Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maalämpö ei olekaan kovin halpa?

Vierailija
21.02.2024 |

Hei maalämmön käyttäjät ja siitä tietävät!

Asun parhaillaan pienehkössä ja vanhassa puutalossa jossa sähkölämmitys ilmalämpöpumpulla ja suorasähköpattereilla. Kulutus on noin 11-12000kwh vuodessa, mikä näillä sähkönhinnoilla tarkoittaa keskimäärin 200 euron laskua per kk. Talvella enemmän ja kesällä vähemmän. Minusta se on pakollisena menona iso summa kaiken muun lisäksi ja nyt kun olen vaihtamassa asuntoa olen katsellut maalämpötaloja ajatellen niiden olevan asumiskustannuksiltaan edullisempia.

Mutta! Myynti-ilmoitusten mukaan sähkönkulutus on maalämpötaloissa ihan samaa luokkaa tai jopa reilusti enemmän, jos talo on isompi kuin joku 120 neliötä. Oon ihmeissäni tästä. Mitä edullista se tuo nyt on? Ymmärrän että pumppu käyttää sähköä, mutta olen tosiaan luullut että hyötysuhde olisi parempi. Maalämpöhän on iso investointi. Jos mun 10 vuotta vanha, alle 2000e maksanut ilppi pystyy samaan, niin mikä järki siinä maalämmössä on? Ja mulla tosiaan vanha horisko talo eikä takkaa tms., nämä katselemani talot ovat uudempia ja usein varustettu varaavalla tulisijalla. Kertokaa tietäjät onko mahdollisuutta päästä vähemmällä sähkönkulutuksella ja mikä tuo maalämmön idea on?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sammuttaa patterit.

Vierailija
2/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 neliötä vs se sum pienehkö kämppä. Onko samankokoisia? 

Lähtökohtana on että maalämmön hinnan takaisinmaksu kestää sitä vähemmän aikaa mitä isompi asunto. 

Jos asunto on alle 150 neliötä niin kannattaa miettiä vesi-ilmalämpöpumppua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ja halvin lämmitysmuoto on hyvä eristys. 

Vierailija
4/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämmön idea?

No lämmityshän se idea on..

Vierailija
5/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudemmissa taloissa todennäköisesti myös koneellinen ilmanvaihto, jos siinä on tuloilman lämmitys se kannattaa säätää mahdollisimman matalalle koska sehän lämmittää suorasähköllä sitä ilmaa,,, maalämpöpumpusta ei ole silloin niin paljon hyötyä. Meillä ei saanut matalammalla kuin 13 astetta. Tuokin puhdistus laski sähkönkulutusta selvästi ja pelkäsimme vedon tunnetta mutta tuota muutosta ei edes huomaa! Siis, voi olla että uuden talon lämmitys yms järjestelmät ei ole järkevästi säädetty.

Vierailija
6/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni viime vuonna 13500kwh, puutalo, kaksi kerrosta, kokoa 242m2 ja maalämpö, ei ilppiä.

Vierailija
7/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtana on että maalämmön hinnan takaisinmaksu kestää sitä vähemmän aikaa mitä isompi asunto. 

Mun kämppä on noin 110 neliötä. Maalämpöjä näkyy kyllä paljon myös 100-150 kokoisissa taloissa 🤔

Vierailija
8/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kämppä on noin 110 neliötä. Maalämpöjä näkyy kyllä paljon myös 100-150 kokoisissa taloissa 🤔

Tää siis ap.

Vierailija
9/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieneen taloon sitä ei kannata laittaa, hyötysuhde jää pieneksi ja kuoletus vie vuosia. Ei suositella alle 150m2. 

Me vaihdoimme aikoinaan isoon 240m2 taloomme maalämmön. Vesikiertoinen lattialämmitys oli valmiina joten kustannus oli 17000e, saimme vielä energiaremonttiin tukea kunnalta ja kotitalousvähennyksen joten maksettavaa jäi alle 12000e.

Hyötysuhde (eli säästö) oli n 45% ja investointi kuolettui n 5 vuodessa!

Vierailija
10/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää siis ap.

Pellettiliesi ja vesikierto ehkä.

Vierailija
11/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä ei monikaan tiedä että maalämpö ei toimi yli -20 pakkasilla. Silloin se lämpiää täysin pelkästään sähköllä. 

Oli se lämmitysmuoto mikä tahansa se maksaa rahaa. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Hintaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkästään lämmitysmuoto

Vierailija
12/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin maalämpö oli järkyttävän kallis 26500 euroa kun porattiin 300 metriä maahan. Huippukulutus ennen sähköllä oli 38600 kw .. nyt maalämmöllä 19500 .. eli puolet.. 

Vierailija
13/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä ei monikaan tiedä että maalämpö ei toimi yli -20 pakkasilla. Silloin se lämpiää täysin pelkästään sähköllä. 

Oli se lämmitysmuoto mikä tahansa se maksaa rahaa. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Hintaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkästään lämmitysmuoto

Maalämpö toimii vaikka -120 asteen pakkasella. Ilmalämpöpumppu alkaa hyytymään kireällä pakkasella.

Vierailija
14/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitettiin maalämpö oli järkyttävän kallis 26500 euroa kun porattiin 300 metriä maahan. Huippukulutus ennen sähköllä oli 38600 kw .. nyt maalämmöllä 19500 .. eli puolet.. 

Teillä on tarpeeksi syvä kaivo

Vierailija
15/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpö on kallis investointi! Ilmalämpöpumput ovat huomattavasti halvempia.

Vierailija
16/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! 

Vierailija
17/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maalämpökaivot myös kylmene hiljalleen, joten lämpöä tulee vuosi vuodelta vähemmän. 

Vierailija
18/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö maalämpökaivot myös kylmene hiljalleen, joten lämpöä tulee vuosi vuodelta vähemmän. 

Olen lukenut, että käyttökelpoisuus häviää luokkaa 50 vuoden jälkeen.

Vierailija
19/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa huomioida myös perheen koko ja kulutustottumukset.  Ei pelkkä neliömäärä mitään oikein kerro. 

Vierailija
20/29 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivon elinaikaa voi pidentää asennuttamalla maaviilennyksen asuntoon, tällöin saat itse viilennyksen kesällä ja samalla lataat kaivoa.