Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on normaalin ja huonon työyhteisön ero?

Vierailija
17.02.2024 |

Olin pitkään toisenlaisissa tehtävissä ja kun ollut vuoden nykyisessä työpaikassa, niin alkanut miettimään onko tämä tyypillistä työelämää vai huono työpaikka.

Konttorilla 30 ihmistä ja minut palkannut johtaja irtisanoutui ilman että oli mitään uutta työpaikkaa tiedossa. Ketään ei palkattu tilalle vaikka hlö teki todella pitkää päivää. Sitten häipyi yksi kokenut työntekijä mystisesti 0 päivän varoajalla. Sitten yksi päällikkötehtävissä oleva irtisanoutui, tilalle nostettiin alempana ollut vähemmän pätevä hlö.

Sitten talon kokenein ja eniten hiljaista tietoa omaava ammattilainen pyysi pientä palkankorotusta pieneen palkkaansa, ei saanut sitä ja meni kilpailijalle joka maksoi pyynnin. Tilalle siirretty hlö ei pärjää tehtävässään ja luo kaaoksen kaikille muillekin.

Sitten 2 vuotta talossa ollut hlö sai kenkää. Asiallisesti toki kun ei suoriutunut riittävästi. Sen jälkeen keskeinen operatiivinen päällikkö, jolle työ oli koko elämä, yllättäen otti loparit.

Oma esimieheni on ollut talossa vasta kolme vuotta. Tiimimme ilmapiiri on vain näennäisesti rento, todellisuudessa kommunikointia on liian vähän ja kokeneemmat kollegat huomauttelevat ajoittain täysin asian vierestä ja tyylillä joka on asiaton.

Ainoat kenessä huokuu aito tyytyväisyys ovat he kenellä on johtajina suurin palkka ja taitavat saada myös eniten kiitosta ja positiivisia vuorovaikutuskohtaamisia - sekä avustavia tehtäviä suorittavat naiset joilla on rikas aviomies, heitä on useampi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätt lite i Finland. Det finns även bra arbetsplatser och man är glad över att ha haft några sådana.

Vierailija
2/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja unohtui mainita vielä yksi työntekijä joka päätti lähteä pitkähkön työuran päätteeksi. Kaksi näistä lähtijöistä kuului talon älykkäimpiin ja heidän kanssa oli antoisinta keskustella. Varmaan siksikin niin haikeana tein tämän avauksen. Mutta onko tällainen vaihtuvuus siis enää normaalia vai merkki jostain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon työyhteisön merkki on että jo aamulla töihin meno ahdistaa paljon,hyvässä työyhteisössä ei ahdista.

Vierailija
4/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos tuollaista vaihtuvuutta ja yllätyksellisten lähtöjen merkitystä joudut miettimään, niin ei taida mikään asiantuntijayhteisö muutenkaan olla kyseessä. Ei tietenkään ole normaalin työyhteisön merkki. Eivät tyytyväiset ihmiset lähde.

Vierailija
5/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos tuollaista vaihtuvuutta ja yllätyksellisten lähtöjen merkitystä joudut miettimään, niin ei taida mikään asiantuntijayhteisö muutenkaan olla kyseessä. Ei tietenkään ole normaalin työyhteisön merkki. Eivät tyytyväiset ihmiset lähde.

Osalle lähtijöistä ei palkattu tilalle tekijää siitä syystä että työmarkkinoilta ei löydy tarjontaa vaadittavan osaamistason omaavista henkilöistä. Ap

Vierailija
6/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyisessä työpaikaissa on ilmennyt noin vuoden aikana tällaisia yllätyslähtöjä. 

En ihmettele, organisaatiomuutosta on käyty läpi viimeiset puoli vuotta, työnkuva on käynyt epäselväksi, kommunikaatio takkuaa kaikkiin suuntiin. Esimies ei uskalla olla alaistensa puolella, vaan on täysin vietävissä. Tämä on ollut myös avaus niille, jotka haluavat klikkiytyä ja luistella omista töistään.

Itsekin olen alkanut katsella muita töitä ja varmaan pian lähdenkin. 

Langassa jo mainittiin, että jos töihin meneminen ahdistaa, se on merkki siitä, että työyhteisössä/työssä on jotain pielessä. Allekirjoitan tämän. Minulle on käynyt niin, että pari kertaa viimeisen kuukauden aikana on työmatkalla itkettänyt. Kyllä, on aika suunnata muualle.

Vierailija
7/7 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nykyisessä työpaikaissa on ilmennyt noin vuoden aikana tällaisia yllätyslähtöjä. 

En ihmettele, organisaatiomuutosta on käyty läpi viimeiset puoli vuotta, työnkuva on käynyt epäselväksi, kommunikaatio takkuaa kaikkiin suuntiin. Esimies ei uskalla olla alaistensa puolella, vaan on täysin vietävissä. Tämä on ollut myös avaus niille, jotka haluavat klikkiytyä ja luistella omista töistään.

Itsekin olen alkanut katsella muita töitä ja varmaan pian lähdenkin. 

Langassa jo mainittiin, että jos töihin meneminen ahdistaa, se on merkki siitä, että työyhteisössä/työssä on jotain pielessä. Allekirjoitan tämän. Minulle on käynyt niin, että pari kertaa viimeisen kuukauden aikana on työmatkalla itkettänyt. Kyllä, on aika suunnata muualle.

Surullisinta kaikessa on se, että aina jos työyhteisössä mättää jokin enemmän, niin ne fiksuimmat ja osaavimmat ovat niitä jotka nostavat kytkintä. Lähes koskaan siihen ei ole saatavilla tilalle vastaavan panoksen antavaa henkilöä.

Yritykset kuitenkin elävät ja hengittävät usein niiden parhaiden tekijöidensä siivellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi