Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Frans Frangen luokittee itsensä muunsukupuoliseksi mutta "ensi viikolla saatan olla jo eri mieltä"

Vierailija
09.02.2024 |

"Vaikka Frangén on syntymässä määritelty pojaksi, hän valitsee nykyään sukupuolta kysyttäessä mieluiten vaihtoehdon muu.

Mutta ei sekään ole mikään kiveen nakutettu. Ensi viikolla saatan olla jo eri mieltä. Siksi en mielelläni määrittele itseäni mitenkään."

Mitä hittoa? Tämähän on jo loukkaavaa niitä kohtaan, jotka oikeasti tuntevat olevansa väärässä kehossa. Ihan sekoiluksi menee, jos sukupuoltaan voi vaihtaa kuin sukkia. Miksei voi olla vaan mies joka pukeutuu mekkoon, jos kerran on tyytyväinen omaan kehoonsa?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010216481.html

Kommentit (656)

Vierailija
561/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jokainen saa olla mitä haluaa mukaan lukien Frans. Valitettavasti olemalla erilainen joutuu sietämään aika paljon kiusaamista ja muuta epämukavaa.

Fransin tilanteesta en tarkemmin tiudä mutta voisin olettaa että vanhemmat ovat kasvattaneet omien ajatustensa mukaan ja siksi hän haluaa olla mitä on. Luulen että hän löytää lopulta oman paikkansa maailmasta mikä se sitten onkaan.

Vaikeampaa voi olla oikeasti intersukupuolisilla joiita heitäkin on keskuudessamme. Lapsena voi olla kovasti hankalaa jos ei oikein tiedä onko poika vai tyttö kun kaverit kuuluvat jompaan kumpaan joukkoon. Käsittääkseni nykyaikaan mitään leikkauksia ei lähdetä lapselle tekemään ellei siihen ole terveydellistä syytä.

Vierailija
562/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Rosa Meriläisen haastattelun jossa kertoi ettei ole asettanut lapselleen mitään sääntöjä, pitäisi vaan käyttää järkeään. Tavallaan hyvä neuvo mutta luulisi lapsen olevan melkoisesti tuuliajolla kun mitään elämänohjeita ei tipu. Tämä muunsukupuolisuus saattaa olla ikään kuuluvaa hapuilua joka vaihtaa suuntaa iän karttuessa, en olisi huolissani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna olen aina kokenut sukupuoleni jokseenkin samalla tavalla, en vain ole puhunut siitä kuin läheisimmille ihmisille, koska en ole ajatellut että siinä olisi mitään tiedotettavaa. Minulla ei ole kiveen hakattua sukupuoli-identiteettiä, koska en koe että sukupuoli on ihmisessä jotenkin merkityksellinen asia. Identifioidun paljon vahvemmin intressieni, temperamenttini ja koulutustaustani kautta. Kaikki tytöt vs pojat kahtiajaot ovat tuntuneet aina tosi vierailta ja väkisin väännetyiltä, mutta toki muut saavat ne pitää jos se tuo heille lohtua ja selkeyttä elämään.  Minulle ei. Minusta on kiehtovaa, että tällainen ajattelutapa on niin provosoiva joidenkin mielestä. 

Vierailija
564/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa hänen olla mikä onkaan minäkin päivänä. Miksi tuosta kukaan loukkaantuisi? 

Haist sää huorạ vìttu. 

Vierailija
565/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin Rosa Meriläisen haastattelun jossa kertoi ettei ole asettanut lapselleen mitään sääntöjä, pitäisi vaan käyttää järkeään. Tavallaan hyvä neuvo mutta luulisi lapsen olevan melkoisesti tuuliajolla kun mitään elämänohjeita ei tipu. Tämä muunsukupuolisuus saattaa olla ikään kuuluvaa hapuilua joka vaihtaa suuntaa iän karttuessa, en olisi huolissani.

Riippuu niin paljon lapsesta. Äitini on opettaja eli osaa kyllä olla tiukkakin, mutta päättivät silti isän kanssa soveltaa vapaata kasvatusta minuun koska se toimi parhaiten. Olen suht keskivertoihminen ja selvinnyt elämässäni ihan normaalisti. 

Vierailija
566/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin tuota kun sanoi HS  haastattelussa olleensa tyttömäinen lapsi, että mitä TRE kaduilla aikanaan näki, ihan tavallinen pikkupoika oli ulkoisesti. Toki suht pitkät hiukset MUTTA tuota EN näe "tyttömäisenä", tuntuu olevan pojilla(kin) valtavirtaa.

Jotkut yksittäiset sukkahousut kun ei pojasta vielä 'tyttöä' tee, normaali lapsi on tänään kissa, huomenna ninja, ylihuomenna prinsessa  ensi viikolla pupu, ja sitten leijona tai poliisi, -mitä milloinkin...

Jos politiikaan hakeutumassa, taitaa olla vaan julkisuuden hakua?

Vierailija
567/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuliviiri yllä katon.

Vierailija
568/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna olen aina kokenut sukupuoleni jokseenkin samalla tavalla, en vain ole puhunut siitä kuin läheisimmille ihmisille, koska en ole ajatellut että siinä olisi mitään tiedotettavaa. Minulla ei ole kiveen hakattua sukupuoli-identiteettiä, koska en koe että sukupuoli on ihmisessä jotenkin merkityksellinen asia. Identifioidun paljon vahvemmin intressieni, temperamenttini ja koulutustaustani kautta. Kaikki tytöt vs pojat kahtiajaot ovat tuntuneet aina tosi vierailta ja väkisin väännetyiltä, mutta toki muut saavat ne pitää jos se tuo heille lohtua ja selkeyttä elämään.  Minulle ei. Minusta on kiehtovaa, että tällainen ajattelutapa on niin provosoiva joidenkin mielestä. 

Minä en provosoidu, vaan tulen enem,änkin surulliseksi.

Olen kasvanut vapaamielisessä ympäristössä, missä oli hyvin erilaisia ihmisiä. Mutta se miten nykyaika eroaa "vanhasta" (olen n.45-v) on se, että aiemmin haluttiin ihmisten olevan tasa-arvoisia ja LAAJENTAA näkemystä mikä/kuka on esim. nainen tai mies. Haluttiin myös tasa-arvoa ihmisten välille, eli kynsiä lakkaava, meikkaava goottipoika on ihan yhtä mies siinä missÄ joku "Seppo Räty", samoin kun lihaksikas nainen siilitukassa ja miestenpaidassa.

Nykyään taas tuntuu että kaikki KAVENTUU ja pitää lokeroida itsensä, mikä syö vapautta olla oma itsensä. Tuntuu että tänä päivänä goottiMIES lokeroitaisiin heti johonkin 'muunsukupuolisen'-lokeroon, ei annettaisi olla mikä on, -kuten ennen. Samoin ns. maskuliinen nainen ei saa vaan olla "äijämäinen" vaan oletetaan että vähintään rinnat pitää leikata pois ja ehkä alakertaakin "korjata" vaikka voisi ihan tyytyväinen olla naisena joka on "äijä".

Vierailija
569/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en provosoidu, vaan tulen enem,änkin surulliseksi.

Olen kasvanut vapaamielisessä ympäristössä, missä oli hyvin erilaisia ihmisiä. Mutta se

En nyt saa ihan kiinni siitä mitä yrität sanoa, mutta yritän. Minä siis ajattelen, että sukupuoli-identiteettini on nimenomaan minun oma asiani. Ei muiden. Jos joku kokee olevansa jollain tapaa vaikkapa todella selkeästi maskuliininen mies, hän saa sitä minun puolestani olla ja olen iloinen siitä, jos se tuottaa hänelle iloa. Minulla ei tuollaista selkeää näkemystä ole, enkä selkeästi hahmota missä maskuliinisten ja feminiinisten sukupuoli-identiteettien rajat menevät. Ei itseni kohdalla enkä muiden En nyt oikein hahmota, miksi se on sinusta surullista tai lokeroivaa. 

Vierailija
570/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trans Frangen

Paitsi että muunsukupuolisuus, tms ei ole transidentiteetti

Vierailija
571/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelun perusteella Rosa vaikuttaa todella keljumaiselta riivinraudalta. Avioliitto päättyi kun Rosa löysi toisen ja vei pojan mukanaan. Muutenkin nuo Rosan horinat on pistäneet pojan nupin sekaisin. Simoa käy sääliksi, mutta ehkä on mahdollisuus että poika aikuistuttuaan pääsee tuosta vaiheesta yli. Fiksu se ainakin on, lukunaineiden ka 9,8.

Vierailija
572/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole auennut mikä on muunsukupuolinen. Se siis ei ole intersukupuolinen jolla voi olla kromosomihäiriö ja molempien sukupuolten "vehkeet" vaikka ei näkyvissä. Siis mikä on muunsukupuolinen? Jos Frangen ei ole käynyt korjaamassa sukupuoltaan naiseksi niin hän on mies.

Vierailija
573/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies se on aina vaikka kuinka yrittäisi 'korjata'.

Muunsukupuolijen on sellainen joka kuvittelee olevansa vaikka taisteluhelikopteri, oli jalkojen välissä sitten mitkä värkit tahansa.

Vierailija
574/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trans Frangen

Paitsi että muunsukupuolisuus, tms ei ole transidentiteetti

Setan ja muiden transjärjestöjen mukaan transius on sukupuolen epätyypillistä ilmaisua, eikä kehodysforia ole transiuden edellytys. Ja nykyäänhän kuka tahansa voi vaihtaa vastakkaisen sukupuolen paperit omalla ilmoituksella, vaikkei olisi transdiagnoosia tai aiettakaan transhoitoihin.

Vierailija
575/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten saaaatanallisen onnellinen olen, ettei mun nuoruuden kaikkia päähänpistoja tullut kuulutettua maailmalle, ei ollut nettiä, somea, jossa nolata itsensä perusteellisesti. Olen ollut esim. poliittisesti nassusta kommareihin, musiikillisesti klasarista punkkariin, tyylillisesti hipistä fruittariin. Minkäännäköistä aitoutta, omana itsenä olemista ei löytyisi mistään piiiiitkään aikaan, vasta hyvin myöhään löysin jonkinlaisen vakaamman pohjan ja saanut uskottavuutta ja sen myötä jonkin sortin onnellisuutta elämään.

Mutta ehkä juuri sen takia tulevat sukupolvet tulevatkin olemaan erilaisia: kun kaikkien noloimmatkin jutut löytyy ikuisesti netin uumenista, poliittiset törähdykset, seksuaaliset lörähdykset, toisten kiusaamiset, oman luonteen huonojen puolten paljastaminen (usein tahattomasti, ymmärtämättä), niin kellään ei ole enää varaa mollata toisia ja toisaalta kaikilla on varaa mollata ketä vain, plusmiinusnolla. Kulisseja ei ole tai niitä on turha yrittää pystyttää. Todisteet on itse pannut esille.

Minä taas olen elänyt maailmassa, jossa hienojen kulissien takana tapahtui vaikka mitä hirveyksiä. Mutta ainoastaan niitä kauhisteltiin, joilla ei ollut varaa kulisseihin. Ehkä tulevaisuus olisi siinä mielessä rehellisempää. 

No, aikuisten oikeasti luulen, että olemme eläneet ns. somen alkuhuumaa ja ymmärtämättä hölöttäneet milloin mitäkin maailmalle. Ja että tämä tulee muuttumaan seuraavien vuosikymmenten aikana, kun intiimiydestä, yksityisyydestä, pidättyväisyydestä tulee uusi ihanne ja varotoimenpide rikollisia vastaan.

Vierailija
576/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas artikkeli hänestä. Helsingin sanomat. Miksi on joka ainoan lehden jutussa nykyään?

Edesmennyt presidentti Koivisto vertasi toimittajia sopulilaumaan. Ja tottahan tuo on. 

Vierailija
577/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttis sellaisen isällisen resetoivan litsarin.

Ja sinä tarttisit myös. Jokaisella on laillinen oikeus valita oma sukupuoli-identiteettinsä. Enää ei katsos Suomessa solmita sovittuja naimakauppoja (tunkeutujat erikseen) tai vedellä remelillä perseelle, mikä on rikos. Ja jos vanhemmat niin haluavat, on syntynyt lapsi vauva, ei tyttö tai poika. Ei maailma litsareilla miksikään muut.

Ei sitä sukupuoli-identiteettiä vaihdella viikkokohtaisesti, ellei kärsi jostain mt-ongelmista. Tänään uimahallissa naisten puolelle ja huomenna miesten, just joo.

Muu-sukupuolinen tarkoittaa ettei ole kumpaakaan sukupuolta. Ei siis identifioidu kumpaankaan. Uimahallissa menee varmasti sille puolelle, jossa muilla samat pissavehkeet. 

Vierailija
578/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun otsikossa on jo se mitä en ymmärrä: luokittelee itsensä muunsukupuoliseksi.

Miksi pitää luokitella itsensä yhtään mihinkään, ja vielä tuoda se mediassa esille?

Lähtökohtaisesti biologia on biologiaa (mies/nainen/harmat poikkeukset eli muut) ja se köyttääkö "Teppo" mekkoa vai housuja ei kiinnosta.

Ihmettelen mistä tulee kaipuu määritellä itsensä? Minä hyväksyn 100% kaikki sellaisian kuin ovat, mutta minua ei kiinnosta kuulla onko joku hetero/ muunsupuolinen/ aseksuaali vai mikä =ei kiinnosta.

Tuo luokittelu juuri lisää sitä ahdasmielisyyttä, kun "Teppo" ei voi vaan olla mies mekossa, vaan pitää alkaa miettiä onko sittenkin muunsukupuolinen.

Ennen mentiin ja hommaltiinkin milloin mitäkin kenen kanssa milloinkin, ja elämä tuntui vapaalta. Tuntuisi todella typerältä, että nykyään pitää jo somessa alkaa luetella millä pronominilla saa kutsua, keihin voi rakastua, jne. ja sitten muilta odotetaan samaa!

Minäkeskeinen aika oikein korostuu rumalla tavalla, kun kaikkien pitäisi miettiä koko ajan mitä toinen ajattelee, mihin itsensä lokeroi, ja jos vahingossa sanoo väärän sanan niin mennään sikiöasentoon ja huudetaan 'turvallinen tila' kun joku kehtasi sanoa "Teppoa" mieheksi vaikka hän tällä viikolla identifoi itsensä "Tertuksi".

Vierailija
579/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttis sellaisen isällisen resetoivan litsarin.

Ja sinä tarttisit myös. Jokaisella on laillinen oikeus valita oma sukupuoli-identiteettinsä. Enää ei katsos Suomessa solmita sovittuja naimakauppoja (tunkeutujat erikseen) tai vedellä remelillä perseelle, mikä on rikos. Ja jos vanhemmat niin haluavat, on syntynyt lapsi vauva, ei tyttö tai poika. Ei maailma litsareilla miksikään muut.

Ei sitä sukupuoli-identiteettiä vaihdella viikkokohtaisesti, ellei kärsi jostain mt-ongelmista. Tänään uimahallissa naisten puolelle ja huomenna miesten, just joo.

Muu-sukupuolinen tarkoittaa ettei ole kumpaakaan sukupuolta. Ei siis identifioidu kumpaankaan. Uimahallissa menee varmasti sille puolelle, jossa muilla samat pissavehkeet. 

Jep. Koen olevani muunsukupuolinen jos jokin identiteetti täytyy valita, mutta uimalassa menen biologisen sukupuoleni mukaisiin tiloihin. Ensinnäkin miksi ei, toisekseen muidenkin käyttäjien kokemuksella on tässä kohtaa merkitystä. Identiteettini sen sijaan ei kuulu muille. 

Vierailija
580/656 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolia on kaksi ( 2 ), mies ja nainen ! 

Kaikki muu on Saatanan eksytystä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi