Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulin että kiusaajani hakee opiskelemaan samaan paikkaan samaa alaa kuin minä. Vaihdanko hakukohteita?

Vierailija
14.02.2024 |

Tämä ihminen siis on tosi ilkeä ja kohdistaa tätä toimintaa vain minuun. Se alkoi heti kun lukio alkoi, vaikka sitä ennen ei oltu ikinä edes tavannut. Oltiin jossain samassa tutustumisryhmässä ja esittelin itseni hänelle ja hän minulle. Se oli ainoa asiallinen hetki meidän välillä. Sen jälkeen kun nähtiin seuraavan kerran hän käyttäytyi aivan eri tavalla. Mitään syytä siihen ei ole, ei asuta samalla alueella, ei oltu samassa peruskoulussa, ei tunneta edes samoja ihmisiä. Mä olen aina ollut kohtelias ja ystävällinen hänelle.

Hän ei ole luojan kiitos monellakaan samalla kurssilla, mutta joudun silti näkemään häntä melkein joka päivä koulussa. Hän käyttäytyy tosi lapsellisesti, pyörittelee silmiään kaikelle mitä sanon, käytävällä kävelee "vahingossa" päälle, esittää ettei näe tai kuule minua jos ollaan samassa ryhmätyössä tms. Hän puhuu mulle todella töykeästi, aina kun mahdollista sanoo jotain "no sä nyt et tätä ainakaan osaa, mikä sä luulet olevas" tai muuta ja paljon paljon pahempaakin.

Kerran ekaluokalla kysyin suoraan että miks oot mulle noin ilkeä, niin hän vaan naurahti ja lähti pois. Oli kyllä nolon näköinen, mutta mikään ei muuttunut. Mun kaverit näkee tän käytöksen myös, ei ole vaan mun kuvitelmaa. Onneksi yleensä kukaan ei lähde siihen mukaan. Yhdellä kurssilla pyysin että opettaja siirtää mut eri ryhmään kun mut laitettiin hänen kanssa samaan ja pääsin toiseen ryhmään. Muuten en ole opettajille kertonut, kun se on kuitenkin sellasta pieneltä vaikuttavaa, mihin ne ei kuitenkaan mitenkään reagoisi, koska "ollaan aikuisia". Mutta kun se on jokapäiväistä niin mulle on tullu hirveet paineet ja stressi kouluun menosta.

En halua tätä samaa tuskaa jatko-opintoihin. En todellakaan halua edes samaan kouluun hänen kanssaan saati samoille kursseille. Ahdistaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hakemassa ns. unelma-ammattiisi, et jätä tuollasen mul*un takia hakematta. Jos päädytte samaan oppilaitokseen, kohtele häntä kuin ilmaa. Jos joskus tulee tarve sanoa jotain käytöksestään, sano että kuvittelit pikkumaisen käytöksen jääneen yläkouluun, mutta jotkut ne näköjään vielä jatkaa. Osoita kaikin tavoin, että hän on alapuolellasi ja kaiken kaikkiaan huonompi ihminen. Ehkä se on just se mikä tätä tyyppiä risookin.

Vierailija
2/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsette samaan kouluun, kerrot siellä koulussa luokkatovereille ja opettajalle, että tuo henkilö on kiusannut sinua koko lukion ajan, ja siksi et ole oikein mielellään hänen kanssaan. Niin että kaikki saa tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain menet . Jos hänet siellä tapaat niin kerro että täällä ei tarvitse jatkaa kiusaamista , voi hakeutua vaikka terapiaan jos ei osaa olla ihmisten kanssa . Pysy vahvana . Sinua ei kiusata ja kiusaaja on se jolla on ongelma . Kerro heti opettajille jos kiusaaminen jatkuu . 

Vierailija
4/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kiusaamisesta jo nyt siellä lukiossa. Lukukautta on vielä pitkäsi jäljellä. Ei tuollaista tarvitse sietää hetkeäkään.

Vierailija
5/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista hakea opiskelemaan samaa alaa, mutta toiseen kaupunkiin? Tai pitää välivuosi? Tuokin on ihan hyvä, että jättää huomioimatta - voi toimia, jos porukka vaihtuu muutenkin.

Puhu jonkun opintoneuvojan tai terkkarin tai jonkun vastaavan kanssa, se voi itsellekin selkeyttää. Itse olet paras asiantuntija sen suhteen, että pystytkö olemaan samassa oppilaitoksessa tämän henkilön kanssa ja voiko tilanne jatkua uudessa koulussa. 

Vierailija
6/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että hän ei pääse siihen kouluun ja sinä pääset. 

Vierailija
7/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanna sen penaaliin...

Vierailija
8/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hakemassa ns. unelma-ammattiisi, et jätä tuollasen mul*un takia hakematta. Jos päädytte samaan oppilaitokseen, kohtele häntä kuin ilmaa. Jos joskus tulee tarve sanoa jotain käytöksestään, sano että kuvittelit pikkumaisen käytöksen jääneen yläkouluun, mutta jotkut ne näköjään vielä jatkaa. Osoita kaikin tavoin, että hän on alapuolellasi ja kaiken kaikkiaan huonompi ihminen. Ehkä se on just se mikä tätä tyyppiä risookin.

Sä et taida olla itse ihan aikuinen. Tuo nyt vasta lapsellista onkin ja antaa kiusaajalle vain aseita, että itsekin käyttäydyt näin. Ei kannata alentua kehittymättömien ihmisten tasolle. Monesti aikusena ikävä kyllä pahojen ihmisten seuran täydellinen välttäminen on ainoa keino välttyä heidän vaikutukseltaan. Mutta ap on vielä koulussa. Siellä aikuiset on vastuussa opiskelijoista. Kehotan ottamaan yhteyttä kuraattoriin (vieläkö niitä on?) tai johonkin opettajaan, joka on kiva ja johon luotat. <3 

Vierailija
9/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamistapauksissa ongelmat on aina sen kiusaajan omassa päässä. Aina. 

Kiusaajalla on tarve helpottaa omaa pahaa oloaan, tallomalla sellaista lähimmäistä, jonka kokee olevan alistettavissa. Kiusaajan ongelmiin se ei auta, mutta ilmeisesti kiusaajan olo helpottuu tästä.

Kiusaajan uhriksi valikoituu helposti sellainen luonne, joka provosoituu, kun provosoidaan. Tästä asetelmasta kiusatun pitäisi oppia pois. Tiedän että se on helpommin sanottu kuin tehty.

Mutta siis, sinun tulisi määritellä omat rajasi, ja pitää niistä kiinni. Olet ihmisenä arvokas juuri sellaisena kuin olet. Muut, eikä varsinkaan se kiusaaja, eivät määrittele sinua. Jos joku sanoo sinua tyhmäksi, rumaksi, tai ihan miksi vaan, niin se ei kerro sinusta oikeasti. Joten älä tartu syöttiin, vaan anna sen mennä ohi. Kun et kiinnitä mitään huomiota, se vie kiusaajan puheesta terän. Päin vastoin, ryhmässä muut ihmettelevät sen kiusaajan motiiveja, vaikka eivät mitään sanokaan.

Ja siis etsiydy tietenkin muuhun seuraan, mutta älä anna tuollaisen vaikuttaa elämääsi mitenkään. Äläkä pyörittele ajatuksissasi noita kohtaamisia. Yliajattelu on huono tapa kaikissa asioissa.

Vierailija
10/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsette samaan kouluun, kerrot siellä koulussa luokkatovereille ja opettajalle, että tuo henkilö on kiusannut sinua koko lukion ajan, ja siksi et ole oikein mielellään hänen kanssaan. Niin että kaikki saa tietää.

Miksi se kaikkien pitäisi saada tietää? Kertoisin lähimmille kavereille ja kurssien vetäjille, jos on ryhmätöitä tai muuten pakko olla tämän m*lkeron kanssa tekemisissä. Korkeakouluissa on myös yhdenvertaisuusihmisiä ja muita, joille voi kertoa ja he pystyvät auttamaan konkreettisesti. 

Omista unelmista ei pidä luopua kiusaajien takia!

Vierailija
11/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helppo ko. kouluun on päästä? Voi olla, ettei kiusaaja edes pääse sinne tai ettet sinä pääse. Tai toisaalta kuinka laajat vuosikurssit siellä on? Jos hyvin suuret, tuskin paljon törmäilisittekään.

Sanoisin, että hae sinne minne haluatkin hakea.

Kiusaaja nolostui, kun puutuit hänen kiusaamiseensa, mikä on hyvä merkki. Kuten myös se, ettei kiusaaja ilmeisesti saanut muitakin suhtautumaan sinuun negatiivisesti.

Vierailija
12/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajalla on tarve helpottaa omaa pahaa oloaan, tallomalla sellaista lähimmäistä, jonka kokee olevan alistettavissa. Kiusaajan ongelmiin se ei auta, mutta ilmeisesti kiusaajan olo helpottuu tästä.

Kiusaajan uhriksi valikoituu helposti sellainen luonne, joka provosoituu, kun provosoidaan. Tästä asetelmasta kiusatun pitäisi oppia pois. Tiedän että se on helpommin sanottu kuin tehty.

Mutta siis, sinun tulisi määritellä omat rajasi, ja pitää niistä kiinni. Olet ihmisenä arvokas juuri sellaisena kuin olet. Muut, eikä varsinkaan se kiusaaja, eivät määrittele sinua. Jos joku sanoo sinua tyhmäksi, rumaksi, tai ihan miksi vaan, niin se ei kerro sinusta oikeasti. Joten älä tartu syöttiin, vaan anna sen mennä ohi. Kun et kiinnitä mitään huomiota, se vie kiusaajan puheesta terän. Päin vastoin, ryhmässä muut ihmettelevät sen kiusaajan motiiveja, vaik

Entisenä koulukiusattuna olen kyllä hyvin eri mieltä. En provosoitunut koskaan ja minua kiusattiin koko peruskoulun ajan. Minua neuvottiin että "anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Todellisuudessa tälläiset neuvon - niin kuin nuo sinunkin - laittaa kiusatun niskoille vastuun siitä, että kiusaaminen satuttaa. Se on sama kuin sanoisit, että "Mitäs otat itseesi, ei pidä loukkaantua loukkauksista". Mutta kun ihmismieli nyt ei vaan toimi noin. Kiusaamisesta ei voi vaan olla välittämättä. Jos oikeasti voisi, yksikään lapsi ei tekisi itsemurhaa kiusaamisen takia tai kärsisi siitä muutenkaan. Sama tuo omien rajojen kiinnipito. On ihmisiä, jotka ylittää kaikki sun rajat vaikka mitä tekisit. Vastuu ei ole silloinkaan kiusatulla vaan kiusaajalla.

Ja mua ei tipan vertaa kiinnosta kiusaajan ongelmat. Menköön terapiaan.

Ap:ta neuvoisin ottamaan yhteyttä johonkin kivaan opeen tai vaikka rehtoriin samantien. Lähetä sähköpostia vaikka jos kasvotusten puhuminen on vaikeaa. Tai kerro vanhemmille ja pyydä heitä ottamaan lukioon yhteyttä. Pitäähän tuolle saada stoppi. 

Vierailija
13/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus elämässä kannattaa väistää. Yhdenlainen väistökokemus: Itse olin ala-asteella koulukiusattu ujouteni vuoksi, mutta yläasteelta lähtien olen saanut kavereita. Yliopistossa opiskellessani hain kesätöihin laitoshuoltajaksi ja minulle osoitettiin työkohteeksi lastenkoti, jossa asuu teinejä. Esimies varoitteli jo etukäteen, että voivat haukkua, huoritella jne. No soitin myöhemmin ja purin koko työsuhteen ennen kuin olin tehnyt päivääkään sitä työtä. Olen tyytyväinen, että suojelin itseäni häiriköiltä ja haukkumiselta, se tekee hyvää mielenterveydelle. 😅 Että riippuu kestääkö kanttisi tuollaista ja onko sinulla muita mieluisia kouluttautumisvaihtoehtoja tai -paikkoja. Mielenterveyden vaaliminen on tärkeää niin, ettei jää ikäviä muistoja loppuelämäksi. Toki ei pidä "alistuakaan". Tee miten näet parhaimmaksi kokonaisuuden kannalta. Tsemppiä.

Vierailija
14/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki inhoo koulukiusaajia. Aikuisena sain jopa alun sille, että eräs koulukiusaaja sai kenkää työpaikalla. Työhaastattelussa valahdin, lopulta oksensin ja sanoin sinun kanssa en ole missään tekemisissä. Pilasit monen elämän koulussa ja teit loppujen elämän jne. 

Tämä ei reagoinut oikein mitenkään.

Sanoin jotain hyvää päivänjatkoa teille muille, mutta en. En tule teille töihin, en ainakaan niin kauan, kun tämä henkilö on teillä töissä. Kiusaajalle sanoin tee jotain, mitä olet tehnyt. Ota yhteyttä niihin, ketä kiusasit, vai oletko sen yläpuolella. En tietenkään muista mitä sanoin, kun olin niin järkyttynyt.

Kului muutama kk, 4-6 ja sieltä soitettiin. Kävi ilmi hänestä oli tehty ilmoitus hr.ään mutta oli luvannut muuttaa tapoja. Kyseltiin ja ei ollut. Sai hyvin nopeasti tämän jälkeen lähteä ja mä aloitin työt

Vierailija
15/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis, sinun tulisi määritellä omat rajasi, ja pitää niistä kiinni. Olet ihmisenä arvokas juuri sellaisena kuin olet. Muut, eikä varsinkaan se kiusaaja, eivät määrittele sinua. Jos joku sanoo sinua tyhmäksi, rumaksi, tai ihan miksi vaan, niin se ei kerro sinusta oikeasti. Joten älä tartu syöttiin, vaan anna sen mennä ohi. Kun et kiinnitä mitään huomiota, se vie kiusaajan puheesta terän. Päin vastoin, ryhmässä muut ihmettelevät sen kiusaajan motiiveja, vaik

"Tästä asetelmasta kiusatun pitäisi oppia pois." Siis mitä mä just luin?!? Sä siis ihan pokkana syytät kiusattuja kiusaamisesta! Ei voi olla totta! Toivottavasti et ole missään tekemisissä lasten tai minkään kiusaamistapausten kanssa ikinä koko elämässäsi, jos neuvosi on tuota luokkaa. Herranjumala...

Vierailija
16/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on pitää välivuosi(a), tehdä töitä ja kerryttää säästöjä. Välivuodet kasvattaa ihmistä ja ovat hyödyllisiä. Ne on myös todella yleisiä. Sitten voisit hakea opiskelemaan eikä tarvitsisi katsella sen kiusaajan naamaa. Siis jos ei ole vaihtoehtoisia opiskelualoja.

Vierailija
17/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tästä asetelmasta kiusatun pitäisi oppia pois." Siis mitä mä just luin?!? Sä siis ihan pokkana syytät kiusattuja kiusaamisesta! Ei voi olla totta! Toivottavasti et ole missään tekemisissä lasten tai minkään kiusaamistapausten kanssa ikinä koko elämässäsi, jos neuvosi on tuota luokkaa. Herranjumala...

Hyvin sanottu. En ymmärrä miksi jotkut leikkii ymmärtävänsä kiusaamisen dynamiikkaa. Kiusaajat keksii vaikka tikusta asiaa. Kaikki mitä olen elämäni aikana kuullut, aivan mikä tahansa kelpaa kiusaamisen syyksi.

Vierailija
18/18 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiset paineet laitat ap:lle, että kaikille pitäisi kertoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän