Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noroviruksen jälkeen

Vierailija
14.02.2024 |

Sairastin viikko sitten noron ja vieläkin ihan kummallinen olo vatsassa. Eilen näytti jo paremmalle, mutta tänään edelleen ripulia. Noron jälkeen vatsassa joka päivä outo ilman tunne pallean kohdalla mikä aiheuttaa hieman pahoinvointia (ei oksentelua vaan pelkkä huono olo). Oon niin pöpökammoinen ja varsinkin oksennuskammoinen, että pelkään sairastuvan siihen uudestaan. Musta on tullu ihan hysteerinen puhtauden kanssa, sekä käsienpesun kanssa. Nuuskaaminen loppu ku seinään, koska en haluu laittaa sormia lähellekkään suutani. Tilannetta ei auta se, että työskentelen hoitoalalla🥺 help kertokaa jotain helpottavaa. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä, että en ole viikkoon nukkunut kokonaisia yöunia, heräilen jatkuvasti, koska pelkään että tulee oksu vaikkei semmoista oloa ole että se tulisi. Iso pelko vain. -ap

Vierailija
2/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imodiumin alkuannos. Ei liikaa, ettei vatsa seisahdu kokonaan, koska sen pitäisi toimia normaalisti jossain vaiheessa. Sitten on maitohappobakteerivalmisteet vaikka actimel tai ab-piimä. Ja ruuat ja juomat joita pystyy ottamaan, jos vointi paranee. Apteekissa on nutridrink. Suola-neste-sokeri tasapaino, vitamiinit. Jos joku ei maita eihän se alas mene tai jos on vielä kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalua on kyllä ja jos päästän nälän liian pitkälle tulee todella huono olo. Vuoden oon syönyt päivittäin maitohappoa. Nyt lisäsin vielä D,c ja b16 vitamiinin. Imodiumia olen tässä miettinyt, että josko uskaltaisi ottamaan ettei tee vaan pahennusta suolistoon. Kiitos vastauksesta <3

Vierailija
4/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvisit oksentamisesta jos sulla on kammo siihen? Itselläni on suoranainen fobia oksentamisen suhteen. Ahdistaa noro ihan älyttömän paljon

Vierailija
5/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emetofoobikko täällä hei, sympatiani ovat puolellasi! Pelko on järjetön, tämä pöpökausi on aivan kamala... Neuvoa en osaa, mutta myötätuntoni on syvä. Voimia!

Vierailija
6/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siinä oikee mitää voi tehä ku antaa tulla minkä tulee, itkee samalla silmät päästä ja toivoo nopeeta ja kivutonta kuolemaa. Oon pienenä meinannut tukehtua oksennukseen mistä johtuu tämä mun pelko.

Vierailija
7/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät aika on aina ihan kauhea. Tekis mieli sulkeutua kotiin ja mennä ulos vasta kesällä kun taudit ei enää niin jyllää🤮 Tsempit sinne🏽

Vierailija
8/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noron jälkeen vatsa voi olla "outo" parikin viikkoa. Akuutti oksennus-ripulivaihe yleensä vuorokaudessa ohi.

Maitohappobakteerivalmisteet tadapainottavat vatsaa.

Kyllä se siitä.

Kun ei osastolle tulis! Vanhukset ei ehdi mitään tehdä kun oksennus tulee ja sit se on hoitajan vaatteilla.

Vierailija
9/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin pari vuotta sitten aivan helvetillisen noron, johon kuului myös ripuli. Kokonaan terveeksi koin itseni vasta 1,5 viikkoa oksentelun loppumisen jälkeen.

Vierailija
10/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin pari vuotta sitten aivan helvetillisen noron, johon kuului myös ripuli. Kokonaan terveeksi koin itseni vasta 1,5 viikkoa oksentelun loppumisen jälkeen.

Niin ja jäi mainitsematta, että oksentelua ja ripulointia kesti peräti 4 päivää...

Vierailija
11/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oksennusfobia alkoi 5-vuotiaana kun oksensin lattialle ja äiti alkoi raivoomaan.

Yöllä oli paha olo ja yökin yksinäni. Oksennusta ei tullut mutta yökkäilin enkä uskaltanut herättää äitiä kun pelkäsin että se suuttuu taas.

Toinen traumaattisempi kokemus liittyi huumaamiseen, seksuaaliseen väkivaltaan ja oksentamiseen.

Vaikka kuinka yritän järkeillä ettei oksentaminen ole niin kamalaa, tunne menee järjen yli ja pelko on pakokauhumainen

En edes syö normaalisti kun tiedän että noroa on liikkeellä.

Vierailija
12/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että vatsatautia voi tartuttaa vielä pitkään "terveiden" päivien jälkeen.. jopa 2 viikkoa.. Ei kenelläkään ole mahdollisuutta olla tuota aikaa pois töistä/koulusta/päiväkodista.

Ja vatsa saattaa tosiaan olla hellänä jonkin aikaa, kuuluu asiaan.

Vierailija
13/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa yökkäilytrauman saanut jatkaa..

On ihan eri asia oksentaa nopeasti pulauttaen kuin se ettei yrjö vaan tule ja paha olo jatkuu ja jatkuu. Tai jos pystyy jotenkin oksentamaan, jää yökkäily päälle sen jälkeen.

Pahoinvointia ja yökkäilyä erityisesti pelkään.

Voimia älyttömästi norosta kärsiville.

Vierailija
14/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä tartuttaa MUIHIN varmaan jonkin aikaa, mutta sulla on nyt immuniteetti tätä noron versiota vastaan, eli et voi saada sitä ainakaan kovin pian uudestaan. Varmaan parin vuoden päästä vasta todennäköistä saada raju noro uudestaan, lievän voi saada ehkä jo ensi vuonna.

Vierailija
15/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa että jos vatsassa on jotenkin erityisen outo olo, niin voithan sä käydä lääkärissa hakemassa mielenrauhaa, jos se on sulle mahdollista.

Vierailija
16/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ollut koko elämän pituinen oksennuskammo. Mun oksentamiset ovat aina olleet hankalia. Se ei vaan ikinä tapahdu niin, että kumarrus - oksennus ja vessanveto. Siihen liittyy pitkään kestävä vellova pahoinvointi ja kun oksennus tulee, ensin täytyy kakoa ties kuinka kauan ja silloin on jo kaula- ja vatsalihakset kipeät.

Lapsuudessa tautini myös kestivät todella kauan.

Nykyään 33 v. ja en kammoa samalla tavalla tai menetä yöuniani tartuntavaaran vuoksi, mutta edelleen pahimpia pelkojani on oksentaa julkisella paikalla.

Vierailija
17/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse eilen ripuloin pönttöön ja samalla oksensin käsienpesulavuaariin.

Helvetillinen tauti.Nyt alkaa helpottaa.

Vierailija
18/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä tartuttaa MUIHIN varmaan jonkin aikaa, mutta sulla on nyt immuniteetti tätä noron versiota vastaan, eli et voi saada sitä ainakaan kovin pian uudestaan. Varmaan parin vuoden päästä vasta todennäköistä saada raju noro uudestaan, lievän voi saada ehkä jo ensi vuonna.

Jep, mutta noroviruksia on 5 vai 6 erilaista varianttia Suomessa. Tähän minkä sairastin, sain immuniteetin, mutta voin sairastua vaikka huomenna uuteen varianttiin. Näin luin netistä🥹

Vierailija
19/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokahalua on kyllä ja jos päästän nälän liian pitkälle tulee todella huono olo. Vuoden oon syönyt päivittäin maitohappoa. Nyt lisäsin vielä D,c ja b16 vitamiinin. Imodiumia olen tässä miettinyt, että josko uskaltaisi ottamaan ettei tee vaan pahennusta suolistoon. Kiitos vastauksesta <3

Ei mitään imodiumeja tarvitse!Maitohappo riittää.

Vierailija
20/23 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse eilen ripuloin pönttöön ja samalla oksensin käsienpesulavuaariin.

Helvetillinen tauti.Nyt alkaa helpottaa.

Yäkkk! Tsemppiä sinne ja yritä juua reippaasti ettet kuivu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi