Jos Iittala on nyt pois kuvioista, mitä suomalaista astiamerkkiä suosittelet?
Hinnalla ei ole väliä, mutta pitäisi kestää käyttöä arjessa. Iittalaa en enää halua. Poika muuttaa omaan kotiin ja haluaisi meiltä astioita mukaansa, joten voisin samaan syssyyn uusia meidän.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Miksette tee itse? Ei se ole vaikeaa.
Pyöräytämpä tuosta noin vaan 12 hengen astiaston. Kahvikuppeineen ja leipälautasineen. Taitaisi jäädä aika monelta tekemättä. Vaikka olisi välineet ja savet nenän edessä.
Pentik on hinnoitellut itsensä ulos.
Onko kukaan laskenut mitä maksaisi tavallinen astiosto? Isot lautaset, syvät lautaset, pienet lautaset, kahvikupit, yms. Äkkiseltään kun laskeskelee niin tuhansia euroja.
Kotimainen keramiikka ja laatu valitettavasti maksaasiihen on varmasti syynsä miksi Iittala ja Marimekko tekee asiat Thaimaassa - kate parempi.
Pentik on ihan ok, Suomessa tehty, mutta astiat ovat kivitavaraa, eivät siis erityisen kestäviä. Kannattaa suosia eurooppalaisia merkkejä, jotka valmistavat tuotteensa Euroopassa, ja jotka tekevät ne kunnollisesta posliinista (maasälpäposliinista tehtiin ne ikuisesti kestävät Arabian astiatkin ennen vanhaan). Jo Ruotsista alkaa löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kiinnittäneet huomiota Pentikin uuden Tuntu-asiasarjan lanseeraukseen? Niin upea ja laadukas, ihanat värit ja lasitteet - ja mikä hienointa, ne on valmistettu Suomessa Pentikin omalla keramiikkatehtaalla! Pentikin keramiikka ja uusi visuaalinen ilme pesee mennen tullen Iittalan - rakastan! https://www.pentik.com/pages/tuntu
Todella kaunis sarja, mutta minulla jäi ostamatta, koska ei pinoudu kunnolla. Rahaa olisi vaikka millä mitalla, mutta kunnollista ja mieleistä kotimaista astiasarjaa ei löydy.
-ei ap.
Katsoin juuri Pentikin sivuilta. tuotteet valmistetaan englantilaisesta savesta, ei kivestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kiinnittäneet huomiota Pentikin uuden Tuntu-asiasarjan lanseeraukseen? Niin upea ja laadukas, ihanat värit ja lasitteet - ja mikä hienointa, ne on valmistettu Suomessa Pentikin omalla keramiikkatehtaalla! Pentikin keramiikka ja uusi visuaalinen ilme pesee mennen tullen Iittalan - rakastan! https://www.pentik.com/pages/tuntu
Minusta nämä on kamalia :D Näyttää siltä, että nää on vääntänyt joku Irma Sonkajärven kansalaisopiston keramiikkakurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä on kamalia :D Näyttää siltä, että nää on vääntänyt joku Irma Sonkajärven kansalaisopiston keramiikkakurssilla.
Mäkin haluaisin pitää Pentikistä, mutta kun se näyttää oikeasti mökkitavaralta.
Mielummin ostan Irman tekemiä astioita kuin Thaimaassa riistopalkalla tuotettuja astioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla hirmuisesti muita tarjolla? Pentik joo, mutta ne astiat on aika epäkäytännöllisä ja hankalia mm. astianpesukoneessa.
Pentikillä on useita eri malleja, ei ole ollut mitään ongelmaa niiden pesemisestä astianpesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan laskenut mitä maksaisi tavallinen astiosto? Isot lautaset, syvät lautaset, pienet lautaset, kahvikupit, yms. Äkkiseltään kun laskeskelee niin tuhansia euroja.
Kaikkia saa joskus alesta ja astioita voi ostaa yksitellen. Mä oon ostanut ekat Arabiani vuonna 90 ja edelleen on käytössä. Mun kaikki kummilapset ovat pyytäneet tiettyjä astioita mm yo lahjaksi
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä vaihtoehtoja. Rörstrand, Rosenthal, Villeroy, Furstenberg...
Mikä näistä on suomalainen?
Upeita on! Hyvä Pentik
https://www.instagram.com/p/C5DOmxMo4ax/?igsh=MWR6NHNtdXc3M3kyeQ==
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia saa joskus alesta ja astioita voi ostaa yksitellen. Mä oon ostanut ekat Arabiani vuonna 90 ja edelleen on käytössä. Mun kaikki kummilapset ovat pyytäneet tiettyjä astioita mm yo lahjaksi
Itselläni on ollut käyttöastioina Arabian Teemaa ja Arcticaa, eikä niiden lasitukset näytä kestävän, pinnassa näkyy paljon harmaata pikkunaarmua. Pentikin astioiden lasitukset ovat paksumpia.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kultakeramiikka on kotimainen.
Yritys kotimainen, astioiden tuotanto Virossa.
Vertaa Pentikin hintaa Iittalan klassikkoon Ultima Thuleen. Samoissa pyörii. Itseltäni löytyy jälkimmäisestä koko sarja ja kestää ihan arki käyttöä.
Villeroi&Boch.
Voisin ostaa myös Röstrandia ja Royal Copenhagenia vaikka ne on Fiskarsin omistuksessa. Mutta iittalan omia merkkejä en.
Meillä ei ole hyviä kotimaisia kilpailevia yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Inhoan tuollaisia kömpelöitä kermansavi-tyyppisiä astioita.
Nekin tehty jossain iitalan tehtaalla vinkuintiassa