Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään mahdollisuutta päästä kuusikymppisenä eläkkeelle? Jos oma eläkeikä on 66 v.

Vierailija
18.02.2024 |

En jaksa tuonne asti. Pienempikin eläke käy.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela.fi

Vierailija
2/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela.fi

En löytänyt. Löysin vaan laskurin jossa tarjottiin tuota alinta eläkeikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske sun vuosimenot. Laita rahaa säästöön ja sijoituksiin. Tarviit kuuden vuoden nettopalkat jos aiot syödä pääoman. Sitten vaan vyötä kiristämään.

Vierailija
4/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä omaeläke, silloin voit jäädä töistä siinä vaiheessa, kun tuotto+pääomaosuus riittää kattamaan kulusi ja voit rauhassa odottaa varsinaista työeläkettä. Minä teen noin, saan kuukaudessa vähän yli 2400 e ja varsinainen eläke alkaa 2 vuoden kuluttua.

Vierailija
5/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy asunnon ja menee vuokralle. Jättäytyy työelämän ulkopuolelle. Tai sitten irtisanoutuu ja karenssin jälkeen on työmarkkinatuella ja leikkii aktiivista työnhakijaa. Itse olin työttömänä omasta halustani vuodet 2013-2022. Olisin heidän puolestaan voinut olla pitempäänkin (kaksi aktiivimallia, kaksi yhteydenottoa koko aikana) mutta hakeuduin takaisin työelämään omasta halustani.

Vierailija
6/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa FIRE. Veronmaksajien piikkiin et pääse vanhuuseläkkeelle ennenkuin saavutat eläkeiän. Omalla rahalla voi jäädä eläkkeelle vaikkapa huomenna kunhan on tarpeeksi rahaa.

Tietty voi koittaa työkyvyttömyyseläkkeelle...

Vierailija
7/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sinun syntymävuodestasi, milloiin voit jäädä varhaiseläkkeelle.

Huomaa sekin, että kun eläkkerle jää, ennen täyttä eläkeikää, n se eläke pienempi. 

Etkä koskaan saa täyttä työeläkettä, kun viimeiset työvuodet jäävät eläkkeestä puuttumasn kokonaan.

Aina voi ottaa loparit, kitkutella karenssi läpi, ja elää työttömyys päivärahoilla ja säästöillä, kunnes oma eläkeikä on täynnä.

Vierailija
8/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä omaeläke, silloin voit jäädä töistä siinä vaiheessa, kun tuotto+pääomaosuus riittää kattamaan kulusi ja voit rauhassa odottaa varsinaista työeläkettä. Minä teen noin, saan kuukaudessa vähän yli 2400 e ja varsinainen eläke alkaa 2 vuoden kuluttua.

Liian myöhäistä alkaa säästää oma eläkettä 60 vuotiaana.

Vierailija
9/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin 61v 50% varhennetulle eläkkeelle v 2022 alusta. Syön siis ennakkoon eläkettä. Lopullinen eläkeikä 64,5v.

Teen mukavia tilapäishommia, kesätöitä ym. Säästöjäkin on.

En tiedä miten tämä toimii/toimiiko enää

Vierailija
10/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela.fi

Kela ei kuulu mitenkään ihmisen työeläkkeeseen.

Työelåkkeen maksavat Eläkevakuutusyhtiöt, ei Kela.

Kela maksaa ainostaan Kansaneläkkeen.

Ja Kansaeläkettä maksetaabn vasta sitten kun ihminen täyttää 65 vuotta.

Vierailija
11/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Vierailija
12/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin 61v 50% varhennetulle eläkkeelle v 2022 alusta. Syön siis ennakkoon eläkettä. Lopullinen eläkeikä 64,5v.

1964 syntyneet 62v onnistuu tämä

Vierailija
13/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v, eläkeikäni on 67,8 vuotta. Tulen jäämään eläkkeelle 60-vuotiaana. Moni ikäiseni aikoo tehdä samoin. Laskelmat eläkevarojen riittävyydestä perustuvat näin ollen virheellisiin lukuihin.

Vierailija
14/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii. Minä otan 50% eläkkeestä ja teen täyttä työpäivää, sijoitan eläkevarat ja jään parin vuoden kuluttua pois töistä. Lopullinen eläke ei käytännössä pienene, koska etukäteen nostettu summa kasvaa korkoa.

Vierailija
15/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1964 syntyneet 62v onnistuu tämä

Ja on siis Osittainen varhennettu vanhuuseläke. Voi ottaa 25% tai 50%

Vierailija
16/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo sit on paha tilanne.

vuorotteluvapaakin lopetetaan, ehtisköhän vielä hakea?

Vierailija
17/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 46v, eläkeikäni on 67,8 vuotta. Tulen jäämään eläkkeelle 60-vuotiaana. Moni ikäiseni aikoo tehdä samoin. Laskelmat eläkevarojen riittävyydestä perustuvat näin ollen virheellisiin lukuihin.

Työeläkkeesi jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos tekisit töitä loput 7,8 v. joten selkeää säästöähän tuo on eläkkeiden maksajille.

Vierailija
18/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeesi jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos tekisit töitä loput 7,8 v. joten selkeää säästöähän tuo on eläkkeiden maksajille.

No pajatsoon tulee vähemmän rahaa sisään kun moni tekee saman ratkaisun, joten vaikuttaa eläkeyhtiöiden sijoitettavissa olevaan varallisuuteen negatiivisesti.

Vierailija
19/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi kai eläkkeelle jäädä??? Pois töistä toki voit

Vierailija
20/30 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin toisaalta jäädä 60-vuotiaana. Olen yrittäjä ja varallisuutta on niin että ei tarvitse edes odottaa eläkevakuutusyhtiön rahojen alkamista jos tyytyisin peruselämiseen. Mutta en taida viitsiä. Mitä iloa on eläkkeelläolosta jos ei ole esim. laadukkaasti varaa matkustaa?  Eli luultavasti jatkan töitä niin kauan kuin jaksan ja lomailen vaan välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan