Osaatko puhua jotain (suomalaiselle) harvinaista kieltä?
Kommentit (87)
No alkaa tuntumaan, että suomen puhuminen Suomessa on jo harvinaisuus....
Itse olen ihan suomalainen, mutta isä Intiasta ja sitä kautta puhun telugua toisena äidinkielenä. Venäjää aloitin opiskelemaan 15 veenä, jolloin se vielä harvinaisuus. Mutta onhan tuo venäjä harvinaisuus edelleenkin, jos ajattelee syntyperäisiä suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
munaton vänisijä ?
Jak skazaty munaton vänisijä ukrajinskoju?
Kysy Hallikselta!
Saksa ja Ranska näitä kieliä tarvitsen kun käy siellä ostoksilla :)
Vierailija kirjoitti:
Il n ya pas beaucoup de gens en Finlande qui parlent français.
Koulussa opin.
Ranskako muka harvinainen kieli suomalaiselle? No ei todellakaan ole. Yksi yleisimpiä vieraita kieliä, joita koulussa opiskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opin.
Ranskako muka harvinainen kieli suomalaiselle? No ei todellakaan ole. Yksi yleisimpiä vieraita kieliä, joita koulussa opiskellaan.
Joka kymmenes 1864-vuotiaista osaa ranskaa, minun mielestä tuo on aika paljon. Yllätti tuo, että saksaa osaa joka kolmas:
Yleisimmin vieraista kielistä osattiin englantia. Sitä ilmoitti osaavansa ainakin jonkin verran 82 prosenttia 1864-vuotiaista suomalaisista. Ruotsin osaajia oli noin kaksi kolmesta ja saksan osaajia joka kolmas suomalainen. Ranskaa vieraana kielenä osasi joka kymmenes, venäjää ja espanjaa vieläkin harvempi, noin kuusi prosenttia 1864-vuotiaista.
https://www.stat.fi/til/aku/2006/03/aku_2006_03_2008-06-03_kat_001_fi.h…
Vähäisessä määrin useita pieniä, outoja ja vaikeina pidettyjä kieliä, ihan huvikseni olen opiskellut itsekseni.
Puhun sujuvaa flaamia eli Belgiassa puhuttavaa hollantia. Mieheni on flaamilainen ja asumme Flanderissa, joten integraation kannalta on ollut minulle olennainen kieli oppia.
Klingonia, opettelin ensin Star Trek-pelistä ja sit alkoi netin kausi ja siellä kielikursseja on vaikka kuinka.
Japania, koska opiskelin sitä Suomessa ja sitten lähdin Japaniin vaihtoon. Alkaa tosin unohtua, kun ei ole ollut paljon tarvetta myöhemmin.
Puhun turkkia. Muutin sinne nuorena, koska mieheni ei halunnut muuttaa Suomeen. Turkin kielen oppiminen oli välttämätöntä, jos halusi integroitua maahan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opin.
Je suis l'un d'eux.
Monella tuntuu olevan suomen kieli aika heikolla tasolla, koska kirjoittavat kielten nimet isolla kirjaimella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opin.
Joskus muinoin koulukirjassa ollut lause, joka ainakin silloin piti paikkansa.
T. Eri
Ymmärrän afrikaansia. Paljon pelikavereita jotka ovat etelä-afrikasta.
Mä en osaa muuta kuin suomea, mutta olis kivaa jos osaisi mongolin kieltä, se on mielestäni tosi kaunis kieli jostain syystä.
Jak skazaty munaton vänisijä ukrajinskoju?