Leikkaustpimenpide: valitsisitko maakunta- vai yliopistosairaalan?
Minulla on tulossa leikkaus, jossa on 4-5 % todennäköisyys, että toimenpide aiheuttaa pysyvän vaurion. Leikkaus on kuitenkin välttämätön.
Toimenpide voitaisiin tehdä paikallisessa sairaalassa? Valitsitko sinä sen?
Itse olen aiemmin ollut vatsan alueen leikkauksessa kerran paikallisessa sairaalassa ja toisen kerran yliopistosairaalassa. Paikallisessa kaikki meni ok ja henkilökunta ammattilaisia. Yliopistosairaalassa oliko ehkä sattumaa, mutta tuntui, kaikki toimenpiteet teki opiskelija/harjoittelija. Selkäydin puudutteen antoi anestesialääkäriksi erikoistuva, varsinainen anestesialääkäri valvoi taustalla. Samoin leikkaava lääkäri oli erikoistuva, ja varsinainen kirurgi oli vieressä. (Sattumalta osastolla toipuessakin tuntui, omahoitajani oli opiskelija, ja varsinaista näin ehkä kerran siinä alussa, ja ehkä myös kotiutuessa, en ole varma).
Opiskelijoiden tarvitsee toki harjoitella. Ja jokainen tekee ensimmäisen leikkauksensa joskus. Ymmärrän, yliopistosairaalat ovat opetussairaaloita.
Mutta kun kyse on toimenpiteestä, jossa on riskejä, toivoisi, pääsisin leikkaavalle lääkärille, joka tekisi vastaavia toimenpiteitä liukuhihnalta. Tai edes useita vuodessa. Eikä harjoittelisi ensimmäisiä kertoja.
Toisaalta maakuntasairaalan lääkäri on pätevä (ei erikoistuva vaan pätevyytensä hankkinut), mutta hänellä ei tietystä toimenpiteestä kerry kokemusta vuositasolla kovinkaan paljon.
Miten sinä tekisit?
Kommentit (17)
Niin siis se varsinainen lääkäri ON erikoidtuva lääkäri. Esim. päivystysajalla toimenpiteet tekee käytännössä aina erikoistuva.
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin yliopistosairaalan. Itselläni sairaalaan joutuminen tarkoittaa automaattisesti yliopistosairaalaa, kun sellainen on tuossa parin kilometrin päässä.
Minulla on leikattu syöpä ja toteutettu pitkät syöpähoidot samaisessa sairaalassa.
Ärsyttävää oli juuri se vaihtuvuus; aina oli vastassa uusi erikoistuva lääkäri. Mutta jossainhan heidän pitää oppinsa saada, ja yliopistosairaala ON opetussairaala.
Heillä (samoin kuin muilla opiskelijoilla) on kuitenkin koko ajan tukenaan joukko kokeneita, opettavia lääkäreitä, jotka tulevat aina tarvittaessa hätiin.
Jos leikkauksesi on vaikea, sen joko suorittaa kokenut lääkäri tai sitten sitä erikoistuvaa ainakin valvoo joku kokenut.
Tsemppiä ja voimia!
Täsmennän vielä, että minut leikannut kirurgi oli hyvin kokenut, lähemmäs viisikymppinen. Niihin nuoriin erikoistuviin törmäsin sitten hoitojen ja seurantakäyntien aikana. Mutta aina he kävivät tarvittaessa kysymässä konsultaatiota kokeneemmalta tai hakivat opettavan lääkärinsä ihan paikan päälle. Ei ollut mitään moittimista.
Voinko sanoa paikallisen sairaalan lääkärille, että kiitos, haluan yliopistosairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin siis se varsinainen lääkäri ON erikoidtuva lääkäri. Esim. päivystysajalla toimenpiteet tekee käytännössä aina erikoistuva.
Ja erikoistuva lääkäri on jo pätevä lääkäri.
maakuntasairaalat ovat luomuja. niissä on niin pitkät jonot, että sairaus joko ehtii paranemaan luonnollisesti itsestään tai sitten kuolet ennen kuin saat hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Voinko sanoa paikallisen sairaalan lääkärille, että kiitos, haluan yliopistosairaalaan?
Et voi. Jos toimenpiteen voi tehdä paikallisessa sairaalassa niin et voi valita itse. Voit tietysti aina esittää toiveen, mutta heillä voi olla sääntönä, että ei saa lähettää kalliimpaan paikkaan sellaista juttua varten, joka voidaan itse hoitaa. Yo-sairaalakin yleensä kääntää takaisin sellaiset lähetteet joissa ei ole erityistä syytä miksi pitäisi hoitaa yo-sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi. Jos toimenpiteen voi tehdä paikallisessa sairaalassa niin et voi valita itse. Voit tietysti aina esittää toiveen, mutta heillä voi olla sääntönä, että ei saa lähettää kalliimpaan paikkaan sellaista juttua varten, joka voidaan itse hoitaa. Yo-sairaalakin yleensä kääntää takaisin sellaiset lähetteet joissa ei ole erityistä syytä miksi pitäisi hoitaa yo-sairaalassa.
Kyllä hoitopaikan ainakin ennen hyvinvointialueita on saanut valita itse.
Kaupungissa asuva menee lähimpään paikkaan eli yliop. Ja maakunnassa asuva maakunta. Ellei ole yksityinen asema. Eli lähin paikka. On ihmisiä jotka eivät pysty kipeänä tai vanhana matkustamaan, jonkun pitäisi kuljettaa, moni on sinkku tai yksinasuva. Usein matka yksin voi myös ahdistaa ja pelottaa, Suomen sää on arvaamaton ja välimatkat.
Miksi keskityt Suomeen, hae ulkomailta jollain sopivalla sovelluksella (esim. International Cupid).
Potilaalla on valinnanvapaus hoitopaikan suhteen. Ota selvää, miten se toimii. Matkakorvauksia et saa kuin sen verran mitä lähimpään mahdolliseen saisit. Muuten hinta on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitopaikan ainakin ennen hyvinvointialueita on saanut valita itse.
Ei ole saanut. Saa valita mikä terveyskeskus (oman alueen paikoista) ja jos lähetetään yliopistosairaalaan, saa valita mikä yliopistosairaala. Voi esim. pyytää lähettämään Turkuun Tyksiin, vaikka asuisi Oulussa OYS:n alueella. Mutta sitä ei saa vaatia, että joku toimenpide tehdään tietyllä tasolla. Ei voi vaikka vaatia luomenpoistoa varten lähetettä yliopistosairaalaan, kun se voidaan ihan hyvin tehdä terkkarissa, noin kärjistetysti. Johtuen siitä, että hoito yleensä maksaa sitä enemmän, mitä korkeamman tason sairaalassa se annetaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/sairastamine…
lukekaa tuo linkki
"Et voi kuitenkaan hakeutua hoitoon sairaalaan, jos sairautesi on hoidettavissa perusterveydenhuollossa. Et voi myöskään valita hoitopaikaksesi yliopistollista keskussairaalaa, jos sairautesi ei edellytä sen tasoista hoitoa."
Vai osuusko valintasi kenties Paakkusen navettaan lannan keskelle? Haluaisitko että leikkaus tehdään siellä?
Valitsisin yliopistosairaalan. Itselläni sairaalaan joutuminen tarkoittaa automaattisesti yliopistosairaalaa, kun sellainen on tuossa parin kilometrin päässä.
Minulla on leikattu syöpä ja toteutettu pitkät syöpähoidot samaisessa sairaalassa.
Ärsyttävää oli juuri se vaihtuvuus; aina oli vastassa uusi erikoistuva lääkäri. Mutta jossainhan heidän pitää oppinsa saada, ja yliopistosairaala ON opetussairaala.
Heillä (samoin kuin muilla opiskelijoilla) on kuitenkin koko ajan tukenaan joukko kokeneita, opettavia lääkäreitä, jotka tulevat aina tarvittaessa hätiin.
Jos leikkauksesi on vaikea, sen joko suorittaa kokenut lääkäri tai sitten sitä erikoistuvaa ainakin valvoo joku kokenut.
Tsemppiä ja voimia!