Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kodin sotkuisuus saa lasun sossut kiinnostumaan?

Vierailija
14.02.2024 |

Minkä ne katsoo normaaliksi ja missä menee raja? Jos ei ole enää ryömiviä ja kaiken suuhunsa työntäviä lapsia perheessä.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsuudenkotini sotku varmasti olisi kiinnostanut.

Tavaraa lattioilla niin, että sai raivata polkuja joita pitkin kävellä. Jokainen pinta aivan täynnä tavaraa, keittiön pöydälle ei saanut edes yhtä lautasta ilman raivausta. 

Keittiön tiskiallas täynnä homeisia tiskejä, altaan pohja täynnä lähes mustaa liejua, jota muodostui kun ruoantähteet mätänivät rauhassa tarpeeksi pitkään. Ainakin kerran näin ja kuulin rotan vilahtavan jossain tiskipöydän tavarakasojen uumenissa.

Lemmikkejä oli, ja ulostivat ympäri asuntoa. Kylppärissä lattiaa ei liki näkynyt likapyykkien alta.

Jotain remppaa vanhemmat yrittivät tehdä, jotta tulisi kivempi koti, mutta rempat etenivät siihen asti, että jotain purettiin, mutta kaikki jäi sitten kesken. Uudet kalusteet oli saatettu jo hankkia, mutta jäivät ulkovarastoon säiden ja kosteuden armoille.

Edelleen omassa kodissa aikuisena tuntuu hyvältä ottaa aina tarvitsemansa astia puhtaana kaapista. Tuo tiskialtaan mätälieju jäänyt sen verran alitajuntaan, että tiskialtaan tulee aina olla tyhjä ja puhdas. 

Vierailija
82/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/asuminen/art-2000010101050.html

Tässä linkki siihen uutiseen, jossa eri tason sotkut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityössä tulee etsiä asiakkaitten voimavaroja ja yrittää saada asiakkaita tukeutumaan niihin. Mutta yleisesti ottaen useimmat sossut varmaan elävät aika perusporvarillista arkea. Kodissa on huonekalut, ruokaa, syödään perheenä yhdessä, harrastetaan, vietetään aikaa yhdessä. Asiakkaitten maailmassa sitten ihan mitä tahansa on mahdollista. Vaikka sitten höyrymopilla housuihinsa kakanneen lahtaaminen.

Sossuilla on omat piirinsä työssään ja he ovat käyneet samat sossukoulut.

Veikkaisin, että sossuperheissä kasvatetaan lapsia keskimäärin aika eri tavalla kuin vaikkapa sotilaiden perheissä tai rekkakuskien perheissä.

Ihan kaupunginosittainkin muuten kasvatuslinja vaihtelee aika paljon. Betonilähiöissä ei kasvateta samalla lailla kuin omakotilähiöissä.

Sossu ja sotilas tai jopa rekkakuskikin voi kyllä asua ihan samassa perheessä. Ei sossut ole naimisissa pelkästään toisten sossujen kanssa vaan ovat vapaa-ajallaan ihan normaaleita ihmisiä. Toki se koulutus jossain määrin vaikuttaa kasvatustyyliin ja no, kyllähän sosiaalialalle hakeutuukin sellaista valikoitunutta porukkaa. Ei he silti mitään homogeenistä massaa ole, ihan erilaisia kasvatus- ja siisteyskriteereitä saattaa olla. 

Vierailija
84/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityössä tulee etsiä asiakkaitten voimavaroja ja yrittää saada asiakkaita tukeutumaan niihin. Mutta yleisesti ottaen useimmat sossut varmaan elävät aika perusporvarillista arkea. Kodissa on huonekalut, ruokaa, syödään perheenä yhdessä, harrastetaan, vietetään aikaa yhdessä. Asiakkaitten maailmassa sitten ihan mitä tahansa on mahdollista. Vaikka sitten höyrymopilla housuihinsa kakanneen lahtaaminen.

Sossuilla on omat piirinsä työssään ja he ovat käyneet samat sossukoulut.

Veikkaisin, että sossuperheissä kasvatetaan lapsia keskimäärin aika eri tavalla kuin vaikkapa sotilaiden perheissä tai rekkakuskien perheissä.

Ihan kaupunginosittainkin muuten kasvatuslinja vaihtelee aika paljon. Betonilähiöissä ei kasvateta samalla lailla kuin omakotilähiöissä.

Niin, sossut ovat keskiluok

Ja se työväenluokan koti voi aivan hyvin olla huomattavasti siistimpi ja puunatumpi kuin keskiluokkaisen. Siisteyskäsitykset ei kulje mitenkään käsi kädessä yhteiskuntaluokan kanssa. 

Vierailija
85/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokassa voi kodin siisteys olla oikeastaan korostuneenkin tärkeää. Etenkin naisilla on ahkeruus ollut korostunut hyve. Koko ajan on pitänyt jotain touhuta.

Itse olen korkeasti koulutettu ja vaivaan päätäni monimutkaisilla asioilla töissä. Vapaa-aika on lasten kanssa yhtä hurlumheita. Liikkuakin pitäisi että kroppa kestää eläkkeelle saakka. Ruokaa ja puhtaita vaatteita lapsille rättiväsyneenä. Keittiö siihen kuntoon ettei jääkaapista kukaan kävele vastaan. Sen jälkeen olen jo hetken sohvalla pötköttelyä ansainnut. Kodin ulkonäkö ei ole osaamiseni ja työteliäisyyteni mittari millään tapaa. 

Vierailija
86/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin sitä kuvaa 4-vuotiaan kodin tiskipöydästä. Kuvatekstissä oli jotain tyyliin koti oli erittäin sotkuinen tms. Viitattiin tuon kuvan keittiöön. Mutta oon eri mieltä. Siinä oli mun mielestä vaan korkeintaan yhden koneellisen astiat.

Meillä on tälläkin hetkellä ainakin 2,5-kertaisesti likaisia astioita tiskipöydällä. Olohuoneemme on sotkuisempi kuin tuon perheen olohuone.

Makuuhuoneessa vaatekasat on korkeimpia kuin sänky. On kaikkea joulukoristelaatikoista lähtien hujan hajan.

Mun mielestä nelivuotiaan perheen kodin kuvat on ihan tavallisen siisteystason kodista. Ehkä vähävaraisesta kylläkin mutta tavaroiden määrän perusteella ei mitään ihmeellistä. Tuollaisia suomalaiset kodit ovat. Sitten vai tulee vieraita, siivotaan tunti hulluna, mutta jos ketään ei käy, tuollaista kodeissa on.

Vierailija
87/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likaisuus/epähygieenisyys ja/tai sellainen sotkuisuus, joka on lapselle vaaraksi. Esim veitsiä lattialla, sähkölaitteita lojuu piktin lattioita lasten ulottuvilla, erilaisia puhdistusaineita yms

Ja kuten Joensuun pariskunnalla: huumeneuloja lojui lattioilla, lapsi eleli siellä seassa.

Vierailija
88/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin sitä kuvaa 4-vuotiaan kodin tiskipöydästä. Kuvatekstissä oli jotain tyyliin koti oli erittäin sotkuinen tms. Viitattiin tuon kuvan keittiöön. Mutta oon eri mieltä. Siinä oli mun mielestä vaan korkeintaan yhden koneellisen astiat.

Meillä on tälläkin hetkellä ainakin 2,5-kertaisesti likaisia astioita tiskipöydällä. Olohuoneemme on sotkuisempi kuin tuon perheen olohuone.

Makuuhuoneessa vaatekasat on korkeimpia kuin sänky. On kaikkea joulukoristelaatikoista lähtien hujan hajan.

Mun mielestä nelivuotiaan perheen kodin kuvat on ihan tavallisen siisteystason kodista. Ehkä vähävaraisesta kylläkin mutta tavaroiden määrän perusteella ei mitään ihmeellistä. Tuollaisia suomalaiset kodit ovat. Sitten vai tulee vieraita, siivotaan tunti hulluna, mutta jos ketään ei käy, tuollaista kodeissa on.

Ei ole.

Vierailija
89/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun oma kaaoksesi on turruttanut sinut sotkulle. Näin käy melko usein, kun elää isojen sotkujen keskellä pidempään. Kyllä ne kuvat oli sotkuisia tavalla, joka ei kuulu keskivertosuomalaisen kotiin ja jos tuossa asunnossa on elänyt pikkulapsi, niin riski onnettomuuksille on vielä suurempi. Tuota asuntoa ei myöskään siivota tunnissa vieraille mukavaksi.

Vierailija
90/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta keittiöstä eritoten. Mitään muuta erityistä likaa ei näkynyt kuin tiskit . Kaappien ovetkin oli siistit. Oikeasti likaisessa  kodissa vetimet ja niiden ympäristö olisi musta ja ovissa roiskeita ympäriinsä.

Vierailija
91/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen nähnyt hoardaajien koteja, joissa on kaikki mahdolliset pinnat täynnä tavararöykkiöitä. Mihinkään ei voi istua, missään ei ole tyhjää pöytää esim läksyille, lattialla voi kävellä polkuja pitkin. Tämän ei tarvitse olla likaista, se on silti esim palovaarallista.

Ja kyllä, lastensuojelu on kiinnostunut näistä ja heille on tarjottu perhetyötä: joku tulee hoitamaan lapsia siksi aikaa kun vanhemmat joko siivoavat tai vievät toisia lapsia harrastukseen tai lääkärin tms. SIivoamanhan sinne ei kukaan muu voi mennä, koska se edellyttäisi että 9/10 tavarasta heitettäisiin pois/myytäisiin/muuten hävitettäisiineikä sellaista voi kukaan toisen puolesta tehdä. Tai ei ainakaan ennen häätöä.

Hahaa meillä on käytännössä tällaista. Ei aivan mutta melkein. Ei ole onneksi sossuja käynyt.

Vierailija
92/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella on todella likaista. 2 lasta, oli kyllä tuo tilanne jo yhden lapsen kanssa ja ennen lapsia. Vanhemmat eivät jaksa vaivautua. Vauvalla oli vaatteet likaiset koska lattiat niin likaiset. Tavaraa lattioilla niin että polkuja pitkin pitää liikkua. Keittiössä pinttynyttä ruokaa. Kusiset lakanat ja patjat heitetty parvekkeelle. Lapsi liimannut uuteen parkettilattiaan satoja tarroja. Perheneuvola kävi pari kertaa mutta saivat puhuttua niin että perhe meni neuvolaan eikä ne enää tulleet heille kotiin.  Ennen noita käyntejä anoppi siivosi siellä. Minusta olisivat lasu-asiakkaita.

Vierailija
93/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt työni puolesta viimeisen 20 vuoden aikana sadoissa lapsiperheiden, vanhusten, työssäkäyvien, työttömien ym. suomalaisten kodeissa, ja voin sanoa että tuon nelivuotiaan kodin siisteys ole alkuunkaan sieltä pahimmasta päästä.

Tuo voi näyttää sotkuiselta sellaiselle jonka kokemus suomalaisten kodeista perustuu oman kaveripiirin ja sukulaisten koteihin, ehkä muutamaan kymmeneen kotiin. Niistä ei kuitenkaan voi tehdä vertailuja koska ihmiset tuppaavat seurustelemaan kaltaistensa kanssa.

Kun käy työn vuoksi sellaisten ihmisten kodeissa jotka eivät kuulu omaan ystäväpiiriin, saa aivan erilaisen kuvan siitä millaisia ihmisten kodit oikeasti ovat.

Ei tuo mikään siisti koti ole mutta ei myöskään sieltä sottaisemmasta päästä. Uskokaa pois, jopa lapsiperheissä on paljon sotkuisempia koteja, ihan tavallisilla työssäkäyvillä, harrastavilla perheillä.

Muistan vuosien takaa erään kodin, seudun varakkaimpia perheitä: lastenhuoneessa sänky ilman lakanoita oven edessä poikittain, olohuoneessa lähes mätä omena lattialla, pyykkivuoria joka huoneessa, aivan käsittämätön sekasotku. Omalla seudulla perhe tunnettiin tosi aikaansaavana ja energisenä vanhempien töiden vuoksi. 

Vierailija
94/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt työni puolesta viimeisen 20 vuoden aikana sadoissa lapsiperheiden, vanhusten, työssäkäyvien, työttömien ym. suomalaisten kodeissa, ja voin sanoa että tuon nelivuotiaan kodin siisteys ole alkuunkaan sieltä pahimmasta päästä.

Tuo voi näyttää sotkuiselta sellaiselle jonka kokemus suomalaisten kodeista perustuu oman kaveripiirin ja sukulaisten koteihin, ehkä muutamaan kymmeneen kotiin. Niistä ei kuitenkaan voi tehdä vertailuja koska ihmiset tuppaavat seurustelemaan kaltaistensa kanssa.

Kun käy työn vuoksi sellaisten ihmisten kodeissa jotka eivät kuulu omaan ystäväpiiriin, saa aivan erilaisen kuvan siitä millaisia ihmisten kodit oikeasti ovat.

Ei tuo mikään siisti koti ole mutta ei myöskään sieltä sottaisemmasta päästä. Uskokaa pois, jopa lapsiperheissä on paljon sotkuisempia koteja, ihan tavallisilla työssäkäyvillä, harrastavilla perheillä.

Muistan vuosien takaa erään kodin, seudun varakkaimpia

Tiedän paljon sotkuperheitä, joissa käydään töissä. Kaikilla ei riitä intoa eikä energiaa siisteyteen. Siistit ihmiset siivoaa paljon, vaikka muuta joskus väittävät. 

Oletan, että pitää olla oikeasti terveyttä vaarantava siivottomuus, että siihen puututaan.

Vierailija
95/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku pystyyn mädäntynyt liiteri, jossa ovi ei mene ilman lekaa ja rautakankea enää kiinni kun sen erehtyy avaamaan.

Vierailija
96/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiristäni sotkuisin koti on sillä kaverilla, jonka lapset ovat kympin oppilaita ja SM-tason urheilijoita. Jäätävät määrät nyssäköitä kaikkialla Hän on myös ihana ja antelias ihminen, joka antaa auliisti harrastusvälineitä lainaan.

Sotkua voi olla niin monenlaista.

Vierailija
97/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Ap täällä nyt kyselee, kun hänestä on tehty ilmoitus. 

Vierailija
98/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lelut jäävät yöksi lattialle niin silloin on syytä huolestua. Päivittäin ei tarvitse kaikkea imuroida mutta pölystä listojen päällä laitetaan kyllä merkintä. 

Vierailija
99/99 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000010101050.html

Tässä linkki siihen uutiseen, jossa eri tason sotkut!

Näiden kuvien katsominen helpotti hieman häpeää, mitä olen kokenut omasta kodista. Olen sairastanut masennusta useita vuosia ja siivoaminen ja järjestely ovat välillä olleet hyvin minimaalista. Vaikka välillä tuntuu, että joka paikassa on kasoja odottamassa, on sekaista ja likaista, ei koti koskaan kuitenkaan ole ollut pahimmillaan kuin 3. kuvan kunnossa. Koin jäätävää ahdistusta ja lamaannusta jo silloin, kun koti oli 3. kuvan kunnossa. En ihmettele yhtään, jos joku ei jaksa tehdä mitään korkeamman kaaoksen epäjärjestyksen mukaisissa olosuhteissa. Tuollainen tilanne lamaannuttaa, jos siinä joutuu elämään ja asumaan, ja kun siihen yhdistyy terveysongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi