Miten saa lähetteen terapiaan?
Soitin opiskelijaterveydenhuoltoon ja sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle. Minulla on pitkään jatkunutta ahdistusta ja itsetuhoisuutta. Meneekö se niin, että käyn ensin 3kk juttelemassa sen hoitajan kanssa? Sitten lääkäri tekee lähetteen terapiaan, jos tekee.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ei kun antavat lääkkeet jotka vie sulta kyvyn saada orgasmin (pysyvästi). Jäät lääkkeisiin koukkuun, etkä tunne edes iloa
Tämä
Tulevaisuudessa saat lähetteen eutanasiaan
Lääkäri kirjoittaa B-lausunnon jolla voit hakea Kelalta korvausta Kela-korvattavasta psykoterapiasta. Terapeutin joudut etsimään itse.
Hoitajan pitää tehdä sulle bdi-testi. Se kertoo sun masennuksen asteen. Jos menee vaikean masennuksen puolelle, hoitaja ei enää saa terapoida sua, vaan sen pitää lähettää sut psykologille. Joskus riittää käynnit psykologilla, mutta ellei, se voi varata sulle ajan psykiatrille, joka arvioi psykoterapian tarpeen. Psykiatri kirjoittaa lausunnon sitten Kelaa varten, että saat psykoterapiasta ainakin osakorvauksen.
Terapiaan on valitettavan vaikea päästä, ellei pysty maksamaan sitä itse. Ensin yleensä edellytetään, että syö lääkkeitä, ja vasta jos ne auttaa niin huonosti, että työ/opiskelukyky on uhattuna, voi päästä terapiaan.
Terapia ei eroa siitä, että puhut kaverille
Vierailija kirjoitti:
Ei niin
Vierailija kirjoitti:
Ei kun antavat lääkkeet jotka vie sulta kyvyn saada orgasmin (pysyvästi). Jäät lääkkeisiin koukkuun, etkä tunne edes iloa
totta
Vierailija kirjoitti:
Just joo. No se puhe ei välttämättä eroa, mutta se saatu vastaus kyllä eroaa tai sen ainakin pitäisi erota, ellei kaverikin ole suorittanut psykologian tai vastaavia opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon eroaa. Esim. itse kävin terapiassa häpeän, ahdistuksen ja töihin tarttumista vaikeuttavan vitkastelun takia. Ensinnäkin, ketään kaveria ei olisi oikein voinut siinä määrin kuormittaa tylsillä jutuillani. Toiseksi, ei kaverit myös ole ihmismielen toimintalogiikan ammattilaisia, eivät he olisi osanneet auttaa, lähinnä myötätuntoa heiltä saa, ei konkreettisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kaikki luovuus tulee kuolemaan eikä lääkkeiden jälkeen kannata haaveilla enää että esimerkiksi taiteilusta tulisi mitään.
Terapiaan meniät on nössöjä
Heikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. No se puhe ei välttämättä eroa, mutta se saatu vastaus kyllä eroaa tai sen ainakin pitäisi erota, ellei kaverikin ole suorittanut psykologian tai vastaavia opintoja.
Teidät viisaana kuitenkin, että psykologit ei saa tehdä terapiaa. Miksi siis valehtelet. Vai puhutko vain paskaa?
Kokeile lyhytterapiaa ensin. Monet tarjoaa aloitus kerran ilmaiseksi. Aloita Terapeuttini.fi vaikka
Runkkaan siis jatkuvasti, enkä pysty lopettaan. Edes koulussa. Minulla on pitkään jatkunu tää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lyhytterapiaa ensin. Monet tarjoaa aloitus kerran ilmaiseksi. Aloita Terapeuttini.fi vaikka
Kokeilin sitä jo. Eivät osanneet auttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan meniät on nössöjä
Heikkoja
Nii on
Täällä joku nimitti terapiassa käyviä nössöiksi. Väärässä on! Terapiaan hakeutuvat fiksut ihmiset; he osaavat hakea apua mt-ongelmia aiheuttaviin asioihin 👍