Hallitus: ampumisratojen määrä moninkertaistettava
Kansa pitää saada ampumisharrastuksen pariin. Ampuminen voitaisiin liittää myös koululaisille liikunnan opetussuunnitelmaan.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävä uutinen huomioiden että PISA-testitulokset senkus laskee, ammattikoulutus kriisissä ja koulumaailma on rikottu. :D
Muutenkin aseharrastus on aika riski maassa jossa lähisuhdeväkivaltaa ja mielenterveys- sekä päihdeongelmia on paljon. Amerikassa niitetään sen satoa ihan päivätasolla kun aseita on jokseenkin helppo saada käteen. En halua vastaavaa tänne.
Minulle tuli ihan samoja ajatuksia, kun näin uutisen. Kohta Suomessakin jokin NRA:ta vastaava lobbausjärjestö ja uhriluvut aseväkivallasta pilvissä. Täydellinen kauhuskenaario.
Lisäksi arvelisin, etteivät ne aseistautumista hinkuvat taitaisi kriisitilanteessa olla ihmisiä paikallaan.
Ampuminen ja aseiden käsitteleminen eivät ole mitään kansalaistaitoja.
Olen aikeissa aloittaa ampuharrastuksen kunnolla, jotta saan luvan käsiaseelle (olen siis käynyt radalla aikaisemminkin). Tämän jälkeen vien rouvan radalle, ja saa opetella homman myös kaiken varalta. Kiitos kuuluu Suomen tämän hetken tilanteelle, tämä tulee romahtamaan sisältä käsin johtuen maan kahtia jakautumisesta. Punaiset aiheuttavat sotkun taas.
Itse sain ostoluvan reserviläiskiväärille ja pistoolille. Olisin voinut odotella myös hallituksen verovähennystä, mutta vaihdetaan sitten johonkin laadukkaimpiin.
Kivääri Rugerin ar-15, halvin malli. Maksoi 1300e. Pistooli ysimillinen cz shadow 1 käytettynä, alle tonnilla lähti.
Suomen poliisin palveluspistoolti on kevyitä kantaa, mutta kisakäytössä niillä ei tee mitään. Siksi niitä sanotaankin tupperwaarepyssyiksi.
Ammunta ampumaradalla on kyllä hauskinta mitä voi tehdä housut jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ampumataito on yksi perustaidoista."
Lukeminen ja laskeminen on, ehkä jopa uimataito, mutta ampuminen? Wtf?
Niin, meillä Suomessahan tää armeija koostuu "siviileistä", joiden on syytä ylläpitää ampumataitoa. Tunnetaan myös ns. reservinä.
Eli käytännössä jos sota syttyy niin se K-marketin kassa, bussikuski tai naapurin sähkömies on siellä kentällä ampumassa vihollisia.
Niin koska he ovat käyneet armeijan.
Auttaa hirveästi jossain ohjusiskussa naapurin Keijon pyssy ja sen kaksi ampumarataharjoitusta. Ampumaratojen ja siviilien aselupien lisääminen on ainoastaan aseintoilijoiden keino ujuttaa asekulttuuri Suomeen.
Ohjuksista
On muuten aika miehekäs olo, kun pääsee saattelemaan ohjuksen lavetilta matkaan nappia painamalla.
Ovatko miettineet tarkemmin mitä voi tapahtua, jos kurmootetut työntekijät ja työttömät sekä opiskelijat opetetaan ampumaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä niillä radoilla tekee kun aselupien saaminen on tehty niin vaikeaksi? Ja perintönä saadut aseet valtio ryöstää itselleen ettei kukaan vaan jatkaisi harrastusta. Pellelandia
Reserviläiskivääriin lupaprosessi: liity ampumayhdistykseen, suorita turvallisen ampujan kurssi. Tarvittaessa poliisin haastattelu ja psykiatrin lausunto. Psykiatrin lausunnon tarpeesta en ole varma. Hanki asetusten mukainen asekaappi. Tässä on paikkakuntakohtaisia eroja. Toisissa saa luvan heti, toisissa on harrastettava vuosi ammuntaa kouluttajan läsnäollessa ampumaradalla. Reserviläiskiväärille saa ns. pitkän lippaan luvan eli erityisen vaarallisen ampuma-aseen luvan vasta noin vuoden harrastamisen ja ampumapäiväkirjan ylläpidon jälkeen. Mutta lyhyelle lippaalle voi saada luvan heti.
Onkohan Suomeen tulossa joku konflikti.
Alkaa vaikuttaa uutisointi siltä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain uutisessa oli, että vuosi aikaa kuntoilla.
No, joo. Voin mä naisena kuntoilla, mutta lähden kyllä Italiaan, jos tulee joku konflikti.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ostoluvan reserviläiskiväärille ja pistoolille. Olisin voinut odotella myös hallituksen verovähennystä, mutta vaihdetaan sitten johonkin laadukkaimpiin.
Kivääri Rugerin ar-15, halvin malli. Maksoi 1300e. Pistooli ysimillinen cz shadow 1 käytettynä, alle tonnilla lähti.
Suomen poliisin palveluspistoolti on kevyitä kantaa, mutta kisakäytössä niillä ei tee mitään. Siksi niitä sanotaankin tupperwaarepyssyiksi.
Mikä sun mielestä olisi paras 9mm käsiase ampumaradalle? Olen ampunut useasti Glockilla, muita en ole edes kokeillut. Syystä tai toisesta tuo Glock puoltaa mulla alas vasemmalle aina, tulee nätti rykelmä sinne. Lukemani perusteella en ole ainoa tämän ongelman kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Ovatko miettineet tarkemmin mitä voi tapahtua, jos kurmootetut työntekijät ja työttömät sekä opiskelijat opetetaan ampumaan?
Ei niillä riitä motivaatio hoitaa tuotakaan loppuun, heittelevät kivillä sitten.
Toivottavasti kaikki sekopäät eivät pääse ampumaradoille.
Kylmäverinen kolmoissurma pysäytti Suomen 25 vuotta sitten Muija sekos ja am pui kaikki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7238c799-edd4-4d4e-bdeb-9b5751e43390
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet kun vajaa puolet kansasta ei tajua taloudesta mitään. Lisää vaan velkaa, kuluja ei tarvitse karsia, työtä ei ole pakko tehdä jos ei huvita jne. Tulee konflikti ja lopputuloksena dystopia muureineen.
Vierailija kirjoitti:
Jos edes suljetut kunnossa olevat avattaisiin ensin.
Niinpä.
Kova paine oli lopettaa ampumaharrastus ja kerätä suomalaisten aseet pois.
"Ei sivistysvaltiossa ampuma-aseita säilytellä ihmisten kodeissa!"
Näin sanoi Erkki Tuomioja.
Neuvoloita ja synnytyssairaaloita suljetaan ja ampumisratoja rakennetaan. Näin toimii kokoomusväki.
Harmi, ettei nykyisellä paikkakunnalla ole sisäampumarataa.
Autottomana on hankalaa matkustaa hevonkuuseen, jonne ei julkinen liikenne kuljeta.
Kiva juttu, olen itse miettinyt että olisi kiva opetella ampumaan, vaikka sitten ilma-aseella tms. Kiinnostaa ihan lajina.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloita ja synnytyssairaaloita suljetaan ja ampumisratoja rakennetaan. Näin toimii kokoomusväki.
ja olisiko kustannukset näillä vähän erilaiset? Ampumarata vaatii sen yhden henkilön valvomaan hommaa jos sitäkään. Avara tontti, suojavalli taakse ja katettu ampumapaikka ei juurikaan kustanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun mielestä olisi paras 9mm käsiase ampumaradalle? Olen ampunut useasti Glockilla, muita en ole edes kokeillut. Syystä tai toisesta tuo Glock puoltaa mulla alas vasemmalle aina, tulee nätti rykelmä sinne. Lukemani perusteella en ole ainoa tämän ongelman kanssa...
Glokin ongelma on se, että se on kevyt ase ja potkii paljon. Varmaan vaistonvaraisesti otat ennakkoa alaspäin peläten potkaisua. Sama ongelma on muillakin muovikaukaloilla.
Kisapyssyt kuten CZ on täysmetallisia. Huomattavan paljon raskaampia, mutta eivät potki. Minä en meinannut saada millään SRA:n ampumakoetta hyväksytysti läpi Glokilla. Kun kokeilin Ceezetaa, niin ensimmäisellä kerralla läpi. Nuo kisapyssyt on vain tosi paljon kalliimpia kuin Glokit. Käytettynä saa usein sopuhintaan.
Itse näen ampumarataharrastuksen vähän kuin tanssimisen, avantouinnin tai leipomisen, joita myös harrastan. En näe olleenkaan huonona että sitä tuetaan.
t. vasemmiston äänestäjä
Avantouinnissa pippeli pienenee, ampumisessa suurenee.
t. oikeiston äänestäjä