Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maanviljelijät tekevät talvisin?

Vierailija
17.02.2024 |

Vuodesta kuitenkin suurin osa maa on jäässä. Lomailevat he talvella vai mitä?

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ette sitten lähde maanviljelijöiksi, jos se niin helppoa on ja tukia sataa joka paikasta. Löytyykö teiltä yrittäjähenkisyyttä? Pitää ostaa tai vuokrata ne maat  ensin ja myös koneet pitää ostaa. Ei ole mitenkään halpoja. Sitten pitäisi osata viljelläkin, että saisi sellaisen sadon, että saisi maksettua vuokrat ja koneet. Yleensä on ollut pakko ottaa lainaa, että on saanut ostettua maata ja koneita. Äkkiä käy niin, että tila menee pakkohuutokauppaan, jos tila ei tuota. 

Ei maanviljelijä itse saa sitä hintaa, mitä kaupassa tai torilla ruoasta pyydetään. Ruoka kulkee monen eri väliportaan kautta, jotka ottavat osansa. Voit toki lähteä ostamaan ruokasi jostain tilalta suoraan, mutta onko sinusta siihen??? Luultavasti haet tuotteesi mieluummin yhdestä kaupasta.

Yleensä siis monet käyvät muualla töissä ainakin talvikuukausina. 

Vähittäisinkauppa ottaa elintarvikkeitten hinnasta valtaosan. Jalostajatkin reilusti viljelijöitä suuremman osan.

Jos siis haluat tehdä paljon ympärivuotista työtä, jossa käytönnössä saat vain pienen prosenttiosuuden työsi lopullisesta tuotosta, niin ala ihmessä viljelijäksi. Kuitenkin viljelijän työn tuloksena kaupoissa myydään suomalaisia elintarvikkeita. Ulkomaiset on ehkä edullisempia, mutta olisko sitten jos suomalaisia viljelijöitä ei enää tulisikaan mitään myyntiin?!?

Vierailija
82/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittavat kirjeen Maajussille morsian - sarjaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiillottavat traktorin kromiosia, käyvät pillillä, tukihakemukset

* Pilkillä ei pillillä:)

Vierailija
84/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kasvinviljelijän (viljatila), eikä tee talvella mitään. 

Ei ole eläimiä, ei koneurakointia. 

Vierailija
85/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla entisellä kotikylällä talvi on maanviljelijöille lomaa, kun he käyvät vain palkkatöissään kaupungissa. Kesällä sen lisäksi tekevät peltotyöt. Oikeaa lomaa ei ole koskaan. Huh. 

Vierailija
86/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät maanviljelijät ole mitään luonnonsuojelua vastaan.

Nämä on eräs niitä kummia ennakkoluuloja mitä kaikkiaan on?! Miksi sellainen henkilö, joka toimii luonnon ympärillä ja ehdoilla kuitenkin olisi luonnonsuojelua vastaan?!

Viljeliähän toimii niissä puitteissa sekä ehdoilla jotka poliitikot, byrokratia ja myös alan teollisuus tuottaa tai määrää. Joskus on vaihtoehtoja ja joskus taasen ei. Mitä nyt muidenkaan alojen toimijat pitää siitä, jos heidän toimintaansa rajoitetaan ja mahdollisuuksia heikennetään?! 

Eikä luonnonsuojelu kai ole juurikaan missään mielessä tietääkseni haitannut maataloustyötä ainakaan yleiskuvassa. Vaikka ääriajattelua ja -ilmiöitähän toki löytyy kai aina??

Jostakin kaupunkielämän "kaikkitietävästä" huumasta kuitenkin leviää aina näitä kummia yleistyksiä, joissa ei halutakaan kuunnella niitä joita asiat eniten koskee?!

Vierailija
87/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä miten maatilaa pitää hoitaa joten voidaanko sopia seuraavaa:

Minä en puutu maatilojen hoitamiseen, maanviljelijät saavat tehdä sen puolen miten parhaaksi katsovat. Vastavuoroisesti edellytän, etteivät maanviljelijätkään puutu minun tekemisiini ja erityisesti eivät tule minun kukkarolleni mankumaan tukiaisia.

Tehkää mitä tykkäätte ja antakaa minun tehdä rahoillani mitä minä tykkään.

Vierailija
88/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ette sitten lähde maanviljelijöiksi, jos se niin helppoa on ja tukia sataa joka paikasta. Löytyykö teiltä yrittäjähenkisyyttä? Pitää ostaa tai vuokrata ne maat  ensin ja myös koneet pitää ostaa. Ei ole mitenkään halpoja. Sitten pitäisi osata viljelläkin, että saisi sellaisen sadon, että saisi maksettua vuokrat ja koneet. Yleensä on ollut pakko ottaa lainaa, että on saanut ostettua maata ja koneita. Äkkiä käy niin, että tila menee pakkohuutokauppaan, jos tila ei tuota. 

Ei maanviljelijä itse saa sitä hintaa, mitä kaupassa tai torilla ruoasta pyydetään. Ruoka kulkee monen eri väliportaan kautta, jotka ottavat osansa. Voit toki lähteä ostamaan ruokasi jostain tilalta suoraan, mutta onko sinusta siihen??? Luultavasti haet tuotteesi mieluummin yhdestä kaupasta.

Usko tai älä, mutta on ihmisiä, jotka oikeasti kuvittelee, että tilat peritään = saadaan ilmaiseksi. Enpä tiedä, mikä on virallisesti sukupolvenvaihdosten keski-ikä, mutta oma mieheni oli alle 30 v ja isänsä 60+ kun sukupolven vaihdos tehtiin. Mitään ei siis tullut ilmaiseksi ja kukaan ei perinyt mitään. Kaikki on itse ostettu velkarahalla. Kokemukseni mukaan tämä on aika tavallinen tilanne, että isäntäväki on 60+ ja tilan jatkaja kolmenkympin tienoilla. Ei tule äkkiä mieleen ketään, joka olisi tilan perinyt (ja silloinkin toki tulee perintöverot).

Itse teen töitä tilan ulkopuolella 2/3 osaa vuodesta ja näihin kateellisiin tulee aina törmättyä, jotka on siinä uskossa että talo, metsät, pellot ym. on saatu. Että "hyvähän sun on..." Äh, mitä? Helvetisti velkaa, jatkuvaa rahanmenoa ja vielä enemmän töitä. Aika harva tällaiseen elämäntapaan oikeasti sopii, että työ ei tekemällä lopu. Aika nopsaan varmaan tulisi ikävä sitä, kun vapaa-aika alkaa siitä kun 8 h työpäivä on tullut täyteen.

Vierailija
89/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että. Ap ei käy kotinsa ulkopuolella. Suomessa on maanviljelijlitänolkut vuosisatoja ja vielä pitää kysellä saman stereotypian perään 2024

Huomaa että meni tunteisiin :D

Kyllähän valehtelu aina kyrsii, ihan sama tekikö sen venäläinen tai suomalainen.

Luetaankohan me samaa lankaa? AP kysyi asiallisen kysymyksen mitä maanviljelijät tekevät talvisin. Mikä siinä on valehtelua?

Kyllähän tuossa asettelussa tuntuu olevan aina kyse siitä, että viljelijät pitäisi saada "lankaan" jostakin. Ei haluta kysyä esim.mitä harrastavat, vaan että "tekevätkö yleensä mitään". Jos olisi jokin oikea tarve ja kiinnostus, niin ainakin alustaisi kysymystään vähän monimuotoisemmin.

Toisaalta kyse voi olla siitä, että monet elää nykyään elämäänsä kaupungin realiteeteissä. Pitäisi silloin tutustua yleisemmin maatalouspolitiikaan koko maassa. Sinänsä pelkkä viljely ei tosiaan tapahdu mitään paljoakaan talvisin. Mutta jos ei tilalla ole muuta toimintaa, niin luultavasti käyvät pääsääntöisesti talvella jossakin muualla työssä, koska ei viljan kylvöön ja korjaukseen mene tosiaan montakaan päivää, eikä sitä tarvitse päivittäin kesäisinkään vahtia, että kasvaako se vaiko eikö??!

Vierailija
90/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en puutu maatilojen hoitamiseen, maanviljelijät saavat tehdä sen puolen miten parhaaksi katsovat. Vastavuoroisesti edellytän, etteivät maanviljelijätkään puutu minun tekemisiini ja erityisesti eivät tule minun kukkarolleni mankumaan tukiaisia.

Yhteiskunta ei toimi näin. Ethän tule minun kukkarolleni, jos vaikka sairastut. Tai jos lapsesi tarvitsee koulua.

Oletko varma, ettei Suomi tarvitse omaa elintarviketuotantoa? 

Vierailija
91/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usk

Kyllä todellakin uskon ja olen huomannut, ja heitä on valitettavan monia. Ei vaan voi muuta sanoa, kun että he eivät tunne realiteettaja, siitä se kateus sitten lähtee. Ja tuskin samat ihmiset pystyisivät toimimaan päivääkään niissä realiteeteissä joissa viljelijät toimivat tänäkin päivänä.

Todennäköisesti samat ihmiset tosin valittavat sitten eniten kun suomessa on vielä tuottajia lähitulevaisuudessa niin vähän, että ruuan hinta maksaakin jo maltaita. Jostakin syystä aika suosii sellaista, että ollaan asiantuntijoita niistä asioista, joista ei mitään tiedetäkään. Ilman tietoahan ne ennakkoluuloisuudet aina syntyy, vaikka aina naurettavia ovatkin usein.

Vierailija
92/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole karjaa hoidettavana niin lokakuusta huhtikuuhun lomaa täydellä palkalla.

Kuka sinulle maksaa palkan?

Maanviljelijällä on paljon muuta hommaa talvella, vaikka ei olisikaan eläimiä. Ei koneita huolleta kiireisimpään työaikaan ja monta muutakin työtä on tehtävä silloin, kun ei mene 20 tuntia vuorokaudessa pellolla.

Vierailija
93/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin on, eli onko työttömyyskorvauksella talven?

Vierailija
94/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei toimi näin. Ethän tule minun kukkarolleni, jos vaikka sairastut. Tai jos lapsesi tarvitsee koulua.

Oletko varma, ettei Suomi tarvitse omaa elintarviketuotantoa? 

Maksavat  sitten vaikka viljelijöille ja maaseudulle takaisin sen osuuden mikä kaupunkien tienhuoltoihin vaikka menee vuosittain?!

Kaupungeissa tiet huoltaa kunta, ja maanteillä ely - keskus. Maaseudulla teiden kunnossapidon maksaa ainoastaan asukkaan, vuodesta 1995 lähtien.

Miksi maaseudun verorahoja pitää käyttää kaupunkien asukkaiden hyödyksi, mutta ei sitten toisinpäin?!

Vierailija
95/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sielläkin ole ainakin jotkin karenssiajat?!

Vierailija
96/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen katkera ja kateellinen voi ryhtyä itse maanviljelijäksi. Luultavasti Pohjois-Suomesta löytyy asumattomia pieniä taloja, joissa on pieni maatilkku. Siitä vain sitten yrittämään ja matkustamaan Thaimaaseen.

Aina ihmettelen, voiko joku tosiaan olla kateellinen maanviljelijöille??😅rupeaisi itse samaan hommaan sitten. Ei taitaisi kaikista tosiaan olla, mutta helppo taidottoman itkeä.

Vierailija
97/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yrittäjä saa työttömyyskorvausta. 

Vierailija
98/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa asettelussa tuntuu olevan aina kyse siitä, että...

Eli tunteella mennään. Olisit voinut kuitenkin AP:lle vastata asiallisesti, vai miten arvioisit oman vastauksesi hyödyllisyyden?

Vierailija
99/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat olivat vihannesviljelijöitä. Tammikuun puolivälissä laitettiin ensimmäiset siemenet itämään (ja kyllä, niitä pitää myös hoitaa), helmikuun lopulla ensimmäinen pätkä kasvihuoneesta lämpimäksi jotta päästiin koulimaan, ruukuttamaan ja hoitamaan tulevan kesän kasveja isommasti. Keväällä, kesällä ja pitkälle syksyyn avomaa- ja kasvihuoneviljelyä työtunteja laskematta. Talvella varastojuuresten putsausta ja pakkaamista, ihan loppuvuuodesta koko vuoden kirjanpidon tekeminen. Vuodenvaihteen jälkeen ehkä pari viikkoa lomaa.

Osallistuin hommiin pienestä pitäen, mutta kouluttauduin toiseen ammattiin.

Vierailija
100/148 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitasiin olla sopimattakin mieluummin. Koska kuitenkin puutut siihen, vaikka ei ole asiantuntemusta.

Sitten voidaan sopia jotakin, kun otat ensin edes perusasioista selvää. Mutta tuskinpa sen jälkeen hölmöjä puuttumisiasi alat enää ehdotellakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme