Hiivatulehdus kurkussa?!? apua :(
Minulla on astma ja jo vuosien ajan aina hengästyessä olen kärsinyt kivusta, joka pakottaa pysähtymään kunnes hengitys on tasaantunut. Heti hengästyessä uudestaan, kipu palaa. Välillä kipu tulee vain esim. kun olen hölkännyt hetken, välillä ihan jo kävelystä. Pakkanen pahentaa vaivaa. En tarkkaan hahmota missä kohtaa kipu on, se on joko kurkussa tai keuhkoputkessa, välillä tuntuu kuin se olisi keuhkoputken ihan alaosassa, ja keuhkojen yläosassa. Tuntuu siis kuin se olisi keskellä pystysuunnassa pienellä alueella ja sitten jakautuisi siitä vaakatasossa sivuille... Vaiva on alkanut jo ennen astmalääkitystä, mutta silloin se vaivasi lähinnä kunnolla hengästyessä (juoksu) tai talviurheilussa (jääkiekko, hiihto). Nyt siis jopa ihan rauhallisella kävelylenkillä. Kivun paikka tuntuu aavistuksen myös vaihtelevan.
Astmalääkityksen lisäämisellä/vaihtamisella ei ole tähän vaikutusta. Kortisonikuuri auttaa, mutta oireet palaavat muutamassa päivässä kuurin jälkeen, tuntuu, että usein pahempana... Nyt en enää kortisonikuuria saa, eikä astmalääkitykseen tehdä muutoksia, sillä pef-arvot ja spirometria ovat normaalit.
Nyt olen lukenut hiivatulehduksesta noilla alueilla, ja astmalääkkeethän vielä altistavat sille. Lääkäriin olen tietenkin menossa, mutten nyt sunnuntaina sentään, joten kuulisin mielelläni kokemuksia ja ajatuksia. Lisäksi olen kärsinyt tästä vaivasta jatkuvasti jo useamman vuoden, eikä lääkäreistä kukaan ole osannut sanoa muuta kuin, että johtunee astmasta... Mutta vaiva ei koskaan helpota, eikä sitä ole sen enempää tutkittu. Pelottaa siis, ettei pelkkä oma epäily riitä, vaan pitäisi osata kertoa asiasta mahdollisimman tarkkaan, jos tutkimuksiin haluan. :(
Refluksiakin oli jossain vaiheessa, nyttemmin se on loppunut. Lopulta sillä ei ollut mitään vaikutusta tuohon kipuun. Kävin tuolloin myös vatsalaukun tähystyksessä, jossa ei kaiketi nähty mitään poikkeavaa...
Voisiko kyse olla hiivatulehduksesta? Vai jostain muusta? Muina oireina ääneni on käheä ja usein vaikea saada puhuttua kovaa, usein ihan normaalikin puhuminen on hyvin raskasta. Nieleminen ajoittain haastavaa. Kielessä on välillä peitteitä myös. En millään muista enempää oireita juuri nyt, mutta lisäilen kun muistan...
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla astmaan hoitava lääke päivittäin käytössä ja tietysti avaava niissä tilanteissa kun on vaikea hengittää, sitä tulee pitää mukana kaikkialla.
Hoitava lääke on käytössä, avaavaa joudun ottamaan maksimimäärän JOKA PÄIVÄ. Muuten nukahtelen enkä saa aivosumulta mitään aikaiseksi...
-ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.kaypahoito.fi/nak09675
Pyydä astman tutkimuksiin rasituskoe
Kiitos, pyydän tätä!
Vierailija kirjoitti:
Maitotuotteiden käyttö kannattaa lopettaa kokonaan, ne kerää vaan limaa ja pahentaa oireita.
Olen jättänyt pois maitotuotteet kokonaan jo yli vuosi sitten. Lisäksi lopettanut gluteenit, ja nyttemmin kaikki viljat ja lisätyn sokerin. Mikään näistä ei ole auttanut. Olen kokeillut myös ketoilla ja kaikenlaista, eikä mikään näistä auta tuohon kipuun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan astman oireita noi kaikki on, joillakin se vaan on pahempi. Myös siitepöly, eläin ja ruoka allergiat kannattaa tutkia.
Jostain syystä en saa tähän hoitoa. Astmasta kaikkialla kerrotaan, ettei sen tule estää normaalia elämää. Mutta en pysty ajoittain edes kävelemään, kun täytyy pysähdellä kun sattuu niin paljon! Pef ja spirometria normaalit, joten apua en saa.
Allergiat testattu laajasti, ainoana lievä heinäallergia, mutta eihän se nyt talvella vaivaa...
-ap
Julkisella terveydenhoito on todella huonoa valitettavan usein nykyään. Kannattaa käydä ihan yksityisellä, siellä ihan yleislääkärit ottaa huomioon asiakkaat paremmin kuin julkisella edes erikoistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan astman oireita noi kaikki on, joillakin se vaan on pahempi. Myös siitepöly, eläin ja ruoka allergiat kannattaa tutkia.
Jostain syystä en saa tähän hoitoa. Astmasta kaikkialla kerrotaan, ettei sen tule estää normaalia elämää. Mutta en pysty ajoittain edes kävelemään, kun täytyy pysähdellä kun sattuu niin paljon! Pef ja spirometria normaalit, joten apua en saa.
Allergiat testattu laajasti, ainoana lievä heinäallergia, mutta eihän se nyt talvella vaivaa...
-ap
Julkisella terveydenhoito on todella huonoa valitettavan usein nykyään. Kannattaa käydä ihan yksityisellä, siellä ihan yleislääkärit ottaa huomioon asiakkaat paremmin kuin julkisella edes erikoistuneet.
Olen muuttanut muutamaan kertaan diagnoosin jälkeen ja hoitoa on siis tehty useamman lääkärin toimesta, välillä YTHS ja välillä julkisella. En tiedä miksen saa lähetettä erikoissairaanhoitoon, kun mitään syytä tähän ei ole löydetty, eikä erityisemmin etsittykään...
Yksityiseen ei oikein ole varaa, siksi koitan vielä julkisen kautta. Mutta jos ei sitä kautta etene, niin on viimein aika laittaa rahat yksityiselle.
Muuten koko elämä valuu ohi kun olen liian väsynyt tekemään mitään...
-ap
Ensin ottan kakkoseen sen jälkeen suihin niin tuollainen oire tulee siitä
Huh, on taas sairasta kommentointia.
Mulla on kans nielu ja henkitorvi kokoajan kipeä/ polttelee ja pikkumatka kävelyä jo on hankalaa. Kokoajan menee vointi huonommaksi ja mietin vaan kun jaksais jotenkkn kuolinsiivousta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienenä huomiona: on hivenen tyhmää kysellä täältä sairauksistaan. Etkö ole tietoinen että on olemassa lääkäreitä ja terveyskeskuksia? No nyt tiedät.
Hivenen tyhmää vastailla lukematta aloitusta, josta selviää miksi kirjoitin tänne!
-ap
Täällä vauvapalstalla ei kuitenkaan päivystä lääkäri vastailemassa. - Itse en täältä kyselisi ohjeita tai diagnooseja mahdollisiin sairauden oireisiin liittyen.
Pakkanen voi tehdä sitä. Angiina? Hiiva on usein suussa, ehkei ihan kurkussa. Erikoislääkäri osaisi sanoa. Astmaa voi olla joillakin. Onko kitarisat ja nielurisat.
Inhaloitavaa astmalääkkeet voivat aiheuttaa sieni-infektion suuhun ja nieluun. Lääkekuuri auttaa. Itse sain kierteen loppumaan kun päivittäin olen pakasteesta sulattanut ruokalusikallisen puolukoista. Pureskelen huolella ja pitkään suussa, että imeytyy hyvin. Halpa lääke ja puolukoista saa vielä vitamiineja.
No miltä se kurkku näyttää? Kielessähän monesti on vaaleaa kohtaa ilman että mitään hiivatulehdusta olisi.
Meillä tyttärellä oli teini-ikäisenä hiivatulehdus kurkussa. Oireili kovana kurkkukipuna ja koko kurkku oli vaaleaa läiskää täynnä. Ensiksi epäiltiin angiinaa, mutta testissä selvisi tuo ja sai siihen lääkkeen. En nyt muista, mistä tuon katsottiin tulleen, joko flunssasta tai allergiasta/-lääkkeistä tai sekä että.
Jos oireet tulee rasituksessa, pitäis kokeetkin (spirometria ja ekg) tehdä rasituksessa.
onko sua ikinä kukaan keuhkolääkäri tutkinut oikeasti? Siis niin että olis tehty esim keuhkojen tietokonekuvaus ja mahdollisesti keuhkoputkien tähystys? Kun keuhkoissa voi olla muitakin sairauksia kuin astma. Sinänsä nuo sun oireet sopii kyllä rasituksen provosoimaksi astmaoireiluksi. Tosin astmaatikkokaverilta löytyi sydämen läppävika kun alettiin tarkemmin selvitellä miksei astmalääkkeet auta hengenahdistukseen ja hänenkin hengitys oli levossa tosi raskasta. Joten ehkä sunkin sydäntä olis hyvä vähän tutkia tarkemmin. Läppäviat ym ei selviä ekg:stä, vaatii ultraäänitutkimuksen. Ja koska kipua on vaikea paikallistaa, pyytäisin lähetteen myös korvalääkärille, jonka erikoisalaan nuo nielun sairaudet kuuluvat. Esim äänihuulissa olevat kyhmyt voi aiheuttaa vastaavaa. Ja onhan sun kilpirauhasarvot tutkittu? Koska joskus kilpirauhasen liikakasvu (struuma) kasvaa sisään päin ja painaa henkitorvea vaikeuttaen siten hengittämistä
Vierailija kirjoitti:
Jos oireet tulee rasituksessa, pitäis kokeetkin (spirometria ja ekg) tehdä rasituksessa.
onko sua ikinä kukaan keuhkolääkäri tutkinut oikeasti? Siis niin että olis tehty esim keuhkojen tietokonekuvaus ja mahdollisesti keuhkoputkien tähystys? Kun keuhkoissa voi olla muitakin sairauksia kuin astma. Sinänsä nuo sun oireet sopii kyllä rasituksen provosoimaksi astmaoireiluksi. Tosin astmaatikkokaverilta löytyi sydämen läppävika kun alettiin tarkemmin selvitellä miksei astmalääkkeet auta hengenahdistukseen ja hänenkin hengitys oli levossa tosi raskasta. Joten ehkä sunkin sydäntä olis hyvä vähän tutkia tarkemmin. Läppäviat ym ei selviä ekg:stä, vaatii ultraäänitutkimuksen. Ja koska kipua on vaikea paikallistaa, pyytäisin lähetteen myös korvalääkärille, jonka erikoisalaan nuo nielun sairaudet kuuluvat. Esim äänihuulissa olevat kyhmyt voi aiheuttaa vastaavaa. Ja onhan sun kilpirauhasarvot tutkittu? Koska joskus kilpirauhasen liikakasvu (struum
Ja ap:lle vielä vinkki: kun menet julkisella vastaanotolle, kirjoita paperille selkeä lista mitä sinusta on tutkittu ja mitä hoitoa kokeiltu. Nopeuttaa lääkärin päätöksentekoa kun ei tarvii alkaa selata papereita sieltä ja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko sua ikinä kukaan keuhkolääkäri tutkinut oikeasti? Siis niin että olis tehty esim keuhkojen tietokonekuvaus ja mahdollisesti keuhkoputkien tähystys? Kun keuhkoissa voi olla muitakin sairauksia kuin astma. Sinänsä nuo sun oireet sopii kyllä rasituksen provosoimaksi astmaoireiluksi. Tosin astmaatikkokaverilta löytyi sydämen läppävika kun alettiin tarkemmin selvitellä miksei astmalääkkeet auta hengenahdistukseen ja hänenkin hengitys oli levossa tosi raskasta. Joten ehkä sunkin sydäntä olis hyvä vähän tutkia tarkemmin. Läppäviat ym ei selviä ekg:stä, vaatii ultraäänitutkimuksen. Ja koska kipua on vaikea paikallistaa, pyytäisin lähetteen myös korvalääkärille, jonka erikoisalaan nuo nielun sairaudet kuuluvat. Esim äänihuulissa olevat kyhmyt voi aiheuttaa vastaavaa. Ja onhan sun kilpirauhasarvot tut
ja vielä yks lisäkysymys: millaiset sun rauta-arvot on? Raudanpuute (matala ferritiini) aiheuttaa paitsi hengenahdistusta ja rintakipua, myös aivosumua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienenä huomiona: on hivenen tyhmää kysellä täältä sairauksistaan. Etkö ole tietoinen että on olemassa lääkäreitä ja terveyskeskuksia? No nyt tiedät.
Painu suolle, neiti näsä.
Saitko sen laivalla saunasta kuten meidän mies vaikka käytti peflettiä?