Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi BBC tituleeraa Stubbia "konservatiiviksi" ?

Vierailija
12.02.2024 |

https://www.bbc.com/news/world-europe-68270804.amp

Stubbista voi olla montaa mieltä mutta arvoakselilla on ehdottomasti liberaali. Miten voi olla konservatiivi jos kannattaa mm. seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, aborttioikeutta, kansainvälisyyttä jne? 

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oltuaan alun perin liberalismin ja demokratian oppeja vastustavaa, konservatismi muuttui myöhemmin kapitalismin kannattajaksi."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Konservatismi

Näin. Nykyisin konservatismi on markkinatalouden vahva kannattaja, mutta alun perin liberaalit tuulet saivat sen aikaiseksi.

Vierailija
102/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa conservative tarkoittaa oikeistolaista ja sen vastakohta on labour.

Yhdysvalloissa conservative saattaa tarkoittaa konservatiiviä, mutta en ole siitä varma.

Yhdysvalloissa on periaatteessa vain kaksi puoluetta eli republikaanit ovat konservatiiveja (oikeisto) ja demokraatit ovat liberaaleja (vasemmisto).

Joo, ja vasemmistolaisiahan näistä ei ole kumpainenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Sanna Marin ystävineen levitti tietoa, joiden mukaan Suomessa on vain patavanhoillinen ja konservatiivinen äärioikeisto ja hän. Ovat siis vain valaistuneet.

Loi tällaista upeaa Suomii-kuvaa maailmalla ja te kaikki olette hänelle totuuden, hänen seksikkyytensä ja tanssimisen kieltämisen velkaa.

Samaa mieltä siitä, että Sanna Marin on seksikäs.

Vierailija
104/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n demokraatit ovat oikeistoliberaaleja, siten mitä sillä todella tarkoitetaan.

Vasemmistolaisia he eivät ole.

Vierailija
105/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jännäz että jo koulussa opetettiin, että konservatiivien talousajatukset perustuvat vapaaseen markkinatalouteen."

No mihin oikeistoliberaalien ajatukset talousajatukset sitten perustuvat?

Kyllä sekä oikeistoliberaalit ja oikeistokonservatiivit kannattavat vapaata markkinataloutta.

Niin, ja näistä kokoomus kuuluu enemmän oikeistokonservatiiveihin. Muuten se olisi mukana liberaaliryhmässä eikä konservatiiveissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Unohdat nyt että EU on pohjimmiltaan nimenomaan talousunioni. Ei siellä äänestetä homoliitoista tai sukupuolineutraaleista henkilötunnuksista. 90% asioista joita EU-parlamentti käsittelee liittyy yhteisen talousalueen sääntelyyn. Loput 10% on ihmisoikeusasioita tai puolustusyhteistyöasioita, joissa arvopolitiikka on enemmän läsnä. 

Vierailija
106/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:n demokraatit ovat oikeistoliberaaleja, siten mitä sillä todella tarkoitetaan.

Höpö höpö. Bernie Sanders olisi suomessa sosiaalidemokraatti, yhdysvalloissa demokraatti. Niin tai näin vasemmistolainen.

Vierailija
107/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konservatismiin, jota kokoomus edustaa, tämä ei liity mitenkään.

Vielä muutama vuosi sitten kokoomus vieraili republikaanien puoluekokouksissa veljespuolueen tai wannabe-veljespuolueen roolissa.

Vierailija
108/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jännäz että jo koulussa opetettiin, että konservatiivien talousajatukset perustuvat vapaaseen markkinatalouteen."

No mihin oikeistoliberaalien ajatukset talousajatukset sitten perustuvat?

Kyllä sekä oikeistoliberaalit ja oikeistokonservatiivit kannattavat vapaata markkinataloutta.

Niin, ja näistä kokoomus kuuluu enemmän oikeistokonservatiiveihin. Muuten se olisi mukana liberaaliryhmässä eikä konservatiiveissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Unohdat nyt että EU on pohjimmiltaan nimenomaan talousunioni. Ei siellä äänestetä homoliitoista tai sukupuolineutraaleista henkilötunnuksista. 90% asioista joita EU-parlamentti käsittelee liittyy yhteisen talousalueen sääntelyyn. Loput 10% on ihmisoikeusasioita tai puolustusyhteistyöasioita, joissa arvopolitiikka on enemmän läsnä. 

&nb

Kyllä Euroopan parlamentissa käsitellään myös mm. sosiaalisia aiheita, ympäristönsuojelua ja vaikka mitä. Kokoomuksen äänet on niissä aiheissa jakautuneet, mutta vastaa pääosin ryhmän enemmistön kantoja.

Vierailija
109/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Bernie Sanders olisi suomessa sosiaalidemokraatti, yhdysvalloissa demokraatti. Niin tai näin vasemmistolainen.

Bernie Sanders edustaa puolueensa vasemmistolaisinta siipeä.

Useimmat demokraatit ovat enemmän oikealla. Heistä monet olisivat aivan ihmeissään sellaisista asioista, kuin ilmainen korkeakoulutus ja julkinen terveydenhuolto.

Vierailija
110/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Konservatismiin, jota kokoomus edustaa, tämä ei liity mitenkään.

Vielä muutama vuosi sitten kokoomus vieraili republikaanien puoluekokouksissa veljespuolueen tai wannabe-veljespuolueen roolissa."

Sitten he ovat antaneet suomalaisille äänestäjille itsestään liberaalimman kuvan, kuin mitä ovat.

Tosin enemmin voi olla niin, etteivät kokkarit ole tajunneet, kuinka vanhoillisia nuo republikaanit joissain asioissa ovat, mm. abortin vastustaminen.

Vierailija
111/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb on itse itseään kutsunut sekä liberaaliksi että konservatiiviksi. Kyllä minä näkisin että hän on ehdottomasti kuuluu Kokoomuksen liberaalimpaan siipeen, mutta toisaalta uskon myös että Stubb on vähän milloin mitäkin. Jos hänen pitää vakuuttaa liberaalit hän esiintyy liberaalina, jos taas konservatiivit niin tällöin enemmän konservatiivina. 

Täytyy muuten sanoa että itse koen olevani enemmän konservatiivi kuin liberaali, mutta kannatan homojen oikeutta avioliittoon ja aborttia ja kansainvälisyyttä ainakin jonkin asteisesti. 

Vierailija
112/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä ei ole 3 sukupuolta tai enemmän. Tätä on ääriliberalismi pahimmillaan, syrjäytetään faktaan perustuva tieto ja opetus kumotaan kuvitelmilla ja haavekuvilla siitä, että ihminen voi jo oman lajinsakin valita..

Biologisesti skupuolia on kaksi: naaras ja uros sekä määrittämätön. Ihminen voi kokea itsensä sitten miksi tahansa "muuksi" vaikka taloksi. Se ei sitten taas kuulu lisääntymisbiologiaan mitenkään vaan omaan kokemukseen sukupuolestaan.

Vierailija
113/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb on itse itseään kutsunut sekä liberaaliksi että konservatiiviksi. Kyllä minä näkisin että hän on ehdottomasti kuuluu Kokoomuksen liberaalimpaan siipeen, mutta toisaalta uskon myös että Stubb on vähän milloin mitäkin. Jos hänen pitää vakuuttaa liberaalit hän esiintyy liberaalina, jos taas konservatiivit niin tällöin enemmän konservatiivina. 

Täytyy muuten sanoa että itse koen olevani enemmän konservatiivi kuin liberaali, mutta kannatan homojen oikeutta avioliittoon ja aborttia ja kansainvälisyyttä ainakin jonkin asteisesti. 

Kyse ei ole siitä, ketä Stubb milloinkin yrittää miellyttää vaan mikä hän on puoluekantansa ja puoluetaustansa perusteella.

Mitään epäselvyyttä ei ole, miksi kansainvälinen media luokittelee hänet konservatiiviksi. Se, miksi tämä aiheuttaa niin paljon porua täällä, on sitten kummallisempi juttu.

Vierailija
114/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitään epäselvyyttä ei ole, miksi kansainvälinen media luokittelee hänet konservatiiviksi. Se, miksi tämä aiheuttaa niin paljon porua täällä, on sitten kummallisempi juttu."'

Se miten Stubb itse luokittelee itsensä, on oleellisempaa. Ja hän on sanonut olevansa liberaali. 

Vierailija
115/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et näin ollen "läpäisisi" konservatiivina monissa aidosti konservatiivipuolueissa.

Vierailija
116/126 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole konservatiivi vaan olet puhdas liberaali. Konservatiivit kannattavat perinteisiä perhearvoja, kristillisiä moraaliarvoja jne. Kaikki homoilujen kannattelijat ovat liberaaleja.

Vierailija
117/126 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubbin voitto rauhoittaa suomalaista politiikkaa. Haaviston voiton myötä vastakkain asettelu olisi jatkunut kovana.

Stubbilla on paljon Haavistoa parempi mahdollisuus viedä eteenpäin liberaaleja ajatuksia ja Suomen kansainvälistämistä (arvokysymyksenä). Haaviston ehdottamina tuosta olisi noussut melkoinen myrsky. Stubb taas pystyy ehdottelemaan paljon enemmän rauhassa. Persuilla ei ole varaa nousta Kokoomuksen presidenttiä vastaan, jos haluavat jatkaa hallituksessa seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. 

Stubbin voitto on ehkä raskain isku nimenomaan Persujen oikeistoviivelle. He joutuvat puremaan hammasta ja olemaan seuraavat vuodet hyvin hissukseen liberaalin, ultrakansainvälisen ja suvaitsevaisen presidentin toimien suhteen.

Presidentti, kuin kirsikaksi kakun päälle, on ruotsinkielinen ja hänellä on ulkomainen vaimo.

Osaatpa kuulostaa uskomattoman typerälle.

Vierailija
118/126 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liberaali voi olla myös samaan aikaan arvokonservatiivi. 

Yhteiskunta totalitarisoituu sellaista vauhtia, että on lähes mahdotonta olla liberaali olematta konservatiivi.

Ransk conserver = säilyttää

Liberté = vapaus

Konservatiiva haluaa säilyttää jäljellä olevia vapauksia, joten hän on liberaali.

Vierailija
119/126 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole konservatiivi vaan olet puhdas liberaali. Konservatiivit kannattavat perinteisiä perhearvoja, kristillisiä moraaliarvoja jne. Kaikki homoilujen kannattelijat ovat liberaaleja.

Liberaalit kannattavat vapauksia ja haluavat säilyttää niitä. Konservatiivit haluavat säilyttää vanhaa. Mikä tässä on ristiriita?

Vierailija
120/126 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä liberaali/konservatiivi-dikotomia on liian karkea kuvaamaan todellisia ihmisiä.