Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerma, voi, pekoni ja juusto, eikö herkkua saa millään muilla ruoka-aineilla?

Vierailija
12.02.2024 |

Oletteko huomanneet. Kun ruokajutuissa tehdään joku "herkumpi versio", jostain tavallisesta ruoasta, niin yleensä kyseessä jonkin näistä lisääminen. Ihan kuin se olisi jotain uutta. Ja nyt puhun ihan suolaisista ruoista, en varsinaisista herkuista.

En ole vegaani tai kasvissyöjä, en valita siksi. Mutta tarkkailen kilojani.

Maistuisi vaikka maidoton/kermaton eineskeitto välillä. Suuri osa eineskeitoista on kuitenkin "kermaisia". Makaronilaatikosta on tehty "herkumpi versio" lisäämällä juustoa ja pekonia. Ihan kuin sitä ei osaisi itse lisätä se, joka niitä kaipaa.

En siis sano, etteikö herkkuversioita kaipaaville voisi olla tuotteita tarjolla, mutta kun meille laihduttajille ei juuri ole eineksiä kohta enää, kun suureen osaan niistä pukataan rasvaisia tuotteita mukaan ihan urakalla.

En kaipaa vegaaniruokaa, mutta kaipaan vaikkapa maidotonta kasviskeittoa. Jos hyvin käy, niin kaupassa on tarjolla yksi sellainen eineshyllyssä ja säilykkeissä ehkä hernari. 

Vegaanituotteet on itselle usein olleet varsin outoja kokemuksia ja minun osaltani sisältävät ainesosia, joita vatsani ei kestä. (gellaanikumi, guarkumi, pavut, kikherneet jne). Missä on vaikkapa ihan perinteiset suomalaiset kermattomat keitot? Kirkas lohikeitto, makkarasoppa? Kummastakin löytyy proteiinia ja ruokaisuutta ilman maitoa tai ylimääräistä rasvaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö eineksiä niin ei tarvitse valitella aineksista. Tee itse, saat juuri sitä mitä haluat. Säästät samalla rahaa.

Vierailija
2/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala, valkosipuli, tomaatti, oliiviöljy. Näistä välimeren maissa tehdään suunnattomia herkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha tietysti. 

Vierailija
4/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon tarkkailijan on parempi tehdä ruoat itse. Einekset muutenkin yleensä melkoista kuraa. Paljon parempaa ruokaa saa itse tekemällä.

Itse pudotan painoa enkä todellakaan syö mitään eineksiä.

Vierailija
5/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili

Vierailija
6/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset yrtit ja sienet luo herkullista vivahdetta. Nykyisin käytetään kotiruoassa yllättävän vähän näitä.

Vierailija
7/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruoka itse, osta kaipaamasi valmisruoka mieluummin sitten salaattibuffasta. 

Minä kartan eineksiä, koska ne on tungettu täyteen rypsiöljyä ja sokeria. Käytän itse voita. 

Vierailija
8/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras maku tulee mausteista ja eläin- ja kasvisrasvoista kun ne kuumentaa uunissa, pannulla tai hiilloksella.

Vierailija
9/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, unohdit suolan.

Vierailija
10/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee itse ruoat, voi mittoittaa kalorimäärät haluamallaan tavalla. En ole paljon tutkinut, mitä eineishyllyistä saa. Meillä syödään normaalisti tavallisia suomalaisia kotiruokia ja lisäksi mm. aasialaisia kokkauksia. Kermaa tulee joskus ruokaan, mutta siihenkin käy rasvattomampi versio. Joskus katson ruokaresepteja, mutta muokkaan niitä mielesemmäksi.

Vierailija
11/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa

Vierailija
12/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun siihen porukkaan, joka ei välitä noista juustosta ja kermasta ruumassa, tekevät siitä jotenkin raskasta ja peittävät muut maut alleen, suuhun jää vain sellainen rasvainen tunne.

Herkkujani ovat esimerkiksi tuoreista raaka-aineista pitkään haudutettu ratatouille tai muut tomaattipohjaiset, pitkään haudutetut padat. Rakastan quinoaa ja spelttiä ruokaisien salaattien pohjana, kastikkeena jotain vinaigrettea. Yksinkertaisista raaka-aineista saa todella hyvää ruokaa, kunhan ne ainekset ovat tuoreita. En tykkää mistään pussiwokkivihanneksista, niillä pilaa helposti ruuan kun ruuan :) 

Vierailija
13/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta miksi kikkailla? Listaan valkosipuli, chili ja vehnäjauhot, niin aika pitkälle pärjää. 

Vierailija
14/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala, valkosipuli, tomaatti, oliiviöljy. Näistä välimeren maissa tehdään suunnattomia herkkuja.

+yrtit + muut mausteet

Intialainen kasvisruoka on hyvää, siis se mikä tehdään ilman kermaa ja voita. Paljon mausteita

Vierailija
15/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että kaikkeen tungetaan makukermoja, lisätään juustotahnoja yms (ainakin osittain) keinoaineita. Itse en ikinä käytä noita mutta meillä syödään todella hyvää ruokaa. 

Rasvana voita tai oliiviöljyä ruuanlaitossa, kuohukermaa tai kookosmaitoa vähän makua antamaan, täysrasvaista juustoa - sitä riittää murto-osa korvikkeiden määrästä. 

Ja on paljon ruokia joihin ei tarvitse mitään - esim täyteläinen stroganoff, borssikeitto tai gulassi on ihania ilman smetanaakin. 

Vierailija
16/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Olen tehnyt lohikeitonkin jo pari vuosikymmentä ilman kermaa/maitoa ja voita joskus pari nokaretta ja loraus neitsytoliiviöljyä joukkoon. Lohi on jo itsessään rasvaista näet. 

Vierailija
17/17 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan ovat juuri parhaat laskiaispullan täytteet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan