Vaimon itkeminen?
Vaimo voi itkeä ikäväänsä kavereita kohtaan ja ikäväänsä äitiä kohtaan, sukulaisiaan ja saattaa herkistyä positiiviseen itkuun lasten juhlatilaisuuksissa. Vaimon itku kavereitansa kohtaan tuntuu oudolta, koska ollaan jo 50 vuotiaita.
Vaimo ei ole koskaan itkenyt minun vuokseni. Vaimo sanoo, että rakastaa minua ja sanoo kuinka olen hänelle se oikea ihminen, mutta edes riidellessä tai sovittaessa riitaa hän ei ole koskaan itkenyt. Minulta on toisinaan tullut itku riitojen yhteydessä ja sovittelutilanteessa, kun pahaolo ja tunteet purkautuvat. Minä olen itkenyt vaimon pahaa käytöstä minua kohtaan tai olen itkenyt sitä, että sanoin riidellessä pahasti vaimolle ja pyydän sitä anteeksi. Emme riitele kuitenkaan paljon tai tai usein. Olen alkanut ihmettelemään, miksi minä en herätä mitään tunteita?
Kerran rikoin astioita, kun riita meni pahaksi, että sain vaimostani itkureaktion irti. Hän itki vain astioita, joita menetti, ei sitä menettäisi minut. Rahalla astiat saa korvattua, mutta minua ei? Tunteeko vaimo minua kohtaan oikeasti mitään? olenko vain kulissi vaimolle?
Pariterapiassakin vaimo itki isänsä kohtelua häntä kohtaan. Meidän parisuhdeongelmat eivät häntä liikuttaneet vaan hän oli vain puolustuskannalla. Muutenkin pariterapia oli outo kokemus, koska sinne mentiin meidän asioiden takia. Vaimo haluaa olla kanssani, mutta itse toi tuon pariterapiassa isäsuhteensa esille ja itki sitä. Meidän parisuhde ei aiheuttanut mitään itkua tai surua vaimossa. Tuntuu, ettei vaimo oikeasti halua ratkoa parisuhdeongelmia, kun ei niistä halua puhua.
Olet läsnä ja elossa. Olet turvallinen. Tilanne on sikäli hyvä, joten häntä ei itketä.