Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin yhteiskuntaluokkaan sairaanhoitaja mielestäsi kuuluu?

Vierailija
17.02.2024 |

Onko keskiluokka vai alempi keskiluokka?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te näitä luokitteluja tarvitsette? Tinderiin? 

Vierailija
42/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhteiskuntaluokalla sinulle merkitystä, onko se ihmisarvon mitta? Itse olen yliopisto-opiskelija, mutta minulla ei ole pyrkimystä kuulua johonkin tiettyyn luokkaan. Ole ylpeästi mitä olet tai jos jotain toista tässä luokittelet, niin anna muiden olla rauhassa. 🙄

Ymmärrät sitten kun alat elämään oikeaa elämää hierarkisessa yhteiskunnassa. 

Mitä silloin alkaa ymmärtää?

t. maisteri, joka työskentelee myyjänä

Että yhteiskuntaluokkia on olemassa ja niillä on merkitystä. 

Jaa. Enpä ole vielä huomannut tuollaista. En tosin muutenkaan luokittele ihmisiä, koska maailma ei ole musta-valkoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulle joku yhteiskuntaluokka on niin tärkeä? 

Hoitajista en tiedä, mutta suurin osa julkisen sektorin lääkäreistä kuuluvat palkkatasoltaan keskiluokkaan ja polittiselta ajatukseltaan vasemmistoon. 

Jaa mihinkä tämän perustat? Olen nähnyt tutkimuksen, että lääkäreistä kyllä 70 % äänestää oikeistoa

Vierailija
44/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajista en tiedä, mutta suurin osa julkisen sektorin lääkäreistä kuuluvat palkkatasoltaan keskiluokkaan ja polittiselta ajatukseltaan vasemmistoon. 

Enpä ole kyllä tavannut eläessäni vasemmistolaista lääkäriä.

Vierailija
45/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mihinkä tämän perustat? Olen nähnyt tutkimuksen, että lääkäreistä kyllä 70 % äänestää oikeistoa

Sivusta: siihen saattoi vastata vain yksityisen sektorin lääkäreitä. 

Vierailija
46/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin muutenkaan olet tavannut suurinta osaa julkisen sektorin lääkäreistä. 

Vierailija
47/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokka määräytyy työn ei palkan perusteella. Ei wolt-kuski muutu ylempään keskiluokkaan vaikka tekisi 6k kuukaudessa paiskimalla 24/7 töitä.

Täten sairaanhoitajat ovat työväenluokkaa

No kyl siihen luokkaan vaikuttaa myös koulutustaso,mikä aairaanhoitajilla on alempi korkeakoulututkint

Toisin kuin amk yliopistossa meillä oli kurssi luokista yhteiskuntatiteellisessä.

Luokkien määrittelyyn on olemassa kolme koulukuntaa

1. Weberiläinen jonka mukaan luokat määräytyvät ammatin perusteella. Rakennusmies on työväenluokkaa vaikka olisi kuinka kovat tulot. Ja opettaja keskiluokkaa vaikka tulot olisivat matalammat. Weberiläinen koulukunta on luokkateorioista laajimmin käytetty ja kvantifioitu, esimerkiksi on olemassa EU:n rahoittama eurooppalainen tietokanta jossa luokat jaetaan 9 portaaseen työn perusteella. Lähes kaikki ammatit ovat siellä luokiteltuna.

2. Marxilainen on varsinkin aikaisemmin todella suosittu nykyään vähemmän käytetty koulukunta jonka mukaan omaisuus (huom. ei tulot) määrittää luokan. Mikäli omistat pääomaa olet omistavaa luokkaa ja mikäli työskentelet omistavalle luokalle palkoillisena olet työväenluokkaa. Käytännössä kaikki lääkäristä siivoajaan ovat työväenluokkaa.

3. Postmoderni luokkateoria, uutuus skenessä. Tämän mukaan luokan määrittää kulttuuriset tekijät kuten tavat, miten pukeutuu, miten käytäytyy, mitä kulutustuotteita ostaa jne. Tämän mukaan köyhä tutkija on keskiluokkaa vaikka tienaa vähemmän kuin rekkakuski joka työväenluokkaa.

Tulot määrittävät luokan vain ja ainoastaan iltalehden toimittajien mielestä.

Vierailija
48/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhteiskuntaluokalla sinulle merkitystä, onko se ihmisarvon mitta? Itse olen yliopisto-opiskelija, mutta minulla ei ole pyrkimystä kuulua johonkin tiettyyn luokkaan. Ole ylpeästi mitä olet tai jos jotain toista tässä luokittelet, niin anna muiden olla rauhassa. 🙄

No yliopisto -opiskelun pitäisi kehittää jotain kykyä analyyttisen ajatteluun ja luokittelujen tekoon.

Jotain yhteiskuntaluokista on hyvä tietää,vaikkei oman alan aihepiiri olisikaan.

Olen tohtori koulutukseltani, eikä minulla ole mitään selkeää yhteiskuntaluokkaa, mihin kuuluisin. Yliopisto-opiskelun tulisi antaa valmiuksia kriittiseen ajatteluun esim. näiden keinotekoisten yhteiskuntaluokkien suhteen.

Vierailija
49/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa aloituksen perusteella mihin yhteiskunta luokkaa ap. kuuluu, sillä se on hyvin paljon riippuvainen, millaiseen sukuun sattuu syntymää , mikä on varallisuustaso, koulutus, sivistys, kotikasvatus ja kulttuuri. 

Hoitaja voi olla töissä kutsumuksesta, jopa ilman palkkaa ja työstä saatava raha on toisarvoinen, samoin lääkärit esim. työskennellä hyväntekeväisyydessä esim. Lääkärit ilman rajoja-työtehtävissä ja motiivi hoitajan työhön on jokin muu kuin raha ja muut hoitavat arjen pyörittämisen ja velvollisuudet, eikä tarvitse edes miettiä rahaa tai millä maksaa asumisen ja ruuan. 

Vierailija
50/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempi keskiluokka (palkan perusteella), työväenluokka (koulutuksen ja yleisen sivistystason, työn vaativuuden ja statuksen mukaan).

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä

Työväenluokka on juuri se keskiluokka ja päinvastoin, keskiluokka on työväenluokka, mukaanlukien myös näennäisesti "itsenäiset" yrittäjät, jotka työskentelevät itse omassa firmassaan.

Alaluokka ei tee työtä, se on joko työttömänä tai sairaseläkkeellä, asuu huonokuntoisissa ja epäviihtyisissä asunnoissa pienen eläkkeen tai muun sosiaaliturvan varassa.

Myöskään yläluokka ei tee työtä, mutta se elää tulonsiirroista riippumattomana ja oikeasti "itsenäisenä" pääomatulojensa ja perityn varallisuutensa turvin, ja nauttii ihanan joutilaasta elämästä likaamatta käsiään työssä.

Mutta siis: kaikki muu on keskiluokkaa. Kaikenlaiset pikkutarkat erittelyt "alempaan" ja "ylempään" ja kaikkein "keskimmäistäkin keskimmäiseen" keskiluokkaan ovat falskeja, tulkinnanvaraisia, subjektiivisia, kiistanalaisia ja turhia. Kaikki jotka "otsansa hiessä" tekevät mitä tahansa enemmän tai vähemmän ahkerasti jokapäiväisen elantonsa ansaitakseen sekä "keskiluokkaisen" elintasonsa ylläpitääkseen, ovat keskiluokkaa - lue: työväenluokkaa - sitä yhtä ja samaa huttua kaikki tyynni. Eikä siinä auta mikään "keskiluokan hillitty charmi" eikä muu rypistely yhtään. Ei passhkasakista ikinä mitään parempaa väkeä tule vaikka se kääritäänkin ohueeseen ja kimaltelevaan koristepaperiin: passhkasakkina se silti pysyy sen käärepaperinsa sisällä.

Ja jotta kenenkään ei tarvitsisi nyt repiä pelihousujaan eikä -hameitaan: minä kuulun alaluokkaan ja luonnollisesti kadehdin yläluokan elämän huolettomuutta sekä ylellistä joutilaisuutta. Keskiluokan elämästä kadehdin parempaa taloudellista tilannetta kuin omani - lue: rahaa - mutta en kadehdi sitä työtä enkä varsinkaan tuota eriskummallista vimmaa kieltää oma työväenluokkaisuutensa sekä mielihalua kaikenlaiseen "ylemmyyteen". Pikemminkin halveksin tuota jälkimäistä, sillä se jos mikä on leimallisesti alaluokkainen piirre: suorastaan pohjasakan vulgääri sielunmaisema.

Vierailija
51/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yliopisto -opiskelun pitäisi kehittää jotain kykyä analyyttisen ajatteluun ja luokittelujen tekoon.

Jotain yhteiskuntaluokista on hyvä tietää,vaikkei oman alan aihepiiri olisikaan.

Olen tohtori koulutukseltani, eikä minulla ole mitään selkeää yhteiskuntaluokkaa, mihin kuuluisin. Yliopisto-opiskelun tulisi antaa valmiuksia kriittiseen ajatteluun esim. näiden keinotekoisten yhteiskuntaluokkien suhteen.

Luokissa on kyse siitä, että diskretoidaan ihmisten yhteiskunnallisen aseman spektriä. Kyseessä on nimenomaan empiirinen asia.

Vierailija
52/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestyskäyttäytymisen perusteella kuuluvat porvareihin.

Vierailija
53/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te näitä luokitteluja tarvitsette? Tinderiin? 

Kuolisin nauruun, jos Tinderissä tulisi vastaan teksti "kuulun alempaan keksiluokkaan". 

Vierailija
54/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alempi keskiluokka (palkan perusteella), työväenluokka (koulutuksen ja yleisen sivistystason, työn vaativuuden ja statuksen mukaan).

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä

Työväenluokka on juuri se keskiluokka ja päinvastoin, keskiluokka on työväenluokka, mukaanlukien myös näennäisesti "itsenäiset" yrittäjät, jotka työskentelevät itse omassa firmassaan.

Alaluokka ei tee työtä, se on joko työttömänä tai sairaseläkkeellä, asuu huonokuntoisissa ja epäviihtyisissä asunnoissa pienen eläkkeen tai muun sosiaaliturvan varassa.

Myöskään yläluokka ei tee työtä, mutta se elää tulonsiirroista riippumattomana ja oikeasti "itsenäisenä" pääomatulojensa ja perityn varallisuutensa turvin, ja nauttii ihanan joutilaasta elämästä likaamatta käsiään työssä.

Mutt

On keskiluokan sisälläkin melkoinen ero arjessa, jos vaikka ope tienaa 4 ke/kk ja ylilääkäri 12 ke/kk.

Vierailija
55/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen tausta sairaanhoitajalla on muuten. Sairaanhoitajilla voi olla aika suuriakin eroja keskenään esimerkiksi siitä, millaisesta perheestä on, onko perittyä omaisuutta, onko tultu naitua rikkaaseen sukuun vai onko rakastunut vaikkapa peliongelmaiseen tyhjätaskuun, joka pelaa sairaanhoitajalta luottotiedot ja ajaa hänet yksinhuoltajaksi johonkin kaupungin vuokrakaksioon kolmen pienen lapsen kanssa. Varmaan ne perinteisesti määritellään keskiluokkaan koulutuksen ja tulotason perusteella, mutta siihen mihin luokkaan ihmiset identifioituvat ja millaista elämäntyyliä harrastavat vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä ammatti. 

Vierailija
56/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun aatelistoon, koska sukuni on aatelinen.

t. hoitsu von Wetterstrand

Vierailija
57/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaanhoitaja mikään työväenluokan ammatti ole. Perinteinen keskiluokkainen ammatti, jonka arvostus on ikävä kyllä laskenut 2000-luvulla. Duunareilla on amistutkinto, sairaanhoitajilla AMK. Olen kyllä tältä palstalta lukenut että opettajakin on duunari, vaikka kyseessä on akateeminen ammatti. Luulen, että hyvinvointivaltion tasa-arvoajattelu synnyttää näitä kommentteja. Itse ollaan kouluttamatonta sossuväkeä eikä osata arvostaa niitä julkisia palveluja, joiden suurkuluttajia itse ollaan. No siitäpä saatte, kun niitä hoitajia ei enää löydykään alalle ja hoito jää siksi saamatta

Vierailija
58/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millainen tausta sairaanhoitajalla on muuten. Sairaanhoitajilla voi olla aika suuriakin eroja keskenään esimerkiksi siitä, millaisesta perheestä on, onko perittyä omaisuutta, onko tultu naitua rikkaaseen sukuun vai onko rakastunut vaikkapa peliongelmaiseen tyhjätaskuun, joka pelaa sairaanhoitajalta luottotiedot ja ajaa hänet yksinhuoltajaksi johonkin kaupungin vuokrakaksioon kolmen pienen lapsen kanssa. Varmaan ne perinteisesti määritellään keskiluokkaan koulutuksen ja tulotason perusteella, mutta siihen mihin luokkaan ihmiset identifioituvat ja millaista elämäntyyliä harrastavat vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä ammatti. 

Yhteiskuntaluokka ei liity varallisuuteen. Aikanaankin talonpoika saattoi olla varallisuudella mitattuna paremmassa asemassa kuin aatelinen. 

Vierailija
59/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa et ole kovinkaan montaa lääkäriä tavannut tai tiedä heidän poliittista taustaa. Kansanedustajanakin on ollut lukemattomia ja esim. viime aluevaaleissa ehdokkaista moni on lääkäri, psykiatri jne. ja vasemmalle kallellaan. Netistä löytyy kaikkien aluevaalien ehdokkaiden ammatit ja puolueet. Itse tunnen useita ja myös olleet ääniharavia. 

Vierailija
60/72 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaanhoitaja mikään työväenluokan ammatti ole. Perinteinen keskiluokkainen ammatti, jonka arvostus on ikävä kyllä laskenut 2000-luvulla. Duunareilla on amistutkinto, sairaanhoitajilla AMK. Olen kyllä tältä palstalta lukenut että opettajakin on duunari, vaikka kyseessä on akateeminen ammatti. Luulen, että hyvinvointivaltion tasa-arvoajattelu synnyttää näitä kommentteja. Itse ollaan kouluttamatonta sossuväkeä eikä osata arvostaa niitä julkisia palveluja, joiden suurkuluttajia itse ollaan. No siitäpä saatte, kun niitä hoitajia ei enää löydykään alalle ja hoito jää siksi saamatta

Itseänne tuossa potkitte jalkaan, kun ei hoitoon pääse. Jatkan sitten työkyvyttömänä, mikäs tässä palstaillessa.