Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa lähetteen terapiaan?

Vierailija
19.02.2024 |

Soitin opiskelijaterveydenhuoltoon ja sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle. Minulla on pitkään jatkunutta ahdistusta ja itsetuhoisuutta.  Meneekö se niin, että käyn ensin 3kk juttelemassa sen hoitajan kanssa? Sitten lääkäri tekee lähetteen terapiaan, jos tekee. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun antavat lääkkeet jotka vie sulta kyvyn saada orgasmin (pysyvästi). Jäät lääkkeisiin koukkuun, etkä tunne edes iloa

Höpö höpö. Ilman lääkehoitoa ihminen voi kuolla ja sitten vasta jääkin orkkuja saamatta ja iloa kokematta.

Vierailija
22/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia ei eroa siitä, että puhut kaverille

Just joo. No se puhe ei välttämättä eroa, mutta se saatu vastaus kyllä eroaa tai sen ainakin pitäisi erota, ellei kaverikin ole suorittanut psykologian tai vastaavia opintoja. 

Teidät viisaana kuitenkin, että psykologit ei saa tehdä terapiaa. Miksi siis valehtelet. Vai puhutko vain paskaa?

Aika moni psykoterapeutti on psykologi koulutukseltaan, eli kyllä he saa antaa terapiaa. Toki täytyy erikseen suorittaa myös se psykoterapeuttikoulutus, jotta saa antaa Kela-korvattavasti psykoterapiaa, eli pelkkä maisterintutkinto psykologiasta ei riitä. Itse suosisin kyllä psykologitaustaisia terapeutteja esim. sairaanhoitajataustaisten sijaan, ainakin jos on vaikeampi ongelma kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun antavat lääkkeet jotka vie sulta kyvyn saada orgasmin (pysyvästi). Jäät lääkkeisiin koukkuun, etkä tunne edes iloa

Höpö höpö. Ilman lääkehoitoa ihminen voi kuolla ja sitten vasta jääkin orkkuja saamatta ja iloa kokematta.

Lääkkeet vie kyvyn saada orgasmi

pysyvästi vie vaikka lääkkeiden käytön lopettaisi

Vierailija
24/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia ei eroa siitä, että puhut kaverille

Just joo. No se puhe ei välttämättä eroa, mutta se saatu vastaus kyllä eroaa tai sen ainakin pitäisi erota, ellei kaverikin ole suorittanut psykologian tai vastaavia opintoja. 

Teidät viisaana kuitenkin, että psykologit ei saa tehdä terapiaa. Miksi siis valehtelet. Vai puhutko vain paskaa?

Aika moni psykoterapeutti on psykologi koulutukseltaan, eli kyllä he saa antaa terapiaa. Toki täytyy erikseen suorittaa myös se psykoterapeuttikoulutus, jotta saa antaa Kela-korvattavasti psykoterapiaa, eli pelkkä maisterintutkinto psykologiasta ei riitä. Itse suosisin kyllä psykologitaustaisia terapeutteja esim. sairaanhoitajataustaisten sijaan, ainakin jos on vaikeampi ongelma kyseessä.

Juuri myönsit, että ei saa 🤣

Vierailija
25/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitallista ja turhaa. Jos mun täytyisi mennä terapiaan, niin en puhuisi mitään koko terapian aikana. Ja mä olen psykologi.

Vierailija
26/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku nimitti terapiassa käyviä nössöiksi. Väärässä on! Terapiaan hakeutuvat fiksut ihmiset; he osaavat hakea apua mt-ongelmia aiheuttaviin asioihin 👍

Ei heitä voi parantaa. Naurattaa vain. Oon itse psykologi.

Saatat ollakin, mutta olennaisempaa on, että olet sosiopaattista persoonallisuushäiriötä poteva tollo, eli ns. hoitamaton hullu.

Vierailija
27/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinani pähkinänkuoressa:

Yritin päästä terkkuun - 3:n epäonnistuneen soittopyynnön jälkeen sain ajan 6 viikon päähän. Lääkkeet - ei jatkoa,ei lähetettä psyk.polillle.

Itsetuhoisena päivystykseen. Sieltä saman tien kotiin uuden reseptin kanssa - ei tukitoimia. Yritin itsemurhaa - sain somaattista hoitoa vammaani. En mt.apua. Viimein psykoosissa ambulanssilla päivystykseen -sain olla 4-5 pv. osastolla - aika 3kk:n päähän psyk.polille. Etänä

Pyysin sh:lta lääkärinaikaa. Se toteutui 13 kk:n päästä - shta tapasin etänä 6-7 viikon välein. Lääkäriltä sain lähetteen, etäpsykologille 3 kk:n päähän. Tapasimme etänä 3 kertaa etänä 5 viikon välein. Hän kirjoitti kuukauden päästä lähetteen Kelalle, jossa sitä käsiteltiin 4 kuukautta.

Sieltä tuli kirje, että oma hakemus vielä tarvitaan. Tein sen. Sitä käsiteltiin 3,5 kuukautta ja sain myönteisen päätöksen.

Sitten selvisi, että terapeutteille on kuukausien-vuoden jono. Haluaisin miehenä miesterapeutin ja enemmän kognitiivisen psykoterapeutin ja oikeat, lähitapaamiset.

Olen nyt lähettänyt 60 hakemusta tuloksetta. Ja ollessani yhteydessä sos.toimistoon, en ilmeisesti pysty maksamaan omavastuuosuuksia, enkää saa tt-tukea. Pystyn käymään vain. n. 3 viikon välein ja silloinkin menee kaikki rahat ja sästöt.

Taidan jättää koko hakemisen tähän.

Psyk.polilta kirjattiin ulos, koska aloitan terapian. Tämä siis jo 15kk. sitten. Terkkarilta on vaikea saada edes uusittua lääkkeitä. Aina uusi lääkäri - ja aloitetaan nöyryyttävillä huumetesteilla ( olen lähes raitis ). Nytkin oli omakannassa viesti, että resptin uusintaan yhteys lääkäriin. 

Joojoo. Soitin- sain takaisinsoiton 4 päivän päästä ollessani suihkussa. Sitten uudestaan-3 päivän päästä - parvekkeella. Nyt soitettiin eilen jopa seuraavana päivänä ja sain ajan 5 viikon päähän.

Eli tässä on mennyt monta vuotta ja itsariyritys etc.. ja olen nollapisteessä. Olen hyvin pettynyt tähä "hoitoon". Ketään ei oikeasti kiinnosta. Terkkarilta työnnetään psykpolille - sieltä takaisin.Psyk.shta ei voisi vähempää kiinnostaa. Päivystyksestä ei saa apua, joten aika yksin tässä on ongelmien kanssa, vaikka paperilla kaikki onkin varmasti mennyt oikein.

Vierailija
28/30 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku nimitti terapiassa käyviä nössöiksi. Väärässä on! Terapiaan hakeutuvat fiksut ihmiset; he osaavat hakea apua mt-ongelmia aiheuttaviin asioihin 👍

Ihmiset jotka kehuvat itseään ja omia valintojaan ovat todella arveluttavia.

Vierailija
29/30 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kaikki luovuus tulee kuolemaan eikä lääkkeiden jälkeen kannata haaveilla enää että esimerkiksi taiteilusta tulisi mitään.

Mulla lääke mahdollisti taiteen uudelleen pitkän tauon jälkeen. Ja saan jopa aidon mielihyvän siitä. 

Vierailija
30/30 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitallista ja turhaa. Jos mun täytyisi mennä terapiaan, niin en puhuisi mitään koko terapian aikana. Ja mä olen psykologi.

Sun pitäisi kyllä tietää, miksi se joillekin on ihan toimivaa ja tarpeellista tai olet suorittanut opintosi vasurilla.