Miten ihmeessä saan syötyä enemmän proteiinia?!
Olen lihava ja kävin ravitsemusterapeutti/personal trainerin pakeilla. Jotta laihtuisin ja vahvistuisin tulee minun syödä 170g proteiinia päivässä. Mitä ihmettä mun pitää syödä? Tänään jo vetänyt aamulla rahkaa ja lounaalla 2 kananmunaa ja proteiinia on kasassa 48 grammaa. Illalla ajattelin syödä 200grammaa kanaa, mutta siitä tulee vain noin 70 grammaa proteiinia. Voiko toi suositeltu proteiinimäärä pitää paikkaansa? Ei voi olla terveellistä vetää jatkuvasti lihaa. Kun kysyin terapeutilla konkreettisia vinkkejä niin vastaukseksi sain että joka aterialla pitää olla protskua ja esim leipä kanaleikkeellä ja kananmunalla on hyvä välipala. Mun laskujen mukaan tosta ei tule paljon paskaakaan proteiinia mutta kalorit kyllä paukkuu.
Kommentit (32)
Pyrin vähentämään punaisen lihan käyttöä ja sen tilalla käytän tummaa soijarouhetta esim. laatikkoruokiin ja keittoihin, siinä on paljon proteiinia. (50 g/100 g)
Lisään myös tuota rouhetta vähän kaurapuurooni aamuisin ja kun syön maustamatonta vähärasvaista jogurttia, lisään siihen marjoja ja tuota samaista soijarouhetta. Sen makuun tottuu.
Kalaa, kanaa, raejuustoa, rahkaa...
Vierailija kirjoitti:
Oliko laillistettu ravitsemusterapeutti? Kävit hänen luonaan, mutta etkö saanut ohjeita, esitteitä, reseptejä?
En saanut reseptejä tai esitteitä. Tapaaminen koostui ruokapäiväkirjani analysoinnista ja kehonkoostumusmittauksesta. Laskettiin mulle sopiva määrä kaloreita ja tehtiin treenisuunnitelma. Ideana on, että mitään ruokaa ei tarvitse rajoittaa kunhan viikon kalorit pysyy aisoissa ja proteiinimäärä saavutetaan. Tavoite on elämäntapamuutos, joten esimerkiksi totaalikieltäytyminen karkeista ei omalla kohdallani tule toimimaan koska päädyn lopulta ahmimaan itseni täyteen herkkuja. Olen kokeillut laihduttaa satoja kertoja mutta aina sorrun syöpöttelyyn. Siksi tällä kertaa ohjeet ei ole kovin tarkkoja. Saan syödä mitä vaan kunhan tietyt speksit täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Öö on kyl kova määrä, käypä hoidonki mukaan isoin suositus on 135g proteiinia ja sekin yli 160 kg painavalle ihmiselle :D
Nämä käypähoidot ovat täyttä skeidaa. Varsinkin vaihdevuosissa proteiinitarve on 115kg painavalle runsaat 170g proteiinia. Käytännössä ihan mahdotonta toteuttaa ilman keinotekoisia proteiinijauheita yms.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen tarvitsee proteiinia 0,7 - 1 grammaa per painokilo. Ei yhtään enempää. Liika proteiini on elimistölle haitaksi.
Ranskassa joku 0,83 - 2,2g. Riippuu jonkun verran näköjään siitä kuka sanelee ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painatko 140kg? Sen verran painava näköjään tarvitsee 170g proteiinia. Sanoisin kyllä, että jos tavoitteena on laihtua, ei kannata syödä mitään väkisin. Tottakai tulee syödä myös proteiinia, mutta jos tuo määrä tuntuu vaikealta saada kasaan, keskity siihen, että kulutat enemmän kuin laihdut.
Painan 108 kiloa että joo, tuntuu aika kovalta toi proteiinimäärä. Pointti on ilmeisesti, että syömällä enemmän proteiinia pysyn paremmin kylläisenä enkä napostele niin paljoa, mikä on ollut mun ongelma. Ohjeita kun tutkin niin siellä on listattu proteiinivanukkaita yms mutta kun noiden sisältöä tutkii niin eihän noissa ole mitään luonnollista. Eihän tommoisen paskan syönti voi olla terveellistä. Aion kyllä noudattaa ohjeita, koska mun on pakko laihtua enkä omilla valinnoilla laihdu. Tuntuu vaan älyttömältä että pitää syödä kaikkea moskaa laihtuakseen. E
Ei tarvitse, eikä kannata syödä mitään moskaa. Ei myöskään tarvitse mättää älytöntä määrää proteiinia, koska sitä ei mistään saa ilman, että mukana tulee enemmän tai vähemmän kaloreita ja ne on se, mikä lihottaa.
Se, mitä tarvitsee tehdä, on päättää säännölliset ruoka-ajat ja pitää niistä kiinni. Niiden ulkopuolella ei syödä yhtään mitään. Kotiin ei osteta mitään naposteltavaa. Jos tämä ei kerta kaikkiaan onnistu, ostetaan jääkaappiin kurkkua, kukkakaalia ym. vähäkalorista kasvista, jotka paloitellaan valmiiksi johonkin astiaan, josta on helppo ottaa aina, kun tekee mieli napostella. Toinen keino on jäystää purkkaa. Ei ehkä joka mielitekoon kannata, mutta aina välillä.
Ei tarvitse vetää kaksin käsin lihaa, eikä varsinkaan jotain valmiuta proteiinivälipaloja, joissa on pelkkiä lisä- ja makeutusaineita.
Vaihtelevasti lihan tilalla härkäpaputuotteita ja soijatuotteita, jos niitä pystyy syömään. Eikä siinä ole mitään pahaa, jos tekee esim. puhtaasta protskujauheesta itselleen välillä välipalapirtelön ja mukaan chiansiemeniä, leseitä, marjoja ym. niin saa samalla kuituja vitamiineja.
En suosittele ostamaan kaupan valmiita proteiinituotteita, vaan tekemään itse sekä suolaset ruoat, että välipalat, aamupalat ym. Sitten tietää, mitä syö ja kuinka paljon - eikä tule syötyä mitään turhia sokereita tai lisäaineita.
Lisää kananmunia. Ravintorikasta superfoodia. Helppo ja maittava tapa lisätä huötyravinteita ruokavalioon riippumatta siitä mitä muuten syö. Munia ei koskaan ole lautasella liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Leivälle levitteeksi hummusta, salaatin sekaan sulatettuja pakastenerheitä, välipalaksi pähkinöitä, päivälliselle kasvislisäkkeeksi linssejä.
Hummus ja linssit maistuu samalta kuin söisi maata. -eri
Kanaa, kalaa, kananmunaa, valkuaista, katkarapuja (esim. katkarapu-valkuaismunakas), rahkaa, pähkinöitä, papuja, simpukoita.
Maitorahkaa voi syödä vaikka pari kertaa päivässäkin jos päällysteitä vaihtelee. Itse soseutan pakastemarjoja (stevian kanssa, stevian sivumaku ei maistu oikein annosteltuna esim. mustaherukan kanssa eikä pilaa suolistobakteereita) ja lisään pähkinöitä päälle. Tarvittaessa toisen kerran voi syödä vaikka omenan tai luumun kanssa tms.
Ruokaisiin salaatteihin saa ympättyä paljon eri proteiineja, esim. kananmunaa ja papuja tai kikherneitä.
Papupastat, esim. makaronilaatikko kikhernemakaronista (tähän saa aivan mielettömät määrät proteiinia, koska tähän tulee sekä lihaa, kikherneitä että munamaitoa) tai spagetti bolognese linssi- tai papuspagetin kanssa. Myös lasagnelevyjä saa linsseistä tehtyinä.
Siemenleivät, kuten tämä: https://www.s-kaupat.fi/tuote/vaasan-feel-good-minihiilari-kaura-300g-6… 14g proteiinia per 100g. Päälle esim. se aiemmin mainittu hummus tai maapähkinävoi.
Runsasproteiininen suklaapirtelö pavuista: https://www.youtube.com/shorts/vNKF70sIvbQ
Varmaan tuollaisella protskun mättämisellä tosiaan ruokahalu menee. Tulee suorastaan ällötys.
Mietin kanssa, että onko nyt käyty ravitsemusterapeuttia tapaamassa vai ravintoterapeutti/personal trainerilla. Ensimmäinen on yliopiston käynyt ja perehtynyt aiheeseen. Jälkimmäinen voi olla täysin ilman mitään koulutusta kertomassa omia mielipiteitään.