Suzanne Innes-Stubb, täyden kympin nainen
Kun täällä aina kysellään millainen on kympin nainen niin:
Kaunis, kohtelias, sivistynyt, perhekeskeinen, tyylikäs, ystävällinen kaikille, puhuu sujuvasti useita kieliä, hyvästä perheestä ja hyvä kokkikin vielä.
Kommentit (338)
Koivisto oppi myös englannin, koska oli siellä töissä. Minulla on ollut Koiviston kanssa samaa ikäluokkaa olevia ihmisiä, jotka ovat olleet kanssa englannissa töissä. ilmeisesti jotkut olivat töissä Englannissa tuolloin.
No ei tuo Stubb niin harvinainen tapaus ole. Kyllä minulla on tuttavapiirissä ihmisiä, jotka puhuvat useita kieliä. Yksi tuttavani puhuu suomea, ruotsia, englantia, ranskaa, espanjaa ja kiinaa. Sitä en sitten tiedä, kuinka hyvin. Monet Stubbin ikäluokkaa olevat opiskelivat usein myös venäjää koulussa. Nythän sitä ei juurikaan enää opiskella.
Stubbin kielitaidon selittää osittain se, että hän äitinsä suku on koulutettua hienostoväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä inezxi suomea osaa vaikka ollu stupin kanssa jo parikymmentä vuotta
No suomen kieli on niin erilainen kuin hänen osaamansa kielet. Ei ilmeisesti ole jaksanut opiskella suomea tarpeeksi. Toki osa hän varmasti vähän sitä.
"Kas kun ei latinaa, hahhah!"
Olen melko varma, että Stubb on opiskellut klassista latinaa kuten itsekin olen, osaan lukea myös vulgaarilatinaa. Olen samoilta seuduilta kuin Stubb ja pk-seudulla monissa kouluissa oli sitä mahdollista opiskella. Ja kielistä kiinnostuneet usein ottivat sen, olen lukenut latinaa myös yliopistossa. Onhan latina romaanisten kielten perusta. Ap
No latinaa ei taida oikein kukaan puhua. Sitä täytyy osata lähinnä silloin, jos tutkii vanhoja tekstejä yms. Kiinassa on paljon ihmiisä eli sen kielen osaajia on paljon.
Katsoin juuri maailman puhutuimmat kielet.
1. englanti 1,132 milj. puhujaa
2. mandariinikiina 1,117 milj. puhujaa
3. hindi (615 milj. puhujaa)
4.espanja (534 milj. puhujaa)
5.ranska (280 milj. puhujaa)
6.arabia (274 milj. puhujaa)
7.bengali (265 milj. puhujaa)
8. venäjä (258 milj. puhujaa)
9.portugali (234 milj. puhujaa)
10. indonesian kieli (198 milj. puhujaa)
Vierailija kirjoitti:
Koivisto oppi myös englannin, koska oli siellä töissä. Minulla on ollut Koiviston kanssa samaa ikäluokkaa olevia ihmisiä, jotka ovat olleet kanssa englannissa töissä. ilmeisesti jotkut olivat töissä Englannissa tuolloin.
No ei tuo Stubb niin harvinainen tapaus ole. Kyllä minulla on tuttavapiirissä ihmisiä, jotka puhuvat useita kieliä. Yksi tuttavani puhuu suomea, ruotsia, englantia, ranskaa, espanjaa ja kiinaa. Sitä en sitten tiedä, kuinka hyvin. Monet Stubbin ikäluokkaa olevat opiskelivat usein myös venäjää koulussa. Nythän sitä ei juurikaan enää opiskella.
Stubbin kielitaidon selittää osittain se, että hän äitinsä suku on koulutettua hienostoväkeä.
Tarkoitin, että tavallisin kieli nykyisin on englanti, siitä on tullut yleiskieli kuten saksa oli aikoinaan suomalaisille. Mutta esimerkiksi ranskalaiset eivät juuri englantia puhu, vaikka sitä opiskellaan alaluokilta asti. Turistipaikkojen ulkopuolella ei juuri mikään asia hoidu englanniksi, vaan on välttämätöntä osata ranskaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että tavallisin kieli nykyisin on englanti, siitä on tullut yleiskieli kuten saksa oli aikoinaan suomalaisille. Mutta esimerkiksi ranskalaiset eivät juuri englantia puhu,
Joo niinhän tämä on monissa muissakin maissa. Kreikassakin puhutaan englantia vain lähinnä turistipaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suomen kieli on niin erilainen kuin hänen osaamansa kielet. Ei ilmeisesti ole jaksanut opiskella suomea tarpeeksi. Toki osa hän varmasti vähän sitä.
Ainakin piti puheen ilman paperia suomeksi presidentinvaalikampanjan aikana ja on puhunut tilaisuuksissa small talkit suomeksi. Vaativampi keskustelu varmaan sitten eri asia. Ap
"Joo niinhän tämä on monissa muissakin maissa. Kreikassakin puhutaan englantia vain lähinnä turistipaikoissa. "
Totta, me pohjoisessa emme ole aivan niin itsetietoisia ja toisaalta täällä on ihmisillä hyvä koulutus. Olen usein kuullut päivittelyä suomalaisten hyvästä kielitaidosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja ruotsi tulivat hänelle ns. ilmaiseksi, kun isä puhui ruotsia ja äiti suomea. Englannin oppi varmaan pitkälti sitä kautta, että heidän kotonaan kävi paljon ulkomaalaisia vieraita isän työn vuoksi, ja tietysti myös Yhdysvalloissa opiskellessaan. Saksaa ja ranskaa taas on ruotsia äidinkielenään puhuvan suht. helppo oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja ruotsi tulivat hänelle ns. ilmaiseksi, kun isä puhui ruotsia ja äiti suomea. Englannin oppi varmaan pitkälti sitä kautta, että heidän kotonaan kävi paljon ulkomaalaisia
Ilmeisesti Stubbin äitikin opiskeli aikoinaan jotain, koska luin jostain, että hän olisi filosofian ylioppilas. Ilmeisesti jätti opinnot kesken, kun syntyi lapsia. Lisäksi kait sairastui jossain vaiheessa epilepsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suzanne puhuu aivan hyvää suomea, ja itsekin sanoi, että nyt kun puhuu suomea sekä työssään Aalto-yliopistossa että Presidentin kanslian kokouksissa, kieli muuttuu vielä sujuvammaksi.
Vierailija kirjoitti:
No latinaa ei taida oikein kukaan puhua. Sitä täytyy osata lähinnä silloin, jos tutkii vanhoja tekstejä yms. Kiinassa on paljon ihmiisä eli sen kielen osaajia on paljon.
Latina kuuluu klassiseen sivistykseen ns. vanhassa maailmassa, jota minäkin olen (osittain isoäitini kasvattamana) elänyt. Piti osata myös soittaa joitakin instrumentteja, osata tiettyjä runoja ulkoa ja puhua ranskaa small talkin verran, käyttää ruokailuvälineitä oikein ja osata pöytäetiketti. Tämä kaikki jo alle kymmenen vanhana. Isoäitini kuoli nuorena, en tiedä mitä suhteellemme olisi käynyt, jos olisi elänyt vielä silloinkin, kun elin teinielämää kasarilla. Ap
Suzanne tapasi eilen Pekingissä UN Womenin ja naisverkoston edustajia
https://live.staticflickr.com/65535/54104652556_fca4080f4f_h.jpg
Täytyy olla idiootti joka antaa ihmisarvolle numeron,mahtaa se ykkösen nainen olla melko mitätön.
Jos hän ei olisi Alexin kanssa naimisissa ja nyt tasavallan presidentin puoliso, niin ei hänestä mitään kirjoitettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Suzanne on ollut yhdessä Alexin kanssa jo kolmekymmentä vuotta ja naimisissakin 26 vuotta. Suzanne opetteli ensin ruotsin kielen ja sen jälkeen suomen, jota puhuu aivan hyvin, kuten tästä kuulemme:
Korkeasti kouluttautunut ja fiksu nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suzanne on ollut yhdessä Alexin kanssa jo kolmekymmentä vuotta ja naimisissakin 26 vuotta. Suzanne opetteli ensin ruotsin kielen ja sen jälkeen suomen, jota puhuu aivan hyvin, kuten tästä kuulemme:
No onpas pontevasti sanottu, että opettei oikein suomen. Ehkä on opetellut suomea....mutta ei sitä kyllä ihan sujuvasti vielä ainakaan osaa. Eikä haastattelujen mukaan osaa ruotsiakaan, vaan ehkä jonkin verran. Olen kyllä kuullut hänen haastattelujaan, eikä hän puhu sujuvasti suomea. Kyllä hän sitä jotenkin osaa, mutta kovin hitaasti.
Mitä sitten? Vi..... jankkaaja olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latina kuuluu klassiseen sivistykseen ns. vanhassa maailmassa, jota minäkin olen (osittain isoäitini kasvattamana) elänyt. Piti osata myös soittaa joitakin instrumentteja, osata tiettyjä runoja ulkoa ja puhua ranskaa small talkin verran, käyttää
Joo, mutta monien tutkijoiden pitää kanssa osata tätä kieltä.
Lisäksi on hatun nostamisen paikka, jos osaa vielä venäjää ja esimerkiksi kiinaa. Ranska, englanti, saksa ja ruotsi taas ovat sukulaiskieliä, mutta jos vielä jotain venäjää ja kiinaa taitaa niin sitten näiden lisäki on kyllä jo tosi kova tyyppi.