Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä vuonna elämä on taas normaalia?

Vierailija
09.02.2024 |

Miltä silloin näyttää? Millaista on elää hyviä aikoja?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo muutamat menneet vuosikymmenet oli se poikkeus. Katsokaa historiaa taaksepäin: sotia, nälänhätää, tauteja, kärsimystä ja epävarmuutta. Kyllä saa tuntea itsensä onnekkaaksi, sain elää yli 40 vuotta maailmanhistorian tasaisinta aikaa. Nyt ei auta kuin muistella hyvällä ja pitää hatusta kiinni.

Tämä.

Elämä on epävarmaa ja siihen on aina kuulunut myös huonoja aikoja. Olemme eläneet historian pistintä rauhanaikaa ja elintason nousua, ei ole realistista odottaa sen jatkuvan ikuisesti.

Voimme kyllä olla toiveikkaita että jokseenkin rauhaisia aikoja on edessäpäinkin, koska ydinsodan vaaran myötä olemme "kaikki tai ei mitään" -tilanteessa, jossa seuraava maailmansota tarkoittaisi pitkälti ihmisen historian loppua.

Elintaso ei sen sijaan tule nousemaan loputtomiin koska luonnonvarojen riisto ja ylikulutus on tullut nyt huippuunsa. Se ei silti kaikille ole huono asia, mutta kasvuun perustuva talousjärjestelmä tulee näkemään loppunsa,

Toisaalta se ihmiskunnan loppu kuulostaa todennäköisemmältä kuin superrikkaiden kiihtyvän vaurastumisen loppuminen...🤔

Vierailija
62/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään voi ymmärtää, miksi ihmiset eivät heränneet venäjän uhkaan esim. 2008 tai 2014.

Minä tiesin jo 8.8.2008, että huolettomuuden päivät ovat Suomessa ohi.

Ihmettelin miksi Georgian sodasta puhuttiin vain pikku-uutisina. Itse olin kauhusta sekaisin. Vielä enemmän Krimin ja Itä-Ukrainan valloituksen aikaan. Siitä uutisoitiin jo enemmän, mutta suurin osa ihmisistä vaan sulki silmänsä asialta.

Minäkin olin melko varma, että 2022 alkanut sotakin sivuutetaan samalla tavalla, kun siitä alkoi tulla ensimmäisiä vihjeitä. Olin positiivisesti yllättynyt, että meidän valtionjohto olikin ihan ensimmäisten joukossa maailmassa tuomitsemassa sen!!!!

Varmaan kuulostaa hirveälle, mutta elämä on nyt normaalia. Venäjä on normaalisti paha, mitä nyt tuossa oli reilu 25 vuotta epänormaalin rauhallinen.

Suomi on nyt normaali länsimaa, suojassa Naton ydinasepelotteen alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo muutamat menneet vuosikymmenet oli se poikkeus. Katsokaa historiaa taaksepäin: sotia, nälänhätää, tauteja, kärsimystä ja epävarmuutta. Kyllä saa tuntea itsensä onnekkaaksi, sain elää yli 40 vuotta maailmanhistorian tasaisinta aikaa. Nyt ei auta kuin muistella hyvällä ja pitää hatusta kiinni.

Tämä.

Elämä on epävarmaa ja siihen on aina kuulunut myös huonoja aikoja. Olemme eläneet historian pistintä rauhanaikaa ja elintason nousua, ei ole realistista odottaa sen jatkuvan ikuisesti.

Voimme kyllä olla toiveikkaita että jokseenkin rauhaisia aikoja on edessäpäinkin, koska ydinsodan vaaran myötä olemme "kaikki tai ei mitään" -tilanteessa, jossa seuraava maailmansota tarkoittaisi pitkälti ihmisen historian loppua.

Elintaso ei sen sijaan tule nousemaan loputtomiin kos

Yhdistäpä rikkaiden rikastuminen/köyhien köyhtyminen sairaalloiseen maailman väestön kasvuun, niin on sanomattakin selvää että nälkävuodet on edessä. 

Vierailija
64/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tällä hetkellä minun elämä on ns. normaali. Perhearki, töitä ym. vaikka asunkin täällä susirajan tuntumassa. Tällä hetkellä eniten ketuttaa tulevat lakot ja ym. normiarki pyöritys.

Huuhaainnasille tiedoksi, me otamme vastaan mitä rajan takaa tulee:) t. Lappeenranta

Vierailija
65/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu niin epäreilulta. Minulla on juuri nyt pienet lapset, pitäisi jaksaa kasvatta heitä. Opettaa uimaan, pyöräilemään, olemaan ihminen, lukemaan ja laskemaan. Ostaa isompi asunto, huolehtia siitä miten rahat riittää lapsiperhe-elämän pyörittämiseen. Sen sijaan on niin paljon isommat murheet mielessä ja vain itken kun katson näitä maailman tärkeimpiä aarteitani täällä kotona. Tämä aika on niin lyhyt ja pelko vie sen kaiken.

ap

Tee uutistenlukulakko. Jatkuva sodan ja kauheuksien vatvominen lehdissa, telkassa, somessa vaan vahvistaa sita negatiivista kierretta etta kaikki on huonosti ja tulevaisuudessa vielakin huonommin. Keskity niihin asioihin joihin voit vaikuttaa, ja jata muut huomiotta. Niinhan se vanha rukouskin meni: Luoja anna minulle voimaa hyvaksya asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joihin voin vaikuttaa, ja viisautta osata erottaa nuo kaksi toisistaan. Nauti lapsistasi, osallistu hyviin projekteihin lahiymparistossasi ja jata kaikki maailman murheet vahemmalle huomiolle niin voit paremmin.

Vierailija
66/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu niin epäreilulta. Minulla on juuri nyt pienet lapset, pitäisi jaksaa kasvatta heitä. Opettaa uimaan, pyöräilemään, olemaan ihminen, lukemaan ja laskemaan. Ostaa isompi asunto, huolehtia siitä miten rahat riittää lapsiperhe-elämän pyörittämiseen. Sen sijaan on niin paljon isommat murheet mielessä ja vain itken kun katson näitä maailman tärkeimpiä aarteitani täällä kotona. Tämä aika on niin lyhyt ja pelko vie sen kaiken.

ap

Tee uutistenlukulakko. Jatkuva sodan ja kauheuksien vatvominen lehdissa, telkassa, somessa vaan vahvistaa sita negatiivista kierretta etta kaikki on huonosti ja tulevaisuudessa vielakin huonommin. Keskity niihin asioihin joihin voit vaikuttaa, ja jata muut huomiotta. Niinhan se vanha rukouskin meni: Luoja anna minulle voimaa hyvaksya asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joihin voin vaikuttaa, ja viisautta osata erottaa nuo kaksi to

Minä keskityn vain asioihin, jotka koskettavat suoraan minua. Valitettavasti hallituksen mokailujen ja suomalaisten ahneuden takia kärsin nykyisin köyhyydestä. Sitä on vaikea paeta. 

Vierailija
67/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on normaalia elämää ja miksi?

Sellainen että voi rakentaa tulevaisuutta ilman pelkoa. Uskaltaa luottaa ettei mitään kamalaa tapahdu lähivuosien aikana, keskittyä vain normaaliin elämään tässä päivässä.

Sitten kun ihmiskunta lakkaa hakkaamasta päätä seinään eli olematta muutosvastainen ja valehtelevan kieroutunut ja alkaa suuntautua tulevaisuuden rakentavan yhteiskuntajärjestelmän malliin mitä HUOM kapitalismi ei ole. Sosialismissa tunnollinen ihminen on arvostettu, kapitalismissa taas se ketä osaa vääristellä ja manipuloida eniten rahaa vastaan.

Tämä on vain minun mielipiteeni asiasta.

Prkleen ketä, argh

Vierailija
68/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa rehellinen mielipide, miltä te uskotte Suomen näyttävän 5 vuoden päästä?

ap

No, miltä näyttää Ukrainassa nyt.

Pelkään samaa, yritän kuitenkin  olla ajattelematta liikaa.

Kukaan ei tiedä mitä tulee.

Vierailija
69/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia nyt on. Media vaan lässyttää. 

Vierailija
70/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan enää. 

Jos vaikka olisikin, niin kaikki asiat -mielensä pahoitetaan- ja sitten kaikki on huonosti. 

Kaipaan menneitä aikoja, kun ihmiset eivät olleet niin valittavia, tiedostavia ja herkkähipiäisiä joka ikisestä nn. 

Muistatko muka ajan, jolloin suomalaiset eivät olisi valittaneet kaikesta. Terveydenhuollosta, ruuan hinnasta ym ym

Vierailija
71/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä sota kestää pitkään. Kakstuhat 80-luvulla alkaa helpottamaan

Vierailija
72/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustan, että vuoden 2050 tienoilla helpottaa. 

Vierailija
73/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan  ihan  heti palata niihin ns hyviin aikoihin (eihän niihin ole ikinä oltu oikeasti tyytyväisiä) vaan maailma on nyt muuttunut aika lailla pysyvästi. Ainakin ilmasto-ongelmat aiheuttavat ruuan hinnan nousemisen ja poliittinen epävakaus jatkuu kauan.

Ihmiset ympäri maailmaa ovat kovin vihaisia ja on haluja hyökätä niiden kimppuun, joilla on jotain enemmän tai paremmin on suuri. Ihan maiden sisäisesetkin levottomuudet lisääntyvät, kuten meiläkin vasemmistolaiset haluavat kaataa yritykset, joista saataisiin verotuloja niin, ettei niin kovasti tarvitsisi kaikesta leikata.

Demokraattisten vaalien tuloksen halveksunta on aika vastenmielistä ja harmia tuotetaan nimenomaan omille kannattajaryhmille, eli tavallisille ihmisille.

Vierailija
74/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehkä fifty sixty, että olemmeko sodassa muutaman vuoden kuluttua. 1900-luvun lamastakin maailma nousi vasta toisen maailmanpalon jälkeen.

Vierailija
75/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ihmisistä tulee perusrehellisiä, ahkeria ja muita kunnioittavia.

Tarvitaan suuria asennemuutoksia, ettei olisi liian minäkeskeistä ajattelua ja wokekulttuuri joutaisi menemään. Enemmän huumoria ja reippautta kaikilla mausteilla.Ei nyt mitään toista loukkaavaa, mutta se yleinen ilmapiiri kun olisi rennompi kuin nykyään. 

Yhteishenkeä työpaikoilla ja heikompien auttamista ym. näin aluksi. Paljon tarvii tapahtua ennenkuin olot paremmaksi muuttuisi.

Vierailija
76/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tekoäly muuttaa kaiken.

Vierailija
77/80 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkeen vielä. Elämme ns. normia ennen koronaa.

Vierailija
78/80 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli uskoo teoriaan, jonka mukaan historia kulkee sykleissä niin seuraavaksi hyviä vuosia pitäisi olla tämän vuosisadan lopussa . 2070-2100. Sitten alkaa taas luisu kohti levottomia aikoja.

Eli suurin osa mammoista ei tule hyviä vuosia näkemään, mutta heidän lapsensa ja lapsenlapsensa kyllä.

Vierailija
79/80 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 2030.

Vierailija
80/80 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tekoäly muuttaa kaiken.

Huonommaksi. Töitä on kohta entistä vähemmän ja eriarvoisuus lisääntyy entisestään.