Autosi voi päätyä poikkeusoloissa valtion käyttöön
Kymmenet tuhannet suomalaiset ajavat autoilla, jotka armeija voi ottaa käyttönsä sota-aikana, mutta auton omistajista vain harva tietää tästä. Puolustusvoimat voi nimittäin kriisitilanteessa lunastaa siviilien omistamia ajoneuvoja käyttöönsä kaikenlaisiin kuljetustehtäviin.
Ihan samalla tavalla, kun ihmisille lähtisi käskykortteja, niin ajoneuvojen omistajille ja haltijoille lähtisi käskykortti, jossa kerrotaan tarkka paikka ja aika, jonne ajoneuvo tulee toimittaa.
Siellä on valmiuslain mukainen lunastuslautakunta, joka arvioi ajoneuvon kunnon ja soveltuvuuden kyseiseen tehtävään.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autosi-voi-paatya-poikkeusoloissa-v…
Kommentit (94)
Täältä saa noutaa ikivanhan polkupyörän.
Voivat ostaa mun Hiacen. Ilmaiseksi en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Armeijalla on kalustoa ja muilla viranomaisilla. Ihmettelen suuresti miksi kansalaisilta pitää viedä heidän omia autojaan. Autokaupat voisi ennen kansalaisia tulla vastaan, siellä kuitenkin paljon sellaisia autoja jotka eivät myydyksi mene.
No ei tuossa mitään ihmettelemistä ole, kriisiaikana tarvitaan mahdollisesti paljon kalustoa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vietiin taloista hevoset sotaan.
Tätä tänne näillä kaikilla toimilla väkisin tuodaan ja on myös tulossa.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä! EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijalla on kalustoa ja muilla viranomaisilla. Ihmettelen suuresti miksi kansalaisilta pitää viedä heidän omia autojaan. Autokaupat voisi ennen kansalaisia tulla vastaan, siellä kuitenkin paljon sellaisia autoja jotka eivät myydyksi mene.
No ei tuossa mitään ihmettelemistä ole, kriisiaikana tarvitaan mahdollisesti paljon kalustoa.
Minä en omaani anna. Ennen kuin nimet papereissa vaihdettu ja maksajana sitten valtio. Olen sen verran itsekäs ja pidän omaisuudestani huolen.
Jos joku ei vieläkään tajunnut niin:
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70106462/venajan-rekisterissa-olevat-hen…
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sillä autolla teet siinä tilanteessa kun Venäjän totaalipommitus Bahmutin tyyliin alkaa toteutua omassa kaupunginosassasi?
Eikö ole järkevämpää että PV:n mekaanikko lisää siihen pari panssarilaattaa ja tekee siitä ohjusten laukaisualustan sen sijaan että se vain räjähtää turhan takia autotallissasi tai kadulla?
Ajan Ruotsiin autolla.
Minun autot ovat niin huonoja, että jos valtio (SA-int) ne vie niin tarpeeseen sitten menee ja ei tarvitse palauttaa, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en omaani anna. Ennen kuin nimet papereissa vaihdettu ja maksajana sitten valtio. Olen sen verran itsekäs ja pidän omaisuudestani huolen.
Niin ja jos hinnasta sovitaan. Mihinkään en ole viemässä vaikka käskettäis.maksut ja nimen vaihdot ensin.
Ennemmin auto palaa kun valtiolle päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sulta kysytä, puolustusvoimien tarpeet menee kaiken edelle kriisiaikana.
Se auton menetys lienee melko pieni ongelma siinä kohtaa jos venäläisiä pääsee ampumaan. Sillä ei kuitenkaan tuolla Karjalan metsissä ja juoksuhaudoissa pysty ajelemaan. Ja mieluummin annan maasturini Suomen armeijalle kuin Nissan Almeran venäläisille.
Agendat etenee. Et omista mitään ja olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa noutaa ikivanhan polkupyörän.
Venäjä lahjoitti jo tphakijoiden mukana aika monta polkupyörää.
Entä sitten? Poikkeusoloissa mikä tahansa omaisuutesi voi joutua valtion käyttöön.
Olen ollut eräässä virastossa töissä jossa kartoitettiin kaikki maanviljelijöillä olevat laitteet (traktorit, generaattorin tms yms) poikkeusolojen varalta. Myös ruokahuolto yms.
Nythän on maatalous lähes ajettu alas mutta huoltovarmuus on erittäin hyvällä tasolla.
Näitä tietojen päivitettiin (ja eivät ole netissä).
Silloin tuo tuntui lähinnä turhalta työltä muttei kyllä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vietiin taloista hevoset sotaan.
Tätä tänne näillä kaikilla toimilla väkisin tuodaan ja on myös tulossa.
Siis mitä tänne tuodaan, hevosia?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin auto palaa kun valtiolle päätyy.
Miksi? Toivot että vihollinen pääsee kävelemään kotiisi?
Suosivat kuulemma alle 7 vuotta vanhoja autoja.