Miksi jotkut nuorena vanhempansa menettäneet on muille ihmisille katkeria siitä että näillä on vanhemmat?
Tämä näkyy heidän käytöksessään ilkeillen. Kaikki vanhempansa nuorena menettäneistä eivät tietenkään ole tällaisia, mutta ne jotkut. Mikä saa jotkut ihmiset käyttäytymään niin?
Kommentit (29)
Jotkut on se avainsana tässä. Katkeruutta on kaikilla elämän osa-alueilla. Miksi? Tyytymättömyys omaan tilanteeseen sillä osa-alueella.
Jotkut nyt vaan on lapsellisempia.
Koska yleisesti ihmiset opetetaan uskomaan, että elämä on jotenkin tasa-arvoista ja reilua. Nuorena vanhempansa menettäminen on tragedia, jonka moni ihan aiheellisesti kokee epäreiluksi ja tuloksena voi olla katkeruus ja kateus.
Vierailija kirjoitti:
Toisten elämän tragediat on helppo kuitata milloin milläkin latteudella. Itse tietenkin pystyt käsittelemään kaikki kohtaamasi vaikeudet täysin objektiivisesti?
Pitäähän joidenkin maailmassa olla pahiksia. Moni pahis toimii katkeruuden ja muiden huonojen tunteiden ajamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten elämän tragediat on helppo kuitata milloin milläkin latteudella. Itse tietenkin pystyt käsittelemään kaikki kohtaamasi vaikeudet täysin objektiivisesti?
No jaa. Menetin molemmat vanhempani alle kouluikäisenä, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta ilkeillä muille.
Ai? Isäni kuoli ollessani lapsi eikä se muuttanut elämääni kuin ehkä parempaan suuntaan.
En ole katkera mutta aina välillä tulee vahva sisäinen paha/tyhjä olo kun joillakin on hyvä ilmapiiri ja lämmin yhteys vanhempiin omalla kohdalla on käynyt näin että isä laittoi itsensä narunjatkeeksi ollessani alle 2v ja äiti on luonteeltaan piru ja ne isäpuolet joita on ollut heidän läsnä ollessaan on tullut tutuksi väkivalta, mustasukkaisuus ja toisen hyväksikäyttäminen
Vierailija kirjoitti:
Koska yleisesti ihmiset opetetaan uskomaan, että elämä on jotenkin tasa-arvoista ja reilua. Nuorena vanhempansa menettäminen on tragedia, jonka moni ihan aiheellisesti kokee epäreiluksi ja tuloksena voi olla katkeruus ja kateus.
Ennemminkin toisinpäin, lapsesta asti opitaan että elämä ei ole reilua eikä tasa-arvoista.
Me kaikki olemme keskeneräisiä kuolemaamne asti. Kunpa oppisimme käsittelemään kipupisteemme ja kehittämään itseämme, jottei väistämättä eteen tulevat vastoinkäymiset rajoittaisi elämäämme katkeruuden ja vihan muodossa. Niiden täyttämä aika on itse kullekin tarpeellista, mutta kuitenkin elämästä nauttimisen suhteen hukkaan heitettyä aikaa. Tarpeeksi vanhana sen tajuaa.
Luulen että sillä on suuri merkitys millaisessa ympäristössä kasvetaan ja mitä opitaan esimerkiksi kotona. Totta kai myös ihmisen oma maailmankuva vaikuttaa suhtautumiseen.
Minulla oli lapsena ja nuorena kaveri jonka äiti kuoli sairauteen tämän kaverin ollessa alle kouluikäinen. Hänelle asia oli tosi vaikea ja oireili varsinkin kouluiässä noin 10-vuotiaana ja esimerkiksi kun koulussa tehtiin äitienpäiväkortteja ei halunnut osallistua, teki kiusaa mille jotka teki kortteja jne. Hän myös sanallisesti ilkkui muille siitä jos jotakuta haki äiti koulusta tai joku lähti äidin kanssa lomalle. Yhteen aikaan hän ei halunnut mennä sellaisten kaverien luo joilla oli äiti olemassa.
Myöhemmin teininä ja aikuisena en ole ollut paljoa tekemisissä tämän kanssa, mutta ilmeisesti nykyään elää ihan ok elämää.
Outo tuo aloitus ja täysin empatiaa vailla. Mikä ihme se nyt on, jos nuorena on menettänyt vanhempansa ja heitä kaipaa. Ei kukaan ihminen ole muissakaan asioissa täysin kypsä.
Vierailija kirjoitti:
Outo tuo aloitus ja täysin empatiaa vailla. Mikä ihme se nyt on, jos nuorena on menettänyt vanhempansa ja heitä kaipaa. Ei kukaan ihminen ole muissakaan asioissa täysin kypsä.
Eihän siinä ollut kyse kaipauksesta vaan siitä että jotkut vanhempansa menettäneet purkaa omaa pahaa oloaan muihin ihmisiin.
Katkeruus tai kateus asiasta kuin asiasta on vain merkki epäkypsyydestä ettei osaa käsitellä ajatuksiaan järjellä vaan turvautuu lähinnä ensimmäiseen tunneperäiseen reaktioon.
esimerkki: 1) naapurilla on uusi hieno auto. olen kateellinen. menen yöllä puhkomaan siitä renkaat.
2) televisiossa esiintyy kaunis nuori nainen. lähetän hänelle yksityisviestin instassa kuinka tyhmä ruma vanha huo*a hän onkaan.
3) esitän surullista hautajaisissa mutta olen oikeasti iloinen koska myös kaverini vanhempi kuoli eikä vain minun.
Joillain ihmisillä ei vaan ole käsitystä siitä että muilla ei välttämättä ole paremmin.
Jotkut, joilla vanhemmat on elossa, kuvittelevat muiden olevan katkeria tästä tilanteesta.
No jaa, siihenkin on törmätty, että joku on kateellinen ja katkera toisen peritystä omaisuudesta, vaikka voisi kuvitella, että suurin osa ottaisi mieluummin elävät vanhemmat, kuin nuorena perityn omaisuuden. Ei jaksa ymmärtää.
Katkeruus saa ihmiset toimimaan oudosti.