Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännittääkö teitä ikinä, että saatte ulkomaan matkalla luteita?

Vierailija
15.02.2024 |

Olen tässä miettinyt, että miten ihmiset niin rohkeasti reissaavat ties missä. Eikö teitä stressaa, että saatte luteita kotiinne? Niistä puhutaan nyt tosi paljon, että lisääntynyt hirveästi. Työkaveri kyllä nyt perui matkansa Pariisiin ludeongelman takia, mutta sinnekin matkustetaan koko ajan, vaikka löytyyköhän sieltä enää hotellia, jossa ei luteita olisi?

Käyn minäkin perheen kanssa kerran vuodessa etelässä eri kohteissa, mutta jotenkin ei enää osaa lähteä reissuun täysin rennoin mielin. Jotenkin sitä stressaa, että mitä jos... Olen nimittäin kuullut, että luteiden hävitys on hirveä homma ja rahaa palaa tuhansia euroja ja kukaan ei korvaa mitään. Ei kotivakuutus, ei taloyhtiö rivarissa ja matkavakuutuskin korkeintaan matkalaukun ja siinä olleet tavarat, mutta että jos ne ehtii levitä kotiin. Siinä tuleekin sitten hintaa ulkomaanreissulle, jos joutuu tällaiseen härdelliin kotona....

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen hotelliarvosteluista huonoimmat arviot. Jos on ollut luteita, siitä on maininta.

Aina hotelliin mennessä ensin katson lakanan alle. Luteet on silmin havaittavissa, jos niitä on. Tarkistus kannattaa tehdä ensin, jotta voi sitten relata. Jos niitä on sängyssä, voi olla muuallakin, seinän rei'issä ym. Silloin tietysti mennään respaan ja pyydetään toinen huone. Tai toiseen hotelliin.

Jos ei ole mahdollista muuttaa, nukkuu tietäen ettei luteenpurema ole vaarallinen. Pääasia ettei tuo niitä tavaroissaan kotiin. 

Vierailija
22/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä syyhypunkit. Vaikea päästä eroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut paljon ulkomailla, mutta ainoa hotelli, jossa olen törmännyt luteisiin, sijaitsi Tampereella. Havaitsin ne normaalissa ludetarkastuksessa, jonka teen aina heti huoneeseen saapuessani. Ludetarkastus kannattaa siis aina tehdä, kun saapuu hotellihuoneeseen. Tähän löytyy ohjeita netistä vaikka kuinka paljon. Ei matkailua tarvitse jättää väliin.  

Vierailija
24/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö matkoille tehdä aina suunnitelma. Eli varautuu homeeseen, hyönteismyrkkyihin (sumuttaako joku liikaa hotelleissa), syyhyyn, luteisiin, ruokamyrkytykseen, varkaisiin, poikkeustilanteisiin, kuumeeseen etc. Eli melkein kaikkeen kuten preppaaja? Ja ei ota mitä tahansa hotellia. 3 tähteä on minimi vai 3,5.

Tähdet ei estä tuholaisten leviämistä. Turkissa 5 tähden hotellissa oli luteita.

Vierailija
25/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotelleissa vaihdetaan lakanat asukkaisen välissä eikä syyhypunkit tartu

Vierailija
26/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näin kerran Kiinassa kylpyhuoneeni lattialla torakan. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun olen nähnyt sellaisen. Siitäkin on 10 vuotta. Luteita en oo nähny missään.

Torakat, liskot ym ei tunge iholle kuten luteet. Espanjassa on gekkoja, mutta ne on lähinnä söpöjä. Maltalla pieniä liskoja jotka näyttää minidinosauruksilta, söpöjä nekin.

Vierailija
27/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näin kerran Kiinassa kylpyhuoneeni lattialla torakan. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun olen nähnyt sellaisen. Siitäkin on 10 vuotta. Luteita en oo nähny missään.

Sä luulet että kun niitä ei näe niin ei ole. Espanjassa joka ikisessä asunnossa on torakoita.

Vierailija
28/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalaukku muovisäkkiin  ja +60  C saunaan kuudeksi tunniksi.

Päällä olevat vaatteet pyykkiin.

Ei ongelmia viimeisen 15 vuoden aikana.

Vierailija
29/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varnasti mikään 100% suoja, mutta en koskaan laita mitään (laukkua/vaatteita) hotelleissa sängyn päälle. Laukku telineeseen, jos useampia laukkuja ne mitkä maassa suljettuina.

Kaikki vaatteet on pakattu muovipusseihin, henkariin kaapiin vain ne jotka muuten rypistyisivät. Likavaatteet samoin muovipussin sisään.

Kotiin tullessa vaatteet pidän suljetuissa muovipusseissa, ja pyrin pesemään saman tien/niin pian kun mahdollista. 60C ne mitkä kestävät kuuman pesun, muut 40C.

Vierailija
30/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon ihmisiä joita ei jännitä yhtään mikään koska ne on niin uskomattoman tietämättömiä. Ennen kuin mä lähdin reissailemaan Aasiaan (Nepal, Intia, Vietnam, Indonesia,...) mä otin kaikki mahdolliset rokotteet: keltakuume, polio, A&B-hepatiitti, japaninensefaliitti,... ja tietysti myös tosi monta purkillista malarianestopillereitä mukaan matkalle. Ja siellä matkoilla mä tapasin muita kaltaisiani valkoihoisia eurooppalaisia joilla ei ollut yhtikäs mitään rokotteita eikä pillereitä! Tsiisus! Miten ne on vieläkin hengissä?

Mutta en mäkään osannut täydellisesti itseäni suojata. Nimittäin siellä Aasiassa paikallisten ihmisten kanssa minä mm. uiskentelin jossain "joessa" jota nyt jälkeenpäin mieluiten kutsuu "mutaojaksi". Ja tollasista harrastuksista ja "mutavesiliejuympäristöistä" minä saatoin saada sisälleni roppakaupalla loisia! Ja ne loiset voivat elää sisälläni vuosikymmeniä! Että voijee! Ei ole olemassakaan mitään testejä joilla voisin testauttaa itsestäni kaikki maailman eri trooppiset loiset. Tämän asian kanssa pitää vain elää, eipä tuolle mitään mahda.

Mutta sitten niin vielä: ne aloittajan kysymät luteet. Blaah! No niiltä nyt on vielä vaikeempi suojautua kuin loisilta! Niitä loisia saa elimistönsä täyteen vain mutaojista. Mutta niitä luteita saa matkalaukun täyteen myös ihan hotellista! Loisilta on helppo suojautua: älä ui mutaojassa! Luteilta on paljon vaikeampi suojautua. Jos luteita hotellissa on niin suurella todennäköisyydellä ne pääsevät sinun matkalaukkusi sisään pesiytymään.

Mutta jostain kumman syystä minä en koskaan tuonut luteita mukanani kotiin. Olin varmaankin onnekas.

Vierailija
31/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se tuhansia euroja maksaa. Taloyhtiö maksaa hävityksen, jos asuu kerrostalossa. Näin ainakin kaverillani, joka asuu vuokrayksiössä. 

Vierailija
32/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein lentoemännän töitä 15 vuotta vuosina 2003 - 2017, minulla ja kodissani ei ole koskaan ollut luteita. Ihmettelen, miten ihmiset niitä kotiinsa raahaavat. Laukku laitetaan hotellissa siihen matkalaukulle tarkoitetulle säilytystelineelle. Vaatteet henkariin roikkumaan jos jotain haluaa kaappiin. Mitään ei säilytetä sängyllä, ei siis mitään. Yleensä olen säilyttänyt kaikki tavarat omassa trollissa, paitsi uniformu roikkuu henkarissa.

Siinä telineellähän niitä juuri voi olla sängyn lisäksi. 

Vierailija
33/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin pari yötä Suomen maaseudulla paljon ulkomailla reissaavien ystävien luona. Mielestäni sain heillä luteenpuremat ja minulla ne eivät meinanneet millään parantua. Olen hyvin herkkäihoinen. 

Vierailija
34/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut puremia Suomessa. Onneksi epäilys heräsi ja elukoita ei tullut kotiin asti, mutta varmuuden vuoksi kotonakin sängyt vietiin pussitettuna kaatopaikalle. Sängyn tarkastuksessa lutikoita näkyy vain jos niitä on huoneessa jo älyttömästi. Pakkaan tavarat aina muovipusseihin. Matkan jälkeen matkalaukku pakastearkkuun, riisun kaikki vaatteet sinne myös kenkiä myöten. Pesen parin päivän kuluttua 90 asteessa kaiken mitä voi, loput jää pakasteeseen kuukaudeksi. Kännykkä on hotellissa minigrip-pussissa. Lutikan puremat näkyvät yleensa vasta kahden viikon kuluttua puremasta. Sitä ennen ei näy iholla yhtään mitään. Tämän vuoksi ne leviävät kun tavarat on pantu hyväuskoisina kotona kaappeihin heti matkan jälkeen. Lutikan puremista tuleva polte on kamala. Vinkiksi, että parhaiten kutinaan ja poltteeseen tehoaa saippuapesu. 

Vierailija
35/46 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni luteet eivät kiipeä metallia pitkin? Ne laukkutelineethän on usein metallia, olen ymmärtänyt että tuosta syystä.

Vierailija
36/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelleissa vaihdetaan lakanat asukkaisen välissä eikä syyhypunkit tartu

Pelkkä lakanoiden vaihto ei riitä. Syyhy voi asusteilla peitossa, patjassa, tyynyssä yms. Luteet voi tarttua muualtakin kuin hotellihuoneesta. Pariisin metrot kuhisee luteita eli jos istuu metron penkille, voi sieltä luteet tarttua vaatteisiin. 

Vierailija
37/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkistan aina sängyn pohjan ja kaikki patjojen välit. Ei ole toistaiseksi tullut luteita vastaan, joten olen aina rennolla mielellä. Kaikki vaatteet laitan matkan jälkeen suoraan kylpyhuoneeseen ja mahdollisimman nopeasti pesuun.

Vierailija
38/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarkistan aina sängyt. Myös Suomessa. Mun tuttavalla on tuholaistorjuntafirma ja olen saanut siltä hyvät vinkit.

Vaikka luteet ovat Suomessa yleistyneer, niin tuttavani mukaan luteita on edelleen eniten keskiluokan ja ylemmän keskiluokan asunnoissa, eli niillä ihmisillä, joilla on varaa matkustaa eniten. Tosin luteita voit nykyään saada kotiisi myös tilaamalla tavaraa Aasiasta. Lude on hyvin sitkeä elukka, eikä se välttämättä kuole kuljetuksen aikana, vaan möllöttää siellä pahvilaatikossa lepotilassa.

Vierailija
39/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteita on myös lähes kaikissa kotimaan hotelleissa.

Pysy kotona, niin olet paremmassa turvassa - mutta et täydellisessä turvassa sielläkään.

Vierailija
40/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ötkkäkammoinen mutta kun tietää minkälainen show siitä tulee jos luteet kämppään pesiytyy niin koitan kuitenkin minimoida riskit. Ironista kyllä, sain toissavuona luteita kämppääni kaikesta riskien minimoinnista huolimatta ja lähteeksi paljastu lopulta ulkomaanreissujen sijaani kesämökki ja sen välikatossa majailleet lepakot. Tuli uutena tietona minulle että lepakot ja linnut levittävät joitain lludelajeja myös..