Kuinka ei niin kipuherkät ihmiset saavat apua?
En itse ole kipuherkkä. Kävin lääkärissä valittamassa kipeää nilkkaa.
sanoin, ettei nilkka kestä painoa.
Lääkäri tutki ja paineli nilkkaa ja kyseli sattuuko. Ei minua oikeasti sattunut. Vasta kuvista näki, että nilkka oli pahasti murtunut.
Kommentit (40)
Menin kerran luuta myöten olevan avohaavan kanssa ensiapuun.
Ongelmakseni haava ei vuotanut verta.
Ainut keksimäni syy asiaan on isoäitini, joka oli verenseisauttaja.
Huonosti. Tapahtui onnettomuus ja nilkka tikattiin kiinni päivystyksessä, mutta ei kuvattu. Pari viikkoa töissä ja jalka tuntui edelleen omituiselta. Uudestaan lääkäriin, röntgeniin ja nilkka olikin murtunut. Kepit ja kuusi viikkoa sairauslomaa. Valitus ulkomaalaisesta päivystäjästä ja ylilääkärin soitto ja anteeksipyyntö. Asia jäi siihen.
mursin kans kylkiluuli sain päivän saikkua kun henkikulkee ja sattuu vaan ku tekee jotain :D pitäs osata rutista koska kirkuva ratas saa rasvaa.
Minäkään en juuri tunne kipua. Esimerkiksi kuukautiset ei tunnu miltään.
Minulla on kroonista kipua siellä täällä, joten jos sattuisi oikeasti jokin pahempi onnettomuus tmv niin tuskin edes huomaisin asiaa. "Jopas kättä jomottaa tänään" vaikka olisi murtunut.
Asiallisesti olemalla ei apua saa, pitää itkeä, huutaa ja valittaa.
Korkea kipukynnykseni konkretisoituu lääkärissä. Siellä juoksee paljon tyhjästä valittajia, kun on vaikka nuhaflunssa.
Kun minä menen lääkäriin, niin on tosi kyseessä, vaikken itke mitään kipua.
Vierailija kirjoitti:
mursin kans kylkiluuli sain päivän saikkua kun henkikulkee ja sattuu vaan ku tekee jotain :D pitäs osata rutista koska kirkuva ratas saa rasvaa.
Moro kohtalotoveri. Mä mursin aikoinaan sunnuntaina kylkiluun ja jotain lihasrepeämää oli tullut sinne kylkikaaren lihaksiin samassa rytinässä. Menin seuraavana päivänä töihin kun lääkäri kirjoitti lappuun, että töihinpaluu oman kykenemisen mukaan. Pystyin hengittämään ja kävelemään, niin en kehdannut olla pois töistä kun oli sillä viikolla pelkkiä toimistohommia..
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en juuri tunne kipua. Esimerkiksi kuukautiset ei tunnu miltään.
Se on ihan normaalia, ettei kuukautiset tunnu! 🤦🏻
Täällä jotkut tollot jotka ei kivusta mitään tiedä selittää kuinka korkea kipukynnykseni on :D
Mut on laitettu synnäriltä takaisin kotiin tunnin ajomatkan päähän, koska en vaikuttanut tarpeeksi kipeältä että olisivat uskoneet synnytyksen alkaneen.
Lapsi syntyi sitten kotiin parin tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu tietty mitä työtä teet. Jos pystyit töihisi jotenkuten saikkua tuli ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moro kohtalotoveri. Mä mursin aikoinaan sunnuntaina kylkiluun ja jotain lihasrepeämää oli tullut sinne kylkikaaren lihaksiin samassa rytinässä. Menin seuraavana päivänä töihin kun lääkäri kirjoitti lappuun, että töihinpaluu oman kykenemisen mukaan. Pystyin hengittämään ja kävelemään, niin en kehdannut olla pois töistä kun oli sillä viikolla pelkkiä toimistohommia..
Olihan sulla msm:ää, eli orgaanista rikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan sulla msm:ää, eli orgaanista rikkiä?
Syötän sitä hevosille nivelhuolloksi, mutta ei ole tullut itse käytettyä :)
Tietoihini on merkattu, että potilas ei näytä todellista kivun määrää tai potilaalla on korkeampi kipukynnys. Otaksuvat, että minulla on tuo jälkimmäinen, että osaan vain käsitellä kipua paremmin kuin ihmiset keskimäärin.
Tuo kirjaus auttaa tutkimisessa sikäli, että lääkäri pitää sen mielessä ja jos osoitan jotain kipua, niin aika nopeasti sitten siitä tulee jaktotutkimukset. Olen saanut hyvin apua ja jos menen lääkäriin sanomaan, että on kipua, niin uskovat kyllä. Kysyvät tosin, että oletko ottanut käsikauppalääkkeitä ja jos olen, niin sitten saan voimakkaampia aika helposti. Käytän tosi vähän kipulääkkeitä muuten ja kun olen sairaalassakin joutunut käymään joskus kivuliassakin (kuulemma) tutkimuksissa, niin aika usein lääkäri on sanonut, että ihmeen hyvin kestit, että taitaa sulla olla hyvä kivunsieto. Siihen aina sanon, että vaikea sanoa, mutta aika vähän mitään kipulääkkettä minulla menee muutnekaan, että ehkä se on niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä valitatte. Miksi teille olisi pitänyt kirjoittaa saikkua vaikka olitte työkuntoisia? Toimistotyö ei ole fyysistä hommaa, niin mikä se peruste sille saikulle olisi ollut, kun ei kerta kipuakaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Mut on laitettu synnäriltä takaisin kotiin tunnin ajomatkan päähän, koska en vaikuttanut tarpeeksi kipeältä että olisivat uskoneet synnytyksen alkaneen.
Lapsi syntyi sitten kotiin parin tunnin päästä.
Mut yritettiin myös patistaa kotiin. Onneksi paikalle tuli joku harjoittelijan kanssa ja kysyi voivatko kokeilla. Tiesin että on pakko toimia, joten suostuin. Olinkin jo 9cm auki. Mies tuli 20min matkan päästä ja ehti saliin juuri ennen kuin lapsi syntyi. Oli siis toinen lapsi ja synnytys helppo ja nopea sekä melko kivuton kaikin puolin.
Huonosti. Pakko opetella näyttelemään että saa hoitoa. Sama muuten kun yrittää varata lapselle aikaa: jos selittää rauhallisesti mikä on vialla ei aikaa heru, mutta panikoimalla kyllä irtoaa. Vaikka helpoiten ajan saa kun pistää isän soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä valitatte. Miksi teille olisi pitänyt kirjoittaa saikkua vaikka olitte työkuntoisia? Toimistotyö ei ole fyysistä hommaa, niin mikä se peruste sille saikulle olisi ollut, kun ei kerta kipuakaan ole?
Oletko koskaan murtanut kylkiluita? Se ei ole ensimmäisinä viikkoina kivuton todellakaan, toki sen kanssa pystyy olemaan kun puree hammasta ja hengittää mahdollisimman pinnallisesti :) Lisäksi kunnon murtumatapauksessa on se riski, että liikkuessa luu raapaisee tai pahimmillaan jopa puhkaisee keuhkon.
Pitää näytellä, muuten toopet ei tajua, että tarttee toimia.