Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännittääkö teitä ikinä, että saatte ulkomaan matkalla luteita?

Vierailija
15.02.2024 |

Olen tässä miettinyt, että miten ihmiset niin rohkeasti reissaavat ties missä. Eikö teitä stressaa, että saatte luteita kotiinne? Niistä puhutaan nyt tosi paljon, että lisääntynyt hirveästi. Työkaveri kyllä nyt perui matkansa Pariisiin ludeongelman takia, mutta sinnekin matkustetaan koko ajan, vaikka löytyyköhän sieltä enää hotellia, jossa ei luteita olisi?

Käyn minäkin perheen kanssa kerran vuodessa etelässä eri kohteissa, mutta jotenkin ei enää osaa lähteä reissuun täysin rennoin mielin. Jotenkin sitä stressaa, että mitä jos... Olen nimittäin kuullut, että luteiden hävitys on hirveä homma ja rahaa palaa tuhansia euroja ja kukaan ei korvaa mitään. Ei kotivakuutus, ei taloyhtiö rivarissa ja matkavakuutuskin korkeintaan matkalaukun ja siinä olleet tavarat, mutta että jos ne ehtii levitä kotiin. Siinä tuleekin sitten hintaa ulkomaanreissulle, jos joutuu tällaiseen härdelliin kotona....

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan tuo kotiini takaisin mitään tavaraa käsittelemättä. Pesu, kuumennus tai pakastus tai pitkä eristys vähintään. Ei tartte jännittää.

Vierailija
42/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla vuosikymmeniä enkä ole ikinä luteita nähnyt. Suomessa on näemmä rottia kuten pari päivää sitten uutisoitiin. 

Rottia on kaikkialla maailmassa ihan napa-alueita lukuun ottamatta. Samoin luteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olikin jo hyviä vinkkejä. Itse harrastan myös tuota vaatteiden pakkaamista muovipusseihin, ja matkalta tultuani puran laukun ulkona ja vien vaatteet suoraan pyykkikoneeseen, samoin kuin päällä olevat vaatteet. Itse laukku saa jäädä ulos pakkaseen (kesällä pakastimeen). 

En ole reissuillani havainnut vielä missään luteita, mutta torakat ovat tuttuja jo nuoruuden interrail-matkoilta. Niitäkään en halua kotiini tuoda...

Vierailija
44/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäiset rotat näin keskellä Strasbourgia. Keskellä päivää aivan julkeasti hippaloivat pitkin ja poikin. Münchenissä näin myöhemmin myös keskustassa. 

Luteista en ole onneksi saanut kokemuksia ja toivottavasti en ikinä saakaan.

Vierailija
45/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää jo kotimaan matkallakin. Aina tutkin sängyn aluksen.

Vierailija
46/46 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en miettinyt lutikoita ennen kuin sukulainen toi niitä kotiinsa tuliaisena matkaltaan. Menin auttamaan talon tyhjentämisessä/siivoamisessa ja silloin vasta ymmärsin, miten paljon työtä ja sotkua niistä lutikoista aiheutuu. Kaikki vaatteet piti joko pestä tietyssä lämpötilassa tai laittaa saunaan, ja saunassakin niiden piti olla useita tunteja.  Sängyt piti heittää pois ja patjat piti polttaa. Kaapit piti tyhjentää kaikista astioista. Siinä oli niin paljon työtä, ja se oli pakko tehdä, koska muuten asunnon myrkyttäminen ei olisi auttanut mitään. 

Todellakin oon sen jälkeen aina tarkastanut hotellihuoneet, missä yövyn. Tarkastan huoneen sängyn, ja yleensä pidän matkalaukkua kylpyhuoneessa yön ajan. Matkalle pyrin ottamaan mukaan sellaisia vaatteita, jotka voi heittää huoletta pois matkan aikana/jälkeen. Matkan jälkeen vien matkalaukun joko parvekkeelle tai häkkivarastoon, jossa suljen sen muovipussiin. Huom. mikäli matkalaukussa on lutikoita, niin sen laukun imuroiminen ei auta. Jätän laukun yleensä varastoon/parvekkeelle pariksi päiväksi. Sitten yleensä vien vaatteet suoraan pesuun, tai annan niiden vielä olla suljetussa muovipussissa pari päivää. En tiedä, stressaanko varsinaisesti lutikkatartunnasta matkan aikana, mutta mieluummin teen kaikki varotoimenpiteet kuin otan sen riskin, että raahaan niitä omaan kämppään ja käyn sen savotan läpi päästäkseni niistä eroon. Kannattaa myös muistaa, että useat kotivakuutukset eivät kata tuhoeläinvaurioita. Halvemmaksi tulee olla varovainen ja tarkaavainen reissun aikana ja sen jälkeen, kuin maksaa uudet sängyt, patjat yms.