Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette kultakoruille, jotka olette perineet joltakin edesmenneeltä läheiseltänne?

Vierailija
21.02.2024 |

Myyttekö ne vai säilytättekö ne omille lapsillenne annettavaksenne?

Itse olen ajatellut osan myydä ne, ja ostaa sitten niillä rahoilla uusia nykyaikaisia koruja itselleni. Kannattaako?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miten tuo teettäminen uudeksi koruksi kannattaa? Suht samalla hinnallahan voisi ostaa kaupasta upouuden.

Luulen, että se on tunne siitä, että korun kulta ol läheisen korusta. 

Vierailija
22/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En peri mitään kultakoruja

Köyhä suku.

Eikö vihkisormuksia. Sellaiset oli kyllä ihan kaikissa suvuissa ennen vanhaan. Ja kultaiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän saamiani perintökoruja.

Vierailija
24/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kieltäytyä perinnöstä, joten en peri yhtään mitään koruja. Enkä haluakaan periä, korut eivät kiinnosta yhtään.

Vierailija
25/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion testamentata siskontytölle.

Yksi ainoa koru kyseessä, ja mukana tulee tarina, ketkä kaikki suvun naiset ovat sitä käyttäneet/omistaneet.

Vierailija
26/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän sormissani kahden edesmenehtyneen perimiäni sormuksia omien vihkisormusteni ja muiden lahjaksi saamieni sormusten lisänä. 

Pitääkö kukaan muu palstalainen perimiään sormuksia omissa sormissaan?  Onko se jotenkin noloa, kun alkuperäiset sormusten kantajat makaavat arkuissaan haudassa?

Muita perintökoruja en pahemmin ole itse pitänyt, sillä en vaan kehtaa laittaa äidiltäni perittyjä korviksia omiin korviini, vaikka ne ovatkin ihan ajattoman kauniita. Rannerenkaat eivät ole edes oikein muodissakaan tänä päivänä, saatika kaulakorut, joita olen perinyt.  En pidä nykyisin omiakaan joskus viime vuosituhannella lahjaksi saamiani tai itse ostamiani kultaisia koruja.

Vierailija
27/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain perinnöksi suvussa kulkeneet 'kultakäälyt'. Vein kultaliikkeeseen arvioitavaksi, ja paljastuivat, eivät ole kultaa ollenkaan.

Säilytän silti. Koruun liittyy sukuumme liittyvä pieni tarina (joka ei mitenkään liity siihen, onko kultaa vai eivät). Lisäksi korun ikä lienee lähelle sataa vuotta, jollei enemmänkin.

Vierailija
28/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miten tuo teettäminen uudeksi koruksi kannattaa? Suht samalla hinnallahan voisi ostaa kaupasta upouuden.

Luulen, että se on tunne siitä, että korun kulta ol läheisen korusta. 

Ja uudet kultakorut ovat huonompaa kultaa kuin vanhat. 

Vierailija
29/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari perittyä sormusta käytössä, lisäksi yhden sormuksen teetin äitini minulle antamasta romukullasta. (katkenneita ketjuja, parittomia korvakoruja). Suunnittelin sen itse ja äitini vielä osti siihen suurehkot timantit lisäksi. Sillä on todellakin tunnearvoa kun oli vähän äitini ja minun yhteinen projekti. 😊 Virallinenkin arvio muutama vuosi sitten oli 5400€.

Lisäksi on joku kääty ja pari riipusta lojumassa korurasiassa, eipä se siellä paljoa tilaa vie... Jos siihen oma lapseni tai joku sisarusteni lapsista joskus ihastuu niin sitten saa omakseen. 

Vierailija
30/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tyylit täsmäävät, joten kiertoon lähtevät. En ole roinanhilloajatyyppiä.

Vierailija
31/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin äidiltäni kultaisen kaulaketjun, jossa roikkuu kultainen medaljonki, jonka sisälle äitini aikoinaan pienensi valokuvaamossa mustavalkean kuvan, jossa äitini ja isäni hääpäivänään morsiamena ja sulhasena vuonna 1950.  Isäni oli lahjoittanut sen äidilleni jonakin merkkipaaluhääpäivistään vuosikymmenien varrelta.  Jotenkin tuon kultaisen medaljonkin haluankin pitää muistona äidistäni ja isästäni sekä perintönä eteenpäin omalle jälkipolvelleni.

Vierailija
32/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiokoruiksi.

Osan hinnasta sai kuitattua ylijääneellä kullalla. 

Vierailija
33/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin jo lapsille osan. Osa on vielä itselläni. 

Meinaan käyttää, jos tulee tilaisuuksia. Nuo ei ihan jokapäiväisiä koruja kaikki ole. Helmiä käytän varmaan vain juhlissa tai erikoistilaisuuksissa.

Kultakoruja vois ottaa käyttöön. Vielä en ole pitänyt. En myy niitä, eikä taida lapsetkaan. Ovat molemmat sen luontoisia, että varmasti säilyttävät aarteenaan.

Osan koruista ovat vanhempani perineet omilta vanhemmiltaan ja sukulaisilta.

Vierailija
34/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt muutaman varmasti aidon korun arvostetun ja tunnetun helsinkiläisen kultasepänliikkeen vanhojen korujen myyntinäyttelyyn. Kaikki ovat menneet kaupaksi yllättävän nopeasti ja yllättävän korkealla hinnalla.

Ei minulla ole sellaisia iltapukujuhlia, joissa niitä olisi voinut käyttää, eikä lapsia, joille jättää perinnöksi. Eikä tarvitse enää maksaa pankkiholvin lokeron vuosimaksua.

maxeb
35/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I also consider it gold.

Vierailija
36/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tietenkin. 

Vierailija
37/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan yli 10 v takana kirppispyöritystä. Lähinnä oon ollut tyhjentämässä koteja, tavarat mennyt kirppikselle ja oon saanut provikan jälkeen osuuteni myynnissä olevalla saldolla.

Oon aina lähes ensimmäisenä ottanut kultakoruina. Reilu 1.5 v sitten myin kotini, ostin uuden, teetin rempan ja laitoin vuokralle. Päätin nyt myyn nää kultakorut. Minigripp pussillinen oli, useampi kymmpitonni niitä siinä oli.

Kun miettii mikä on keskimääräinen kk palkka, olihan summa melkoinen. Otin sitten sen verran vähemmän lainaa.

Näetkö itsesi käyttämässä niitä ? Jos et, eteenpäin

Vierailija
38/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin äidiltäni kultaisen kaulaketjun, jossa roikkuu kultainen medaljonki, jonka sisälle äitini aikoinaan pienensi valokuvaamossa mustavalkean kuvan, jossa äitini ja isäni hääpäivänään morsiamena ja sulhasena vuonna 1950.  Isäni oli lahjoittanut sen äidilleni jonakin merkkipaaluhääpäivistään vuosikymmenien varrelta.  Jotenkin tuon kultaisen medaljonkin haluankin pitää muistona äidistäni ja isästäni sekä perintönä eteenpäin omalle jälkipolvelleni.

1 tai 2 polvea jälkeesi tuleville kuvassa on vain kaksi tuntematonta ihmistä.

Vierailija
39/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin esiteineilleni. Osa on jo onnistuneesti hukattu, joten ongelma poistuu itsestään kun aikaa kuluu.

Vierailija
40/41 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein kultasepälle joka sulatti korut ja teki niistä minulle sormuksen.

Igssä kultaseppä Sanna Hytösen sivulla (goldsmithsannahytonen) on lukuisia esimerkkejä vastaavista. Kuvassa numero 14 on minun sormukseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi