkisi.
Olen teini-ikäisestä asti yrittänyt pelastaa maailmaa välillä onnistuneemmin ja välillä epäonnistuneemmin. Kyllä se taakka on aina harteilla. Kaikissa valinnoissa en ole ekologinen, mutta sinne päin aina yritän vetää valintoja.
Ollaan saatu paljon vaatteita lapsille käytettyinä. Nykyään naapurissamme asuu kulutushysteerikko, jonka lapsilla on vaatetta enemmän kuin voivat ikinä käyttää. No, minä sitten ostan niitä vähän käytettyjä vaatteita tosi edullisesti aluspaidasta ulkohaalariin. Mutta ehkä ostamiseni jopa lisää naapurin ostointoa, kun voi ajatella, että saa ne kamat sitten kuitenkin eteenpäin.. Mutta meidän perheessä ne samat tamineet sitten käytetään kahdella lapsella ja siirretään tuttavaperheiden lasten käyttöön.
Mun mielestä kyllä vaatteiden uutena ostamisessakin on ekologisuuseroja. Yks kaveriperhe, jotka on hyvin luonnonläheisiä ja ekoja ostavat paljon käytettyä tavaraa, mutta ne mitä ostavat uutena yrittävät saada mahdollisimman halvalla. Ja seurauksena on, että ne hajoavat jo vanhimman lapsen käytössä.
Minä ostan toppavaatteet uutena, mahdollisimman laadukasta, jotta kestävät kahdella lapsella. Ja sisävaatteista varmaan 60-70 % ostan käytettynä.
Autoa meillä ei ole, mutta hehkulamppuja kuluu melkoisestim kun on paljon spottilamppuja katossa (inhoan pimeää!) No, tänään löysin Prismasta spottilampun mallisen energiansäästölampun. Maksoi yli 16 euroa, mutta ostin kokeeksi. Tavoitteenani on vaihtaa kaikki spotit sellaisiin.
Jotain aina yritän.. välillä - alennusmyyntiaikaan - iskee hetkellinen ostohysteria. Se menee ohi heti, kun lahjaksi saadut rahat on käytetty loppuun. Enkä kyllä osta juuri mitään turhaa..
Ihan tietämättäänkin, esim. vanhempani:
- eivät juuri koskaan osta mitään uutta, eivätkä ainakaan turhanpäiväistä.
- käyttävät kaikki vaatteet loppuun ja paikkaavat rikkimenneet.
- lämmittävät talonsa puulla
- eivät matkustele eivätkä ajele turhaan autolla (isäni ajaa vain 6000 km vuodessa vaikka asuvat maalla!!)
- äitini käyttää kaiken uudelleen, mm. tiskirätit pesee yhä uudestaan, myös muovikassit käyttää eikä osta uusia.
- eivät ikinä heitä ruokaa pois
jne jne
Kyllähän joskus naurattaa kun seuraan heidän puuhiaan, mutta oikeesti, eivätkö he siltikin elä kuten meidän nuorempienkin pitäisi??? Itse törsään kyllä aivan liikaa myös materiaan. Tosin olen ajatellut että tekisin muutoksen. Mitä olen tehnyt:
- meillä on kotona vain 20 astetta, ei lämpimämpää ja kotimme lämpiää puilla
- käytämme vain energiansäästölamppuja
- kaikki laitteet sammutetaan kunnolla kun niitä ei käytetä
- lamput sammutetaan jos ei olla huoneessa
- emme käy suihkussa joka päivä, käymme saunassa ja sekin puulämmitteinen
- yritän välttää turhaa autoilua ja automme on dieselkäyttöinen ja vetää vain 5 litraa sadalla. Vaihtakaa muutkin Dieseleihin!!
- en pese vaatteita turhaan enkä pese niitä 60 asteessa ellei ole pakko
Kyllähän näitä löytyy jos vain haluaa.
Iljettää kälyni jonka elämä pyörii kulutuksen ympärillä! Hän suorastaan kritisoi minua kun en pese vaatteita 60 asteessa enkä kylvetä lapsia joka ilta. Höpsöä. Ja kaikkea pitää saada jatkuvasti ja lisää ja lapsilla pitää olla kaikkea leikkihuoneessaan tai muuten saavat vissiin traumoja.