Ex Anoppi haluaa sukunimeni muuttuvan
Mieheni 50 v lähti nuoremman 27v naisen matkaan. Minulle jäi 4 lasta. Talomme on vielä myymättä. Näiden lisäksi anoppi nyt mylvii että minun tulee ottaa tyttönimi ja säästää mieheni suvun nimi Kuitunen (tämäntapainen) uudelle 27v rouvalle. Häät on kuulemma juhannuksena.
Olisi hankalaa kun on eri nimi kuin lapsilla. Lasten nimeä ei saa anopin mukaan muuttaa koska lapsi saa enempi geenejä isältä. Hah.
Kommentit (60)
Se että anoppi on tässä nimiasiassa nuoren, tulevan rouva Kuitusen puolella, kertoo anopin ja aloittajan väleistä. Aloittaja ei selkeästikään ollut mikään unelmaminiä anopilleen. Eikä tainnut olla hyvä vaimokaan, kun mies pisti akan vaihtoon...
Mutta lapsien kannalta on parempi että edes he pitävät isänsä sukunimen. Tuo mies kun siittää tulevan rouva Kuitusen, niin onhan se kivempi että kaikilla lapsilla on sama sukunimi.
En viitsi vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukunimeeni, sillä olen tehnyt nykyisellä nimelläni tutkimusta ja tullut omalla alallani tunnetuksi ammattilaiseksi.
Muutenkin nimeni on oma asiani, itse päätän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se että anoppi on tässä nimiasiassa nuoren, tulevan rouva Kuitusen puolella, kertoo anopin ja aloittajan väleistä. Aloittaja ei selkeästikään ollut mikään unelmaminiä anopilleen. Eikä tainnut olla hyvä vaimokaan, kun mies pisti akan vaihtoon...
Mutta lapsien kannalta on parempi että edes he pitävät isänsä sukunimen. Tuo mies kun siittää tulevan rouva Kuitusen, niin onhan se kivempi että kaikilla lapsilla on sama sukunimi.
Tai sitten tuore rouva pitääkin oman sukunimen ja antaa sen myös lapsilleen.
Asiahan ei ex-anopille kuulu.
Tosin täytyy sanoa, että minulla on aina ollut eri nimi kuin lapsilla eikä siitä ole ollut koskaan mitään vaivaa tai hankaluutta. On loppujen lopuksi melko yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen haluaa pitää exän nimen? En ymmärrä.
No jos on ollut yli puolet elämästään Kuitunen, kaikki tuntevat sinut Kuitusena ja tykkäät nimestäsi, niin miksi se muka vaihtaa pitäisi. Mieshän se siinä petti ja jätti.
Ei se lapsuuden sukunimi tunnu enää mitenkään omalta tai läheiseltä, kun on 30 vuotta ollut ihan toinen sukunimi. Omat vanhemmatkin jo ehkä kuolleet tai vanhuksia. Lapset ovat paljon läheisempiä.
Työelämässä on myös hankalaa jos on tullut tunnetuksi oman alansa asiantuntijana nimellä Kuitunen, ja sitten muka pitäisi viisikymppisenä olla yhtäkkiä joku Mäki tai Ollila.
Minä muutin myös lasten sukunimet ja ex-anopilta ei kysytty mitään mielipidettä enää koskaan
Vierailija kirjoitti:
Angela Merkelillä on ensimmäisen miehensä nimi eikä hänellä ole edes omia lapsia.
Ja hän on heittämällä tunnetuin Merkel koko maailmassa 😈
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on aikaa myöten tullut ihan oma nimi ja tässä tilanteessa myös perheen nimi. Ex-anopilla ja eksällä ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Juuri näi, 25 v ollut omana sukunimenä, kauemmin kuin tyttönimi oli. Mihinkä sitä enää muuttamaan. Lapsetkin ovat samannimisiä. Exän uusi vaimo ei ottanut samaa sukunimeä, eikä heillä ole yhteisiä lapsia. Enemmän minulla on yhteistä exäni kanssa kuin hänen uudella vaimollaan.
Ah, toivottavasti anoppi elää vielä muutaman vuoden jotta ehtii näkee kun uusi miniä 27v jättää geriatrisen aviomiehensä kuin nallin kalliolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni piti exän nimen. En ymmärrä miksi. He eivät ole enää naimisissa.
Koska se nimenvaihtoon liittyvä rumba on helvetillinen homma. Eikä ilmaistakaan.
Pelkkä ajatus, että pitäisi vaihdattaa töissäkin kaikki spostiosoitteesta muihin tunnareihon ja ne sadat ihmiset, joihin olen yhteyksissä ilmoitella läpi sitten näistä Jooei.
Mikä helvetillinen homma? Yhden anomuksen täyttäminen.
Jonkun ajan päästä tulee sitten ilmoitus siitä, milloin uutta nimeä voi käyttää. Passi ja ajokortti uudelle nimelle, sairausvakuutus kortti tuli muistaakseni automaattisesti. Kavereille voi ilmoittaa tai ei.
Jos ottaa entisen oman nimensä käyttöön, sitä ei tarvitse edes anoa, riittää kun ilmoittaa väestörekisteriin tai seurakunnalle nimenmuutoksesta.
Oman tyttönimensä käyttöön ottaminen ei maksa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on aikaa myöten tullut ihan oma nimi ja tässä tilanteessa myös perheen nimi. Ex-anopilla ja eksällä ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Juuri näi, 25 v ollut omana sukunimenä, kauemmin kuin tyttönimi oli. Mihinkä sitä enää muuttamaan. Lapsetkin ovat samannimisiä. Exän uusi vaimo ei ottanut samaa sukunimeä, eikä heillä ole yhteisiä lapsia. Enemmän minulla on yhteistä exäni kanssa kuin hänen uudella vaimollaan.
Eli sä hinkuat vieläkin exän perään . Pitäs varmaan päästää irti .
Pitäisi ottaa käytäntöön Amerikan malli. Ensimmäinen vaimo olisi rouva Kuitunen senior. Seuraava rouva Kuitunen junior. Mikäs olisi kolmas ja neljäs?
Miksi olisi hankalaa, jos sulla on eri nimi kuin lapsilla? Toisaalta mitä sun nimes anopille kuuluu ja miksi edes puhut hänen kanssaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Oman tyttönimensä käyttöön ottaminen ei maksa yhtään mitään.
No kyllä se tulee maksamaan, kun piää uusia vaikka passi tai henkilökortti eikä se ilmaista ole.
Täällä moni sanoo, että vaihda myös lasten nimet. Tämä ei ole niin yksioikoista, sillä jos vanhemmilla on lasten yhteishuoltajuus, niin nimen muuttaminen vaatii molempien vanhempien suostumusta.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mieheni ex. Rouva halusi eron. Hehkutti niin omaa uutta itsenäistä elämäänsä joka paikassa. Kuinka hän on niin voimaantunut ja onnellinen eron jälkeen. Ei vaihtanut nimeä. Kun putki meni tukkoon, soitettiin apuun ex-mies. Kun ovikello soi myöhään ja pelotti avata, soitettiin ex-miehelle jne. Kun ex-mies ei ollutkaan mut tavattuaan enää jatkuvasti saatavilla, vedettiin itkupotkuraivarit. Kaikille piti esittää, että hän on se oikea miniä, en minä, vaikka anoppi oli iloinen poikansa erosta. Minulle pitää vieläkin vuosien jälkeen koittaa näyttää paikkani kakkosena, juurikin korostamalla kuinka hänellä on enemmän yhteistä exäni kanssa. Ei tajua esim. sitä, etten itse edes ensimmäisessä liitossa ottanut miehen nimeä, enkä ota sitä nytkään enkä koskaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni piti exän nimen. En ymmärrä miksi. He eivät ole enää naimisissa.
Moni pitää, sillä se saattaa olla esim. yhteisten lasten sukunimi ja halutaan, että on sama nimi kuin lapsilla.
Meillä on naapurustossa yksi lapsi, jonka äidillä ja uudella äitipuolella on kummallakin sama etunimi ja sama sukunimi. Olisi voinut uusi rouva ottaa vaikka väliviivalla miehen sukunimen omansa perään.