Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä ja jaksaa vanhan äidin kanssa?

Vierailija
09.02.2024 |

Ikää jo 87v. Kotiapua saa 3 x päivä, eli lähinnä annetaan lääkkeet. Siinä se. 

Jatkuvasti myös muun avun tarpeessa, ei pelkillä lääkkeillä elä. Pitäisi käydä laittamassa ruokaa, siivoamassa ja milloin mitäkin lampunvaihtoa. 

Olen ainut lapsi ja omia lapsia on, sekä vuorotyö. En millään jaksa kahta kotia hoitaa. Lisäksi sinne vanhuksen kotiin on kertynyt tavaraa jo 50v ajan, kun ei ole paremmassakaan kunnossa kunnon raivaussiivousta tehnyt. 

En enää jaksaisi ja avuntarve kasvaa koko ajan. Mihinkään hoitokotiin ei saa kun ei ole umpidementti. Ja hirvittää mikä sotkupesä tuosta lopulta jää jälkeen. Mun yksin mahdotonta saada tyhjennetyksi. Pelottaa ajatuskin, kun en itsekään ole enää täysin terve.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan anna äitisi kotikunnan missään vaiheessa kuvitella, että äidin hoito jrjestyy sinun työpanoksellasi. Muuten hän ei tule saamaan jatkossakaan tarvitsemaansa apua.

Vierailija
2/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat hänen lähemmäs pienempään asuntoon. Myyt ylimääräiset kamat ja asunnon ja tavaroiden myymisestä saamillasi rahoilla ostat sinne apua. Esimerkiksi siivoojan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei äiti tee itse ruokaansa? Muistelen, että mun mummi saman ikäisensä kun yksin asui teki ruokansa. Hänellä ei ollut näössä nimittäin ongelmia. Kuoli ihan vanhuuteen. Nukkui pois 96-vuotiaana.

Vierailija
4/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat hänen lähemmäs pienempään asuntoon. Myyt ylimääräiset kamat ja asunnon ja tavaroiden myymisestä saamillasi rahoilla ostat sinne apua. Esimerkiksi siivoojan.

Ihan järjetön ehdotus. Et tainnut lukea edes aloitusta?

Vierailija
5/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hoidontarve vie kuitenkin tuossa vaiheessa varsin rajallisen ajan. Hankalinta on jos itse on vielä työelämässä, niin rankkahan se on huolehtia vielä vanhemmastakin omien töiden lisäksi.

Palkkaa siivooja, monesti saa edullisesti esim jos äitisi on sotaveteraani tai hänen miehensä on ollut veteraani. Kysy sieltä esim. siivousapua.

Meitä oli onneksi kaksi, jotka vuoroteltiin vanhuksen auttamisessa. Mutta olihan se vanhainkotipaikka lopulta iso helpotus, ei ollut niin paljon huolta.

Vierailija
6/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kumminkin ole sen vanhan äidin asunto, ei sitä tytär noin vain voi  myydä. 

Vierailija
7/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vielä ajoittain tulevat harhakohtaukset, joilloin soittelee mulle monta kertaa päivässä ja lopulta on pakko lähteä katsomaan mistä on kyse ja rauhoittelemaan. 

Ei tee ruokaansa kun kädet ei enää jaksa nostella kattiloita ym ja lipsahtaa milloin mitäkin kädestä. Kotihoidolle puhunut ummet ja lammet että tytär kyllä auttaa. En jaksa enkä pysty siellä aina olemasn. 

Mitä muut ovat vastaavassa tilanteessa tehneet?

Vierailija
8/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kumminkin ole sen vanhan äidin asunto, ei sitä tytär noin vain voi  myydä. 

No nyt pitää saada se äiti ymmärtämään että myytävä on. Olisi pitänyt jo aiemmin.

Vierailija
9/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia ruokapalvelu tai niin kuin miehen isällä, taksi hakee klo 11 ja vie vanhuskeskukseen, jossa syö lounaan ja osallistuu toimintaan. Taksi hakee takaisin klo15. Kerran viikossa käy myös kaupassa taksilla.tai tilaa ruuat kotiin.

Vierailija
10/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kuinka halukas äitisi on muutoksiin, ymmärtääkö itse tilanteensa eli avuntarpeen? Usein vedotaan siihen, että kyllä lapset minut vanhana hoitaa. Usein tilanne on kuitenkin juuri tuollainen, kuin kerroit. Väsyt itse. Pystyykö äitisi muuttamaan palvelujen lähelle. Muutossa kaikki ylimääräinen pois. Jos mahdollista, ostakaa siivouspalvelut esim. vaikka vain kerran kuussa. Onko mahdollista tilata 3-5 kertaa ruokaa. No, tuo ruokahuolto on monissa paikoissa heikkoa. Mutta monet kaupat myös toimittavat ostokset kotiin. Onko turvaranneketta? Ymmärrän huolesi.

Kun joku päivä äitisi asunto jää tyhjilleen, on myös firmoja, jotka raivaavat kaiken pois.

Vierailija
11/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkan kyseessä olevan vuokra-asunto, siitäkään ei ole taloudellista apua, muutoinkin pieni eläke.

Vierailija
12/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä jatkan kyseessä olevan vuokra-asunto, siitäkään ei ole taloudellista apua, muutoinkin pieni eläke.

No mutta sittenhän se pienempään muuttaminen on huomattavasti helpompi järjestää.

Vierailija
13/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko huoli-ilmoituksen tekeminen?

Vierailija
14/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin,älä anna ikinä vihjettäkään että hoidat asiat . Muuten olet vielä enemmän pulassa ja kohta todella uupunut. Palveluja voi myös ostaa ja joistain saa kotitalousvähennystä myös. Itse saman kokeneena,ainoana lapsena,se oli muistisairaan äidin asioiden kanssa välillä ihan kauheaa,ennen hänen kuolemaansa,noin kymmenen vuoden ajan. Meillä oli välimatkaakin noin 300 km. Ja sen tavaran  siivoamisen voi jättää myöhemmäksi ja miettiä asian silloin. Toivon pitkää pinnaa ja hyviä hermoja sinulle.

Vierailija
15/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ymmärrettävää. Voisiko joku ulkopuolinen käydä siivoamassa vaikka kerran kuukaudessa. Joka paikassa toimii myös ruokapalvelu, joka tuo kotiin valmiin ruuan. Nyt kannattaa kääntää joka kivi. Muuten näännyt itse.

Vierailija
16/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hoidontarve vie kuitenkin tuossa vaiheessa varsin rajallisen ajan. Hankalinta on jos itse on vielä työelämässä, niin rankkahan se on huolehtia vielä vanhemmastakin omien töiden lisäksi.

Palkkaa siivooja, monesti saa edullisesti esim jos äitisi on sotaveteraani tai hänen miehensä on ollut veteraani. Kysy sieltä esim. siivousapua.

Meitä oli onneksi kaksi, jotka vuoroteltiin vanhuksen auttamisessa. Mutta olihan se vanhainkotipaikka lopulta iso helpotus, ei ollut niin paljon huolta.

87 v tokko ollut sotaveteraani. Syntymävuosi joku 1937.

Vierailija
17/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sittenhän se pienempään muuttaminen on huomattavasti helpompi järjestää.

Eipä ole helppo tilanne. Äitisi on sen verran iäkäs, että voi tulla piankin akuutin avun tarve. Asuisiko äitisi lähellä joku henkilö, johon hän luottaa? Voisiko tehdä tällaisen henkilön kanssa jonkinlaisen sopimuksen, omista lähtökohdista riippuen?

Vierailija
18/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan vanhuspalveluista saa neuvoja. Vanhukset saavat siivouspalveluita ostettua arvonlisäverottomaan hintaan ja siitä saa vielä 60 %:n kotitalousvähennyksen, jos siivous on jatkuvaa. Vähennyksen saa se, joka maksaa laskun. Me lähes pakotettiin oma äiti ottamaan kotisiivous, siivooja käy kerran kuukaudessa.

Vierailija
19/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei voi valmiina tilata kun on kuulema" mitätöntä" ja tuodaan milloin sattuu. Mihinkään ei asunnosta enää poistu liikuntavaikeuksien takia, etten ihan ymmärtä miksi pitäisi olla tarkka aika.

Siivousta ei vieraalta halua kun " sää voit vähän tuosta imurilla vetäistä" 

Ja niille ajoittaisille soittelukohtauksille en tiedä syytä, enkä saa niitä loppumaan. 

Olen kysynyt lisäkäyntejä kotihoidosta, mutta eivät näe tarvetta. Ja nyt viimeaikoina on tullut vielä kaatuilu kuvioihin, ennen ei tuollaista ollut. Välillä kotihoidosta jopa soitetaan mulle töihin että tulisinko nostamaan äidin lattialta, tätä en ymmärrä millään.

Vierailija
20/64 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siellä sinunkin alueella ole mahdollista saada ateriapalvelu kotihoidon kautta? Näin meillä tehtiin ikääntyneen sukulaisen kohdalla. Lisäksi siivoojat käymään edes kerran kuussa. Nämä helpottavat omaa kuormaasi edes osittain. Jos vanhus kaipaa seuraa, niin on olemassa myös vanhusten ystäväpalveluita. Joskus sittenkin kun kodintyhjennys tulee aikaiseksi, niin on olemassa firmoja jotka tekevät kuolinpesän tyhjennyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi