Miten köyhä aikuinen voi oppia laulamaan?
Laulan niin huonosti, etten varmaan kehtaisi osallistua edes virsien laulamiseen kirkossa epävireisten mummojen keskellä. En pysy nuotissa ja ääneni loppuu kesken heti kun mennään vähänkin korkeampiin ääniin. Miten voisin oppia laulamaan, kun laulutunnit on ihan törkeän kalliita? Ymmärrän ruotsia mutta olen surkea englannissa, joten en pysy yhtään englanninkielisten opetusvideoiden perässä. Löytyykö kirjastosta jotain hyvää suomen- tai ruotsinkielistä materiaalia ilmaiseksi? Tai onko joku maksullinen nettikurssi hintansa arvoinen? Vai onko yksityiset laulutunnit sittenkin paras vaihtoehto, vaikka niille pystyisi osallistumaan ehkä 2 tai 3 kertaa vuodessa?
En ole varmasti joka kärsii tällaisesta ongelmasta. Miten te muut palstalaiset olette opetelleet laulamaan aikuisina?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kuorot? Löytyykö aloitteleville? Vapaaopiston kursseja?
Monessa seurakunnassa on kuoro johon pääsee ihan kuka tahansa, eikä edes maksa mitään. Jotkut kuorot harjoittelee säännöllisesti ja toiset vain tiettyä tilaisuutta varten. Kannattaa harkita, jos hengellinen musiikki ei ole ongelma.
Kannattaa panostaa siihen että oppii perusteet oikein.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn työväenopiston laulukursseilla ja niistä saa työttömyys- yms. alennusta. Maksan nykyisin normaalihintaa, mutta alennuksella lukukausi maksaisi sellaiset 20 euroa.
Halpaa on, mutta opetus tapahtuu varmaan isossa ryhmässä? Ainakin minä koen sellaisen opetuksen täysin riittämättömäksi, josta puuttuu yksilöllinen ohjaus.
Täältä löytyy riparilauluilta sanoilla, jos kiinnostaa laulaa suht helppoja yhteislauluja ja fiilistellä vanhoja riparimuistoja: