Mikä on parasta liikuntaa, kun haluaa vahvistaa tasapainoa?
Onko selkeää mistä kannattaa kokeilla? Kirjaa tai videota?
Kommentit (22)
Isometrinen harjottelu? Mä teen aika paljon omien treenien ohissa jaloille. Eli siis pidän itteeni esim kyykyssä niin kauan kun mä pystyn, sen voi tehdä myös seinää vasten. Mä ehdotan myös treenaamaan jalkoja ylipäätään ja tekemään vähän haastavempiakin variaatioita kehonpainolla
Toinen hyvä ja varma on metsässä käveleminen
Luistelu, rullalautailu, lumilautailu
Osta sellainen tasapainolauta, helppo käyttää kotona
Urheililiikkeissä myytiin ainakin aikoinaan sellaisia ilmalla täytettäviä puolipalloja tasapainolaudan nimellä. Vahvistaa tasapainon lisäksi myös keskivartalon syviä lihaksia.
Kahvakuulan kanssa voi tehdä monia tasapainoa haastavia liikkeitä. Yleensä niissä seisotaan yhdellä jalalla. Kahvakuulalla treenaaminen vahvistaa koko kehoa muutenkin ja esimerkiksi keskikehon lihakset ovat tärkeitä tasapainon säilyttämisessä. Itse ainakin huomaan horjahtaessani korjaavani asennon nimenomaan niillä.
Takakyykky jos pitäisi vain yksi liike ottaa.
Nuorallatanssi.
No ei kai. Ihan kävelykin vahvistaa tasapainoa. Etenkin epätasaisessa maastossa.
Olen suunnistanut koko ikäni ja tasapainoni on poikkeuksellisen hyvä. Eli polkujuoksu voisi olla hyvä harjoite, metsässä juokseminen kehittää silmä-vartalo koordinaatiota tehokkaasti
Metsässä kävely on parasta, hauskinta ja tehokkainta.
Et tarvitse kirjoja etkä videoita aloittaaksesi, mutta tässä muutama kirjavinkki.
- Sirpa Arvonen, Metsämieli
- Eero Ojanen, Metsän filosofia
- Florence Williams, Metsän parantava voima
- Mirja Nylander, Metsä, Havuja sielulle
Ykinkertainen keino parantaa tasapainoa on että harjatessa hampaita seisot samalla yhdellä jalalla minuutin ja sitten toisella jalalla toisen. Jo tämä autaa tasapainossa jopa urheilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen tasapainolauta, helppo käyttää kotona
Turha ostos. Yhdellä jalalla seisominen jne. ajaa saman asian.
Jumppapallon - halkaisija n. 60-75 cm - päällä voi tehdä vartalonkannatusharjoituksia, jotka ovat varsin tehokkaita. Jos lähtötaso on vaatimaton, tämä ja vaikka nuo yhdellä jalalla seisomisharjoitteet sekä tavallinen kävely ovat tosi tuloksellisia. Mistään varsinaisesta lajista ei heti kannata aloittaa.
Ratsastus on todella hyvää tasapainotreeniä.
Tanssi, jumppa ja ihan erilaiset tasapainoharjotteet.
Keskivartalon lihakset kuntoon. Liikkuminen epätasaisessa maastossa, poluilla ja polkujen ulkopuolella.
Polkujuoksu,mäkiä,epätasaista maastoa ja kävely metsässä
Luistelu tietenkin. En lähtisi skeittaamaan, vaikka se toki varmaan paras.