Alaikäinen lapsi peri suuren omaisuuden isältään - mitä pitäisi tehdä?
Erottiin liki 10 vuotta sitten ja nyt pojan isä kuoli. Tämä ei ollut yllätys, koska sain varoituksen tästä exältä. Mikä hämmentää, sain yksityiskohtaisen kirjeen exältä, mitä hän omistaa ja miten hän haluaisi omaisuuden käytettävän pojan hyväksi. Omaisuutena on yhteismetsäosuuksia, peltoa ja pörssiosakkeita. Lakimiesten nimiä, joihin minun kannattaa ottaa yhteyttä. En ole ikinä hoitanut tälläisiä asioita, kannaisiko minun palkata lakimies hoitamaan lapsen etua?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni oli tehnyt 5 vuoden vuokrasopimuksia omistamistaan pelloistaan. Miten nämä hoidetaan? Jatkuuko ne?. ap
Kerroit juuri vastauksen kysymykseesi. 5 vuoden sopimus on 5 vuoden sopimus. Lue, mitä niissä sopimuksissa sanotaan.
Ja ei kai se alaikäinen rupea peltoja viljelemään, pellot pysyy kunnossa kun joku niitä hoitaa.
Alaikäisen omaisuuden myynti on ihan yhtä vaikeeta kuin edunvalvonnassa olevan oikeustoimikelvottoman vanhuksen. Toivottavasti jäi silkkaa rahaa perintöveroihin.
Ota niihin exäsi nimeämiin lakimiehiin yhteyttä, he ilmeisesti tietävät tilanteen ja ovat exäsi mielestä luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni oli tehnyt 5 vuoden vuokrasopimuksia omistamistaan pelloistaan. Miten nämä hoidetaan? Jatkuuko ne?. ap
Ne kaikki tiedot kyllä löytyy, jos etsit. Googlaa.
Ka verottajalta voi kysyä.
Kandee se 500 maksaa luotetulle lakimiehelle siitä peunkirjan tekemisestä jos ei itsellä ole mallia mistä katsoa.
Ei ole paha hinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit juuri vastauksen kysymykseesi. 5 vuoden sopimus on 5 vuoden sopimus. Lue, mitä niissä sopimuksissa sanotaan.
Ja ei kai se alaikäinen rupea peltoja viljelemään, pellot pysyy kunnossa kun joku niitä hoitaa.
Alaikäisen omaisuuden myynti on ihan yhtä vaikeeta kuin edunvalvonnassa olevan oikeustoimikelvottoman vanhuksen. Toivottavasti jäi silkkaa rahaa perintöveroihin.
Ei tietenkään itse, mutta vuokraajahalukkaita saattaa olla useampia.
Sulle on oikein nimetty lakimiehet keihin voi ottaa yhteyttä, etkä siltikään ymmärrä niin tehdä?
Kun tuossa perinnössä on mukana myös peltoja ja metsää, niin perunkirjoituksen jälkeen pitää huolehtia myös lainhuutojen hakemisesta. Suosittelen kovasti, että ap juttelee exän suositteleman lakimiehen kanssa, kun kerran ap:llä ei ole kokemusta siitä, mitä kaikkea pitää tehdä.
Alaikäinen perillinen tarvitsee edunvalvojan, joka turvaa lapsen oikeutta ja etua. Huoltaja voi olla edunvalvoja, mikäli ei ole itse esteellinen.