Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä
https://yle.fi/aihe/a/20-10006315
Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.
Kommentit (1014)
Vastaisin sijaislapsikeskusteluun mutta en pysty koska lainaussysteemi on niin sekaisin. Olkoot.
Vierailija kirjoitti:
Muija on persseestä revityn näkönen!
T.Pinksu
"Täydellinen" kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on suurelta osin tottumuksista kun monet ovat sitä mieltä että tietty taso on oltava. Kun kysyttäisiin vaikka nykyisiltä isovanhemmilta millaisissa oloissa kasvattivat lapsensa puhutamattakaan heidän vanhemmat niin sieltä kuulisi todellisia kertomuksia oikeasta niukkuudesta ja köyhyydestä. Nykysuomessa kukaan ei kuole nälkään jos ei halua. Yleensä saa asunnonkin jos on elänyt kunnolla. Melkein moni toivoo että tulisi kunnon kriisit ja jopa sota niin ihmisten arvot menisivät uusiksi eikä valittettaisi kaikista ja kaikesta.
Aikalailla samaa mieltä, siitä että tulisipa kunnon kriisi, niin ihmiset näkisivät että kaikki ei ole aina itsestä kiinni. Hyvätuloiset putoaisi köyhyyteen ja tavallisten ihmisten joukkoon. Typerä ylpeys ja kuvitelmat omasta paremmuudesta karisisi hyvin nopeasti. Olisi sitten käyttöä köyhien selviytymistaidoille.
Marian tilanne on mikä on mutta arvosteluni kohdistuu tuohon lehtijuttuun. Se ei ole kunnolla ja rehellisesti tehty. Se olisi kaivannut perehtymistä sosiaaliturvaan ja isän osuutta perheen elatukseen. Ja miksei toimintaan myös 2020 - vuodesta eroon asti.
En tiedä kenelle aloit ennustamaan aivovammaa.
Saa kai tässä pikkasen kritisoida.
Itse olen aina pyrkinyt tukemaan läheisiäni, olen saanut myös hurjasti tukea molemmilta isovanhemmilta lasteni kanssa. Sisarusten kesken vaihdoimme aina kaikkea, kolmipyöräisistä luistimiin yms.
Puhumattakaan henkisestä tuesta vauvojen ja murrosikäisten kanssa, josta olen edelleen sanomattoman kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valmistuvilla ei ole aina edes kykyä työllistyä saati työllistää edes itseään tai kestää työelämää. Tästä pitää päästä eroon. Tehokkain keino on lukukausimaksut. Sillä seulotaan motivoitunein ja työkykyisin porukka kouluihin. Loput sille omemmalle matalamman vaatimustason aloille."
Helppo huudella lukukausimaksujen perään kun et ole itse enää opiskelija. Kuulostat erittäin kylmältä ihmiseltä, en ikimaailmassa tahtoisi sinua pomokseni. En jostain syystä lainkaan ihmettele että olet päätynyt juurikin yrittäjäksi, sellaisiksi ryhtyvät kaikkein pahimmat ja epäempaattisimmat änkyrät.
Mitä ovat nuo matalamman vaatimustason alat? Kaikki muut paitsi kovimmat insinööritieteet ja kauppakorkea?
No miten sinä ratkot nämä ongelmat? Ai nii
Kyllä se taitaa sua itseäsi eniten haitata, jos odottelet, että elämä antaa sulle hyvinhoidetun koulun ja opiskelut, työpaikan, yrityksen, vaimon ja pitkän avioliiton, hyvin kasvatetut koulutetut lapset, jne.
Kaikki me ollaan vaan ihmisiä. Minäkin isätön ja laiminlyöty, koulukiusattu lapsi.
Eihän tuon näköistä tyyppiä uskalla kukaan palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on suurelta osin tottumuksista kun monet ovat sitä mieltä että tietty taso on oltava. Kun kysyttäisiin vaikka nykyisiltä isovanhemmilta millaisissa oloissa kasvattivat lapsensa puhutamattakaan heidän vanhemmat niin sieltä kuulisi todellisia kertomuksia oikeasta niukkuudesta ja köyhyydestä. Nykysuomessa kukaan ei kuole nälkään jos ei halua. Yleensä saa asunnonkin jos on elänyt kunnolla. Melkein moni toivoo että tulisi kunnon kriisit ja jopa sota niin ihmisten arvot menisivät uusiksi eikä valittettaisi kaikista ja kaikesta.
Aikalailla samaa mieltä, siitä että tulisipa kunnon kriisi, niin ihmiset näkisivät että kaikki ei ole aina itsestä kiinni. Hyvätuloiset putoaisi köyhyyteen ja tavallisten ihmisten joukkoon. Typerä ylpeys ja kuvitelmat omasta paremmuudesta karisisi hyvin nopeasti. Olisi sitten käyttöä köyhien selviytymistaidoille.
Tulossa on kunnon kriisi.
Hallitus ei peräänny.
Vakituisia saa kohta irtisanoa helposti ja asuntovelkaiset on tukien ulkopuolella.
Ja me ei noita asuntovelkaisia tulla auttamaan, korkeintaan haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä jutuissa, oikein kiukuttaa, unohdetaan elatusmaksut. Maksaahan isät elatusmaksut tai sitten valtio ennakot.
Toimeentulotukea ei ole lakkautettu, sitähän hän kuitenkin saa. Ja taatusti on myös oulun sosiaalitoimiston asiakas saaden apua ja rahaa harkinnanvaraisena.
Miksi juuri sairaat, työkyvyttömät ja -haluttomat nuoret naiset hankkivat lapsia isäksi sopimattomien kanssa?
Itse tein lapset 30+ , samoin tekivöt lapseni, varmaan liittoon. Kykenee muksut elättämään.
Sama juurisyy voi aiheuttaa useita ongelmia. Kymmenen vuoden koulukiusaaminen aiheuttaa mielenterveysongelmia ja työkyvyttömyyden, sama aiheuttaa myös sen että ei usko kelpaavansa kenellekään kunnolliselle ihmiselle ja suostuu suhteeseen kenen tahansa epävakaan hylkääjän kanssa. Kaikki ihmiset ei ole kuten sinä, on ollut turvallinen lapsuus ja nuoruus ja terveitä ihmissuhteita ja muutenkin kaikin puolin kultalusikka suussa syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilät ovat paljon enemmän kuin 330 koska yh-lisä. Yhdestä lapsesta 160 euroa kun normisti 100, en tiedä mitä kolmesta tulee, 450 euroa?
YH-lisä ei tule automaattisesti ero tilanteessa.
Meinaatko, että yhteiskunnan tukien pienuutta valittava jättäisi tarkoituksella yh-lisän hakematta? Ei sitä keneltäkään kielletä, eri asia jos on niin pihalla, ettei tajua edes kysyä mihin on oikeutettu.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä jutuissa, oikein kiukuttaa, unohdetaan elatusmaksut. Maksaahan isät elatusmaksut tai sitten valtio ennakot.
Toimeentulotukea ei ole lakkautettu, sitähän hän kuitenkin saa. Ja taatusti on myös oulun sosiaalitoimiston asiakas saaden apua ja rahaa harkinnanvaraisena.
Miksi juuri sairaat, työkyvyttömät ja -haluttomat nuoret naiset hankkivat lapsia isäksi sopimattomien kanssa?
Itse tein lapset 30+ , samoin tekivöt lapseni, varmaan liittoon. Kykenee muksut elättämään.
Sama juurisyy voi aiheuttaa useita ongelmia. Kymmenen vuoden koulukiusaaminen aiheuttaa mielenterveysongelmia ja työkyvyttömyyden, sama aiheuttaa myös sen että ei usko kelpaavansa kenellekään kunnolliselle ihmiselle ja suostuu suhteeseen kenen tahansa epävakaan hylkääjän kanssa. Kaikki ihmiset ei ole kuten sinä, on ollut turvallinen lapsuus ja nu
Mun koulukiusaaja on johtaja.
Sen äiti oli ihan nolo, kun kuuli, että oma lapsi on koulukiusaaja.
Olen miettinyt pitäisikö mun soittaa koulukiusaajani työpaikalle ja kertoa mitä se on tehnyt, kun se on johtajana työpaikassa mikä liittyy lapsiin.
Mielenkiintoinen dronekuva. Siitä on aikaa, kun asuin Oulun Heinäpäässä. Stora Enson tehtaat oli siinä n.puolentoista kilometrin päässä. Tuosta ilmakuvasta luulin, että kyseinen perhe oli joutunut muuttamaan Haukiputaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että 300 euron takia pitää laittaa elämä uusiksi.
Todellakin. Ja millaisia kuluja yhteiskunnalle tulee tästä 'säästöstä' pitemmällä tähtäimellä. Traumaattisissa oloissa köyhyydessä eläminen pahentaa kenen tahansa tilannetta ja pitkittää sairauksista toipumista tai estää sen. Millaisia epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia lapsille tuottaa, miten vaikuttaa heidän elämäänsä jatkossa. Tuen tarve, terapia yms.
No miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa hänen asumisestaan merinäköalallisessa kolmiossa. Tuhlausta tuo on. Tottunut liian hyvään. Jos maksaa itse kulunsa voi asua noin, mutta ei voi olettaa, että saa asua kuin hyvätuloiset veronmaksajien kustantamana.
Toppila on kyllä ihan slummialue myös, mahtavaa että on siitäkin löytänyt tuon positiivisen puolen! Ei ole siis aiemminkaan asuneet missään luksuskattohuoneistossa :D
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan kolmen lapsen yh saa vain noin tuhat euroa Kelasta tällä hetkellä? Itsekin sain melkein samat työttömänä ollessa. Ei ole huollettavia.
Saa enemmän, mutta kun ei laske kaikkia etuuksia mukaan ja haluaa näyttää köyhemmältä kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Marian tilanne on mikä on mutta arvosteluni kohdistuu tuohon lehtijuttuun. Se ei ole kunnolla ja rehellisesti tehty. Se olisi kaivannut perehtymistä sosiaaliturvaan ja isän osuutta perheen elatukseen. Ja miksei toimintaan myös 2020 - vuodesta eroon asti.
Tekisi mieli laittaa postia Ylen toimitukseen, mihin tällaisella uutisoinnilla pyritään. Ensinnäkin halvennetaan ihmisiä jotka apua todella tarvitsevat, halvennetaan isien osuutta lastensa hoivaan. Puhumattakaan nyt tätä haastateltavaa, josta tuli kerralla julkkis alaikäisten lastensa kanssa. Jokainen tajuaa ettei nelihenkinen perhe autoineen ja lemmikkeineen tule toimeen alle tonnilla. Täällä heitellään ja ilveillään, että eiku ryöstämään ja roistoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa väitettiin naisen tulojen "yltävän noin. tuhanteen euroon" vaikka kolmesta lapsesta lapsilisäkin on jo 333€. Siihen sitten elatusmaksu vähintään 150€ per lapsi niin ollaan jo 783€/kk vaikka ei ole vielä asumistukea, työmarkkinatukea tai toimeentulotukea laskettu mukaan. Käytännössä yritetään häivyttää fakta, että naisen nettotulot varmaan pitkälti yli 2000e/kk muutosten jälkeenkin.
Lapsilisät n. 300 e, työttömyystuki n. 730 e, asumistuki 300-400 e ja elatusmaksut kelalta n. 480 e jos tehty elatussopimus eikä isällä rahaa. Jotkut on niin tyhmiä tai miehen uhkailemia, ettei vaadi elatusmaksua ja jos miehellä olisi varaa niihin, niin kela ei maksa.
Jos oot säästänyt vaikka muutaman satasen lapsen tilille tai perinyt osuuden kesämökistä, niin et saa mitään toimeentulotukea.
Ja noin kuukauden päästä poistuvat työttömyystuen lapsikorotuksetkin, ei käy kateeksi vastaavassa tilanteessa olevia :(
Vierailija kirjoitti: En tiedä kenelle aloit ennustamaan aivovammaa. Saa kai tässä pikkasen kritisoida. Itse olen aina pyrkinyt tukemaan läheisiäni, olen saanut myös hurjasti tukea molemmilta isovanhemmilta lasteni kanssa. Sisarusten kesken vaihdoimme aina kaikkea, kolmipyöräisistä luistimiin yms. Puhumattakaan henkisestä tuesta vauvojen ja murrosikäisten kanssa, josta olen edelleen sanomattoman kiitollinen.
En minä kenellekään ennusta mitään, halusin vain muistuttaa että kaikki ei ole omista valinnoista kiinni, kenelläkään meistä.
Kolme lasta on aika paljon. eikö yksi riitä? korkeintaan kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan kolmen lapsen yh saa vain noin tuhat euroa Kelasta tällä hetkellä? Itsekin sain melkein samat työttömänä ollessa. Ei ole huollettavia.
Saa enemmän, mutta kun ei laske kaikkia etuuksia mukaan ja haluaa näyttää köyhemmältä kuin on.
Toimittelija oli mukamas nähnyt kaikki dokumentit, siis juttu pitää paikkansa? Onhan se hirveää, Suomessa äiti kolmen viattoman lapsen kanssa nyt kuolee nälkään, eikä edes merinäköalaa tarjottu.
Sellaista leninismiä. Ihannoit joukkomurhaajaa.
Kukaan ei pakota sua antamaan euroakaan rikkaalle. Sun ongelmasi on se, että annat mieluummin rikkaille rahasi kuin naapurille. Myöntäisi pois.