Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkkeiden maksukatto, miksi pitää "hamstrata" lääkkeitä loppuvuodesta?

Vierailija
10.02.2024 |

Selittäisikö joku paremmin tietävä, että miksi neuvotaan loppuvuodesta ostamaan kaikki mahdolliset lääkkeet kun maksukatto on täynnä ja niistä ei itse tarvitse maksaa mitään? Sittenhän venyy pitkälle seuraavaan vuoteen ennen kuin tarvii lisää lääkettä ja pitkän aikaa ne joutuu itse maksamaan ennen kuin maksukatto taas täyttyy.

Versus siihen että ei hamstraa loppuvuodesta,  ostaa alkuvuodesta omalla rahalla ja maksukatto tulee vastaavasti taas nopeammin täyteen. Sama 626 e se kuitenkin aina on.

Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa 😆

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mutta silti hain kaikki joita sain 29.12.    tammikuussa usein joulun jälkeen tuntuu että nyt pitää säästää.    Nyt hain 13 euron lääkkeen,  vielä pitää 37 eurolla ostaa.

Jää maaliskuulle kun sen vielä voin käyttää pienempiin lääkkeisiin.   Sitten saan kalleimman lääkkeeni, 123 euroa kelakorvauksen jälkeen kelakorvattuna.

Tosinhan se menisi niin että siitä huomioisivat ensin sen 50 e,  lopusta kelakorvaus.

Vierailija
2/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maksukatto tulee täyteen joka toinen vuosi. Kun ostan lääkkeet tammikuun alussa ja joulukuun lopussa kolmen kuukauden lääkkeet, tulee maksukatto täyteen loppuvuodesta ja saan osan lääkkeistä pikkusummalla. Kun ostan seuraavana vuonna lääkkeitä maaliskuusta alkaen, ei maksukatto täyty sinä vuonna.

Sen lisäksi meillä vakuutusmaksut erääntyy tammikuussa, joten silloin on muutenkin paljon menoja. Ihan kiva, jos ei tarvitse ostaa lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ymmärrä Ap tyhmyyttä.

Lääkekorvauksien vuosiomavastuu eli niin sanottu lääkekatto on ollut 592,16 euroa vuosina 2022 ja 2023. Se suurenee 626,94 euroon vuonna 2024

Vierailija
4/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla maksukatto tulee täyteen joka toinen vuosi. Kun ostan lääkkeet tammikuun alussa ja joulukuun lopussa kolmen kuukauden lääkkeet, tulee maksukatto täyteen loppuvuodesta ja saan osan lääkkeistä pikkusummalla. Kun ostan seuraavana vuonna lääkkeitä maaliskuusta alkaen, ei maksukatto täyty sinä vuonna.

Sen lisäksi meillä vakuutusmaksut erääntyy tammikuussa, joten silloin on muutenkin paljon menoja. Ihan kiva, jos ei tarvitse ostaa lääkkeitä.

No tässä yhteydessä ihan selkeää, tarkoitin näitä tapauksia joissa maksukatto täyttyy esim 2kk lääkeostoista.

Ap 

Vierailija
5/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekorvauksien vuosiomavastuu eli niin sanottu lääkekatto on ollut 592,16 euroa vuosina 2022 ja 2023. Se suurenee 626,94 euroon vuonna 2024

No mukavaa lauantaiaamua sinullekin.

Pahoitteluni että pyöristin summan 626 euroon, tarkka summa on tosiaan 626,94e tänä vuonna.

Ap

Vierailija
6/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksukatto eli sairasvero. Jos olet sairas ja tarvitset lääkkeitä niin joudut maksamaan veroa. Tämä oli yksi lukuisista "väliaikaisista" veroista.

Vierailija
7/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin sen takia, että viimevuonna ei tarvinnut maksaa sitä 50 euron omavastuuta edes kokonaan korvattavista lääkkeistä vaan sairauskassan piikkiin meni kaikki. Otin nekin reseptit tyhjäksi, joita en tule todennäköiseti enää uusimaan, mutta varmuuden varalle ihan hyvä, että lääkettä on jäljellä.

Vierailija
8/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ihmiset saatte lääkkeitä isoja määriä kun minulle apteekissa sanottiin että on laitonta antaa kerralla isoja määriä.

Vierailija
9/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ihmiset saatte lääkkeitä isoja määriä kun minulle apteekissa sanottiin että on laitonta antaa kerralla isoja määriä.

Kerralla saa ostaa kolmen kuukauden lääkkeet. Sitä en tiedä, onko joissain rajoituksia, että saa vain kuukaudeksi. Kun lääkkeitä on paljon, niin tuleehan niistä iso summa maksettavaksi.

Vierailija
10/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk saa kerralla ainakin thyroxinia

Vierailija
11/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei tule lääkekattoa koskaan täyteen, niin sama se milloin ostan.

Puolisolla tulee taas lääkekatto joka vuosi täyteen, niin sama milloin hänkin ostaa.

Tuolla loppuvuoden hamstrauksella voi mahdollisesti siirtää sitä 50e omavastuun siirtoa vaikka tammikuulta maaliskuulle, jos on tammikuussa tiukkaa.

Vierailija
12/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitään varsinaista taloudellista hyötyä siitä ei saa, mutta jos tuntuu että on tarve alkuodesta karsia ylimääräiset rahan menot niin auttaa kun ei tarvitse ostaa lääkkeitä omalla rahalla pariin kuukauteen. 

Vierailija
13/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu tässä on ainakin se, että terveydenhoitoon liittyviä maksukattoja on muitakin, esim. Kela-taksit. Kaikkien maksukattojen kertyminen nollautuu vuodenvaihteessa. Jos on ostanut joulukuun lopussa lääkkeet kolmeksi kuukaudeksi, on tammi-helmikuussa paremmin rahaa maksaa Kela-taksien ja sairaanhoitolaskujen omavastuita. Ja siinä vaiheessa, kun pitää ostaa uusi lääke-erä, noiden muiden maksukatot ehkä ovat jo täynnä ja lääkkeisiin on paremmin varaa.

Vierailija
14/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeeni on määritelty kalliiksi, jota saa vain yhden paketin kerralla. Paketti kestää kolme viikkoa. Jos haen joulukuun lopussa lääkkeen, joudun tammikuun puoli välissä hakemaan jo uuden. Maksukatto tulee yhdellä ostokerralla täyteen, eli tammikuussa kirpaisee aina, mutta sitten maksukatto täynnä. 

Vierailija
15/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerralla saa ostaa kolmen kuukauden lääkkeet. Sitä en tiedä, onko joissain rajoituksia, että saa vain kuukaudeksi. Kun lääkkeitä on paljon, niin tuleehan niistä iso summa maksettavaksi.

Ok. mutta miten muka tuon ajoittamisen onnistuu tekee kun lääkettä esim. mitä minä syön ja aina saan sen 3kk satsin ei voi saada liian aikaisinkaan ja en myöskään voi jättää ottamatta.

Vierailija
16/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. mutta miten muka tuon ajoittamisen onnistuu tekee kun lääkettä esim. mitä minä syön ja aina saan sen 3kk satsin ei voi saada liian aikaisinkaan ja en myöskään voi jättää ottamatta.

Sen 3 kk satsin ostamiseen ei tarvitse odottaa tasan 3 kk. Apteekki saa myydä seuraavan annoksen ajankohdassa 3 kk miinus 3 viikkoa. Näin esimerkiksi ajoittamalla kalliiden lääkkeiden ostot oikein koko vuoden, ehdit saada ylimääräisen satsin loppuvuonna.

Jos miettii mitä hyötyä, niin kyllä monilla auttaa ettei heti joulukuun jälkeen, jolloin on useimmilla tavanomaista enemmän kuluja, tarvitse käyttää satoja euroja lääkkeisiin heti tammikuussa.

Vierailija
17/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin eri lääkkeiden tarve vaihtelee vuosittain ja niitäkin eri hintaisia. Jonain vuosina lääkkeitä menisi tuhansilla euroilla, riippuen sairastamisen määrästä, jonain vuosina satasilla. Tietysti käytön maksukaton mukaiset reseptit pois, silloin kun se on täynnä. Seuraavana vuonna kun ei välttämättä tarvitse paljoa lääkkeitä ostaa. 

Vierailija
18/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoitteluni että pyöristin summan 626 euroon, tarkka summa on tosiaan 626,94e tänä vuonna.

Ap

Oli väärin pyöristetty. 626,94 pyöristyy 627 eikä 626.

Vierailija
19/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minäkään, kun lain mukaan saa ostaa vain 3kk:n tarpeen.

Vierailija
20/24 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli väärin pyöristetty. 626,94 pyöristyy 627 eikä 626.

mene nyt muualle nillittään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi