Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä aikuinen voi oppia laulamaan?

Vierailija
21.02.2024 |

Laulan niin huonosti, etten varmaan kehtaisi osallistua edes virsien laulamiseen kirkossa epävireisten mummojen keskellä. En pysy nuotissa ja ääneni loppuu kesken heti kun mennään vähänkin korkeampiin ääniin. Miten voisin oppia laulamaan, kun laulutunnit on ihan törkeän kalliita? Ymmärrän ruotsia mutta olen surkea englannissa, joten en pysy yhtään englanninkielisten opetusvideoiden perässä. Löytyykö kirjastosta jotain hyvää suomen- tai ruotsinkielistä materiaalia ilmaiseksi? Tai onko joku maksullinen nettikurssi hintansa arvoinen? Vai onko yksityiset laulutunnit sittenkin paras vaihtoehto, vaikka niille pystyisi osallistumaan ehkä 2 tai 3 kertaa vuodessa?

En ole varmasti joka kärsii tällaisesta ongelmasta. Miten te muut palstalaiset olette opetelleet laulamaan aikuisina?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla lailla kuin rikas aikuinenkin.

Vierailija
22/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, tubessa on myös kotimaisia karaoketaustoja paljon. Ehkä niiden kanssa?

Itse kännissä niitä hoilaan (sori naapurit, koitan hillitä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin laulamaan laulamalla vauvoilleni helppoja tuutulauluja. Tosin olin aiemmin soittanut pianoa, joten tiesin melodiat melko hyvin. Sävelessä pysyminen omalla äänellä vain oli minulle todella vaikeaa.

Nykyään lapset ovat jo isoja ja oikein hyviä laulajia, joten vaurioita ei heille tästä tullut. 

Mutta jos tosiaan asut kerrostalossa etkä halua laulaa ääneen, taitavat konstit olla aika vähissä.

Vierailija
24/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla paikkakunnilla on "laulutaidottomien" kuoroja. Ota selvää.

Mitä jos on jo ottanut selvää ja todennut, ettei tällaisia kuoroja ole?

Vierailija
25/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelemalla. Mutta jos tosiaan et pysy nuotissa edes porukassa, miksi ihmeessä yrittäisitkään. Kuulostaa vain kamalalta ja kaikki kärsii.

Ap kuulee, ettei pysy nuotissa.

Ei siis toivoton tapaus.

Nuottikorvaton ei kuule, moikuu vain menemään.

Vierailija
26/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet noin huono, unohda koko juttu. Muuten olisit harjoitellut jo itse.

Mitä jos ap onkin jo harjoitellut itsekseen ja todennut, ettei siitä tule mitään? Laulamaan ei opi pelkästään laulamalla, ellei taito ole verissä. Moni tarvitsee ohjausta kehittyäkseen kunnolla.

Vierailija
27/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ap onkin jo harjoitellut itsekseen ja todennut, ettei siitä tule mitään? Laulamaan ei opi pelkästään laulamalla, ellei taito ole verissä. Moni tarvitsee ohjausta kehittyäkseen kunnolla.

Sanos muuta. Moni kuvittelee ettei omaa laulamiseen vaadittavaa lahjakkuutta, kun oma laulu kuulostaa niin huonolta, vaikka olisi laulanut suht paljon. Melkein kaikki voi kuitenkin oppia ihan kelpo laulajiksi, jos saa kunnollista opetusta.

Vierailija
28/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ettäkö vain valmiiksi hyvät alkaa harjoittelemaan? Että parempi juoda pirkka-kaljaa ja jakaa elämänohjeita vauvapalstalla kun siinä on luontaisesti hyvä?

Ennen lauloi kaikki. Nyt 1 itseään täynnä oleva hoilottaa ja miljoona tuppisuuta katsoo telkkarista. Ja ripulipaskalta kuulostavalla musiikilla menestyy kunhan laulu on teknisesti oikein.

Hyvä ap. Itse aloin laulamaan radion mukana ja lopulta enemmän ja nauhottelin puhelimeen jolloin pystyn vähän muuttamaan oikeaan suuntaan lauluani. Osaava opettaja olisi toki korvaamaton, mutta kyllä tässäkin asiassa pätee se että tekemällä oppii :)

Vierailija
29/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin laulamaan jo alle kouluikäisenä, nuorille en, vaikka olin köyhä en edes vielä viikko rahaa saanut. Ihan itsekseen piti laulaa niin siinä sen sitten oppi

Vierailija
30/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutaito on suhteellista, niin myös köyhyys. Kuvittele, että on olemassa suora (ei siis jana), joka kuvaa laulutaitoa (voit itse määritellä kriteerit). Sijoita itsesi janalle satunnaiseen kohtaan. Merkitse janalle myös joku, jota pidät itseäsi parempana laulajana. Ala vähitellen harjoitella ja pidä huoli siitä, että siirryt janalla oikeaan suuntaan, vaikka kukonaskelin. Harjoittele joka päivä edes vähän.

Hyviä ja ilmaisia tai edullisia harjoitteita löytyy verkosta, kursseilta, musiikkioppilaitoksista, kirjastoista, kansalaisopistoista, yhteislaulutilaisuuksista, jne. Jos sinulla ei ole mitään soitinta, hanki ainakin äänirauta avuksesi. Aloita säveltapailun perusteista (solfaamisesta) ja kun alat pysyä nuotissa, lisää tavoitteitasi laulutekniikassa.

31/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelemalla. Mutta jos tosiaan et pysy nuotissa edes porukassa, miksi ihmeessä yrittäisitkään. Kuulostaa vain kamalalta ja kaikki kärsii.

Ap kuulee, ettei pysy nuotissa.

Ei siis toivoton tapaus.

Nuottikorvaton ei kuule, moikuu vain menemään.

Tämä. Itse tuossa juuri mietin samaa, eli jos itse kuulee, että menee nuotin vierestä, niin silloin virettä voi treenata. Mutta jos ei nuottikorvaa ole lainkaan, ei siis edes erota epävirettä, niin eipä silloin taida olla mitään tehtävissä. 

Vierailija
32/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun ap:n ongelmaan, mutta tiedän pystyväni laulamaan jonkun verran. Minulla ongelmana on vielä se, etten uskalla laulaa kotona huonon äänieristyksen vuoksi. Joskus mietin voisinko varata kirjaston musiikkihuoneen ja kokeilla laulaa siellä. 

Olen laulanut vain työautossa, silloin kun minulla oli töitä, ja voin sanoa, että kehityin vaikka en sen enempää tekniikoita tietänytkään. Kirjastosta löytyy varmasti jotain kirjoja aiheesta.

Vierailija
33/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tästä mieleen elokuva Neljät häät ja yhdet hautajaiset. Siinä ihan alussa punatukkainen homssuinen Scarlett veisaa kirkossa isoon ääneen ja täysin nuotin vierestä, mutta täydellä antaumuksella. Porukka vaan hihittelee vieressä, mutta hän ei anna sen häiritä yhtään. Mielestäni ihan oikea asenne.

Vierailija
34/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutaito ja varallisuus eivät korreloi mitenkään. Varakaskaan ei osaa välttämättä laulaa ja toisaalta köyhä kuin kirkonrotta voi olla erinomainen laulaja. Geeneistä se on kiinni, ei rahasta. Ja heikkoakin laulutaitoa voi harjoittaa.

Vierailija
35/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulutaito ja varallisuus eivät korreloi mitenkään. Varakaskaan ei osaa välttämättä laulaa ja toisaalta köyhä kuin kirkonrotta voi olla erinomainen laulaja. Geeneistä se on kiinni, ei rahasta. Ja heikkoakin laulutaitoa voi harjoittaa.

Rahalla on kuitenkin merkitystä silloin kun mietitään, miten laulamista kannattaa opetella. Asiantunteva yksityisopetus on varmasti paras tapa kehittyä laulajana, mutta se on samalla selvästi kallein.

Vierailija
36/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täyttä höpöhöpöä. Köyhäkin voi oppia hyväksi laulajaksi, mutta rikkaalle se on helpompaa ja vaivattomampaa. Eiköhän jokainen ymmärrä miksi.

Vierailija
37/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelematta ei ainakaan opi laulamaan.

Vierailija
38/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelematta ei ainakaan opi laulamaan.

Myöskään laulamalla ei opi laulamaan.

Vierailija
39/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muuten pääsee laulamaan porukalla, jos ei tahdo käydä kirkossa eikä rahkeet riitä mihinkään kuoroon?

Vierailija
40/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suositellaan englanninkielisiä videoita, vaikka ap sanoi selvästi ettei hän ymmärrä niitä?

Ilmeisesti ap kuten et sinäkään tiennyt, että suurimman osan youtube-videoita saa kyllä käännettyä suomeksi, siis niihin saa tekstitykset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan