Työnhaku on nykypäivänä ihan älytön rumba
Oikeasti. Ei tässä ole mitään järkeä. Ensin laitetaan liitteenä cv:t, hakemukset ja suosituskirjeet. Sitten kirjoitetaan kaikki uudestaan työnhakupalvelun omaan järjestelmään ja listataan suosittelijat yms uudestaan. Ja kirjoitetaan vastaukset vielä työpaikan omiin kysymyksiin. (Samat asiat löytää työhakemuksesta ja cv:stä.)
Jos kaikki menee hyvin päästään ensimmäiseen videohaastatteluun. Hiotaan taas samoja vastauksia ja laajennetaan itsestä kertomista. Sitten vielä haastattelu paikan päällä ja ehkä toinenkin. Ja lopulta monen kuukauden prosessin jälkeen joko saa paikan tai ei saa. (Ulkomailla voi joutua tekemään jonkun kotitehtävänkin - presentaation, jonka valmistelee kokonaiselle tiimille).
Tämä ei palvele ketään.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Lopuksi CEO:n poika saa työn :)
Nepotismi on totta tosiaan hymiön paikka!
Okei mä oon tyhmä! Oon täyttänyt vaan sen hakulomakkeen kysymykset, kirjoittanut lomakkeelle avoimen hakemuksen ja listannut koulutuksen ja työkokemukset. En oo tajunnut että liitteeksi pitäisi vielä olla erillinen hakemus ja cv! No, ehkä säästin itseäni jos töitä ei siltikään saa?
Aivan naurettavaa pelleilyä. Ymmärrän jos on kysymyksessä tärkeä virka mutta kun nykyään jopa siivous ym. pitää olla.
Aivan normaali proseduuri, mainitsemasi lisäksi tulee vielä yleensä psykologiset testit. Jos sinua kosiskellaan suoraan niin kuviosta putoaa kokemuksen kirjaaminen palveluihin, cv riittää. Yleensä myös ei psykon testejä. Nämä on pitkiä prosesseja.
Kaiken huippuna tuollaisen kuukausien prosessin jäljeen saa nollatuntisopparin kaupan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Okei mä oon tyhmä! Oon täyttänyt vaan sen hakulomakkeen kysymykset, kirjoittanut lomakkeelle avoimen hakemuksen ja listannut koulutuksen ja työkokemukset. En oo tajunnut että liitteeksi pitäisi vielä olla erillinen hakemus ja cv! No, ehkä säästin itseäni jos töitä ei siltikään saa?
Useassa paikassa pyydetään pakollisina liitteinä (punainen tähti) cv ja työhakemus. Joskus nämä pitää myös listata erikseen järjestelmään. Aina ei.
Vierailija kirjoitti:
Aivan normaali proseduuri, mainitsemasi lisäksi tulee vielä yleensä psykologiset testit. Jos sinua kosiskellaan suoraan niin kuviosta putoaa kokemuksen kirjaaminen palveluihin, cv riittää. Yleensä myös ei psykon testejä. Nämä on pitkiä prosesseja.
Jos haku esim. puolustusvoimille/ lentoalalle tms niin ymmärrän psykologiset testit. Kesähessuksi en.
Mä annan tekoälyn tehdä hakemukset, muokkaan vaan jonkin verran jotta tuntuu omalta. Minusta tämä on täysin ok, koska ei teknisen alan taitajan tarvitse olla verbaalisesti lahjakas sujuva kirjoittaja. Sitä paitsi tekoälyn käyttö tukee ammattiosaamista alalta.
Mä kerran ihan pokkana kopioin kaikkiin kysymyksiin vastaukset suoraan työhakemuksesta.
Ei palkattu. Olin kuulemma pätevä, mutta en ollut nähnyt tarpeeksi vaivaa vastatakseni eri sanoin kysymyksiin.
Jaa, mulle on soitettu, että tuletko töihin ja työhaastattelut on olleet sitä, että haastattelija monin eri tavoin yrittää vakuuttaa minut, miksi minun pitäisi tulla juuri heille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haku esim. puolustusvoimille/ lentoalalle tms niin ymmärrän psykologiset testit. Kesähessuksi en.
No joo, ei ehkä määräaikaisille, kallista puuhaa. Mutta täysin normaalia ylemmille toimihenkilöille, varsinkin jos esimiesvastuuta tulossa. Mä olen varmaan käynyt 5-6 testiä elämäni aikana, turha niitä on stressata, molempien osapuolten parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulle on soitettu, että tuletko töihin ja työhaastattelut on olleet sitä, että haastattelija monin eri tavoin yrittää vakuuttaa minut, miksi minun pitäisi tulla juuri heille töihin.
Kun meriittiä ja työkokemusta on riittävästi, niin varmasti asia hoituu noin.
Erikoista. Minä hain viimeksi kahden kuukauden aikana kahdeksaa työtyöpaikkaa, kun entinen lakkautettiin. Tein CV:n ja helposti muokattavan hakemuksen. Aikaa yhteen hakemukseen meni viisi minuuttia.
Pääsin kolme kertaa haastatteluun ja sain niistä paikoista peräkkäisinä päivinä kaksi. Kolmannesta soitettiin kuukauden päästä ja kysyttiin, olenko vielä kiinnostunut
Ihan koulutustani ja kokemustani vastaavia, hyväpalkkaisia asiantuntijatöitä olivat kaikki. Palkkakin on 6000€/kk.
Siinä vaiheessa kun varastotyöntekijän hommiin haluttiin hakemuksessa videoesittely, suljin sivun.
Ja Suomen Mäkkäriinhän voi hakea vain Linked In-profiililla. :)
En ole ikinä tehnyt yhtään työhakemusta. Puhelinsoitto ja haastatteluun ilman mitään hakemuksia. Enkä ole ollut päivääkään työttömänä.
Mä pääsen usein haastatteluun, mutta paikka on vielä saamatta. :/
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran ihan pokkana kopioin kaikkiin kysymyksiin vastaukset suoraan työhakemuksesta.
Ei palkattu. Olin kuulemma pätevä, mutta en ollut nähnyt tarpeeksi vaivaa vastatakseni eri sanoin kysymyksiin.
Muista ensi kerralla copy-pastella laittaa teksti ChatCTP:hen, ja pyydä tekemään pidempi jaarittelu eri sanoin.
Ilmeisesti ihmiset hakevat koulutukseensa ja kokemukseensa nähden vääriä paikkoja. Tai sitten on kouluttauduttu alalle, jossa yksinkertaisesti on ylitarjontaa. Ei kannata uskoa unelmiin vaan realismiin, kun opintoja katselee.
Lopuksi CEO:n poika saa työn :)