Oletko ollut työpaikassa, jossa opastus työhön on ollut täysin puutteellista?
Jos olet ollut, kuinka pitkään jaksoit siellä työskennellä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Menin harjoitteluun jonka oletin olevan, no, harjoittelu jossa opastetaan ja ohjataan. Sain sen kuvan että menen oikeasti vain vakkareiden mukana ja teen jotain pieniä juttuja itsenäisesti jossain vaiheessa. Aloitin työt, ohjaajakseni merkitty ihminen jäi viikon päästä kesälomalle ja ilmoitti vaan että pitää sitten tehdä tää ja tuo, olet vastuussa tuosta, kaapissani on ehkä asiaan liittyviä papereita. Opintoja oli takana vuosi ja ne jutut joita olisi pitänyt hoitaa oli sellaisia joita ei oltu vielä edes käsitelty opinnoissa.
Tosi rankkaa. Saitko tehtyä harjoittelun loppuun?
Nykyään monessa paikassa on niin niukat resurssit, ettei ketään ehditä neuvoa. Uusien työntekijöiden on vaikeaa silloin saada töihin hyvää otetta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut työpaikassa, jossa opastus työhön on ollut täysin puutteellista?
.
En ole koskaan mitään opastusta saanut.
Ekassa vakituisessa koulutin henkilöitä ulkomaita myöten.
Oon ollut. Edellisessä työpaikassa vaan näytettiin siivoustarvikkeet eikä muuta opastettu. No, siivosin sitten miten siivosin. En ollut mikään ammattilainen. Sitten tuli työsuojeluvaltuutetulta jonkinlainen kirjallinen, nimetön kyselykaavake. Siihen kirjoittelin ettei ollut minkäänlaista perehdytystä työhön. Minun jälkeeni tilanne parani. Vaatikaa perehdytystä hyvä ihmiset. Voitte ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun jos näin ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut. Edellisessä työpaikassa vaan näytettiin siivoustarvikkeet eikä muuta opastettu. No, siivosin sitten miten siivosin. En ollut mikään ammattilainen. Sitten tuli työsuojeluvaltuutetulta jonkinlainen kirjallinen, nimetön kyselykaavake. Siihen kirjoittelin ettei ollut minkäänlaista perehdytystä työhön. Minun jälkeeni tilanne parani. Vaatikaa perehdytystä hyvä ihmiset. Voitte ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun jos näin ei tapahdu.
Ihannetilanne, jos omalla toiminnalla pystyy parantamaan asioita työpaikalla. Monesti vain suhtautuminen muuttuu entistäkin keljummaksi, jos uusi tyyppi määrätietoisesti vaatii oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihannetilanne, jos omalla toiminnalla pystyy parantamaan asioita työpaikalla. Monesti vain suhtautuminen muuttuu entistäkin keljummaksi, jos uusi tyyppi määrätietoisesti vaatii oikeuksiaan.
Tuohan on sitten täyttä työpaikkakiusaamista ja taas on asiaa työsuojeluvaltuutetulle. Monesti on vissiin helpompi lopettaa koko työ. Näin minäkin jouduin tekemään. Mielenterveys on tärkein.
Maatalouslomituksessa tulee kaikenlaista opastajaa kohdattua.
Joskus on vain lappu karjakeittiön pöydällä, joskus opastajana on ympäri päissään hoippuva isäntämies, joskus lomittajan oletetaan olevan ajatustenlukija ja ennustaja.
Onneksi suurin osa tilallisista tulee ensimmäisenä aamuna neuvomaan asiallisesti ja tärkeimmistä tehtävistä on jopa hyvät seikkaperäiset kirjalliset ohjeet.
Kyllä! Melkein jokainen. Olen korkeasti koulutettu ja ollut ns.huippupaikoissa töissä, useassa oman alani yrityksessä. Käsittämätöntä miten tyhmää ja ammattitaitamatonta porukkaa istuu niillä johtopalleilla. 50-60 miehet pahimpia, eivät osaa mitään eivätkä perehdyttää. Nuoret naiset olleet hyviä perehdyttämään.
Yhdestä lähdin koeajan aikana, perehdytys oli yksi monista ongelmista. Huono edimies ei osannut omaa työtään tai perehdyttää minua. Riitaisi työporukka. Tämä ei kylläkää ollut mikään huippuyritys muutenkaan mutta palkka hyvä yli 5000e,silti en jäänyt,eikä ole kaduttanut vaikka nyt hieman pienempi palkka. Mutta nykyisessä oli aikoinaan hyvä perehdytys ja on hyvä esimies ja tiimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo oon. No ootko sää?
Kyllä olen.
Järjestötyö oli sellaista. Yhtälöön kun lisää vallanhimoisia ihmisiä jotka haluaa pitää lankoja käsissä, niin työntekijällä ei ole minkäänlaista omaa vastuualuetta ja kaikesta tulee pirstaloitunutta sillisalaattia.
Järjestötyö on perseestä.
Stockalla ihmisiä roiskitaan osastoilta toisille ilman mitään koulutusta. Käteen saa tabletin ja ohjeen googlettaa koska siinä on netti. Ai että hävetti kun ei todellakaan tiennyt tuotteista mitään. Irtisanouduin koska pää ei enää kestänyt. Firma joka mainostaa asiakaspalvelulla...
Kohta 10 vuotta. Olen edennyt firman sisällä ja nykyisin huolehdin siitä että perehdyttämiseen on riittävästi aikaa. Jokaiselle uudelle myös nimetään mentori, jolta voi kysellä asioista varsinaisen perehdytyksen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo oon. No ootko sää?
Kyllä olen.
Järjestötyö oli sellaista. Yhtälöön kun lisää vallanhimoisia ihmisiä jotka haluaa pitää lankoja käsissä, niin työntekijällä ei ole minkäänlaista omaa vastuualuetta ja kaikesta tulee pirstaloitunutta sillisalaattia.
Järjestötyö on perseestä.
Tämä on totuus.
Menin harjoitteluun jonka oletin olevan, no, harjoittelu jossa opastetaan ja ohjataan. Sain sen kuvan että menen oikeasti vain vakkareiden mukana ja teen jotain pieniä juttuja itsenäisesti jossain vaiheessa. Aloitin työt, ohjaajakseni merkitty ihminen jäi viikon päästä kesälomalle ja ilmoitti vaan että pitää sitten tehdä tää ja tuo, olet vastuussa tuosta, kaapissani on ehkä asiaan liittyviä papereita. Opintoja oli takana vuosi ja ne jutut joita olisi pitänyt hoitaa oli sellaisia joita ei oltu vielä edes käsitelty opinnoissa.