Kannattaako vanhemman tulla asuntonäytölle mukaan, kun nuori etsii ensimmäistä (vuokra)-asuntoaan?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vanhemmat mukana vuokra tai omistusasuntoa etsiessä. Hyvin olen silti omilla aivoilla saanut otettua kaikesta selvää ja saanut hakemani asunnot.
Naurattaa kun naapurin 3 lapsen perheellä on aina vanhemmat mukana yhtiökokouksessakin, eivät siis pärjää yhtään missään ilman vanhempien apua.
Yhtiökokouksessa ei sallita ylimääräistä väkeä, joten miten ihmeessä siellä voi olla 4 lisähenkilöä, ettekö osaa kokouskäytäntöjä?
Jokainen saa ottaa mukaan avustajan kokoukseen, avustajan käyttö on aina sallittu. Ei tarvitse ilmoittaa etukäteen. Avustaja saa sitten olla asianajaja tai vaikka se joka työntää pyörätuolia.
En usko, että nuo vanhemmat ovat yhtiökokouksessa avustajina vaan omistavat asunnosta jonkun siivun.
Viimeksi vuokrasin asunnon 31-vuotiaalle naiselle, jolla oli äiti mukana vuokrasopimusta tehdessä. Tuskin mitenkään holhoamismielessä, vaan uteliaisuudesta tyttären uutta asuntoa kohtaan ja miettimässä sisustusratkaisuja. En ajatellut siinä olevan mitään erikoista.
Ei olla hakemassa työpaikkaa vaan asuntoa, joten todellakin kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa piti keskustella asuntonäytöstä ja nyt ollaan eksytty taloyhtiön kokoukseen. Palaan alkuperäiseen aiheeseen ja vastaan, että ehdottomasti kannattaa vanhemman olla tukena ja mukana ensiasuntoa etsiessä.
Nimenomaan tukena, ei päällepäsmärinä. Jos jo asuntonäytöllä saa vanhemmasta hankalan ihmisen mielikuvan, voi olla melko varma, että se sama touhu tulee jatkumaan myös vuokrasuhteen aikana. Ja tuossakin tapauksessa kannattaa vähän kartoittaa tulevan asukkaan suunnitelmia, onko hakemassa töitä tai opiskelupaikkaa, vai haluaako vanhemmat vain lapsensa pois nurkistaan, kun se ei näytä saavan elämässään mitään aikaiseksi. Tuossa saattaa helposti vapauden tunteen myötä tulla bilettäminen mukaan kuvioihin, kun mitkään velvollisuudet ei elämässä paina. Kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vanhemmat mukana vuokra tai omistusasuntoa etsiessä. Hyvin olen silti omilla aivoilla saanut otettua kaikesta selvää ja saanut hakemani asunnot.
Naurattaa kun naapurin 3 lapsen perheellä on aina vanhemmat mukana yhtiökokouksessakin, eivät siis pärjää yhtään missään ilman vanhempien apua.
Yhtiökokouksessa ei sallita ylimääräistä väkeä, joten miten ihmeessä siellä voi olla 4 lisähenkilöä, ettekö osaa kokouskäytäntöjä?
Saa olla etukäteen ilmoitettu avustaja. Yleensä se on kyllä juristi tai vaikeavammaisella henkilökohtainen hoitaja, mutta edellytyksenä ei ole mikään tietty pätevyys.
Etukäteen ilmoitettu avustaja ei ole ylimääräinen henkilö.
Riippuu mitä se vanhempi tekee mukana. Jos mukana vaan tukena ja nuori itse hoitaa vuokra-asiat, ok. Jos taas lapsi ei saa sanaa suustaan ja on ns. perässä vedettävää mallia, ja curling-vanhempi dominoi tilannetta, en vuokraisi asuntoa. Kävisi luultavasti niin, että kun vanhempi lopettaisi hyysäämästä ja lapsi huokaisee helpotuksesta, olisi asunto vuoden päästä sellainen pizzalaatikko-roskakasa.
Tottakai kannattaa tulla mukaan. Vanhempi osaa luultavasti elämänkokemuksen myötä arvioida sellaisia asioita, joita nuorelle ei tule mieleen, esim. naapuruston rauhallisuus, asunnon ilmansuunnat, kaapistojen riittävyys, autopaikan sijainti ja maksut... Ja auttaa aina kun on toinenkin kuuntelemassa ja katselemassa asunnon säännöt ja erityispiirteet, aina jää vähän eri asioita mieleen ja eri ihmiset kiinnittävät huomion eri asioihin.
Vuokranantajan kannalta luulisi että vanhemman mukana olo on positiivinen asia, nuorella on vanhempi joka välittää ja on tukena, mahdollisesti myös rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Olen yksityinen vuokranantaja ja asuntojen vuokraus on minulle tapa hankkia tuottoa sijoittamalleni pääomalle. Minua kiinnostaa vain että vuokralainen maksaa aina vuokran eräpäivänä ja että hän pitää asunnon siistinä ja kunnossa.
Arvioin tätä kykyä kun esittelen asuntoa. Ja jos näytössä on mukana vanhempi, joka vaikuttaa tähän mielikuvaan positiivisesti niin se edesauttaa asukasvalinnassa. Usein vanhempi auttaa lastaan taloudellisesti tarpeen vaatiessa ja jos vanhempikin on fiksun, siistin ja normaalin oloinen niin todennäköisesti se lapsi joka haluaa vuokratakin on sitä.
Ja toki googlaan vuokralaisehdokkaan ja vanhemman tiedot. Yllättävän paljon tietoa löytyy netistä.
Kerran minulle tuli esimerkiksi asuntonäyttöön 19v tyttö joka etsi ensimmäistä asuntoaan. Hän tuli näyttöön vanhempiensa kanssa
Vuokraaminen ei ole sosiaalista toimintaa, se on todellakin rahan ansaitsemista. Jos ei hyväksy sitä, että asumisesta pitää maksaa (koska asuntojen ylläpitäminen maksaa), niin voi aina hakeutua kaupungin vuokrataloihin, joissa rahalla ei todellakaan ole mitään merkitystä eikä se edes kiinnosta ketään.
Jos kyseessä on joku 16-18 kesäinen joka ei ymmärrä asunnoista mitään niin ehdottomasti kannattaa lähteä mukaan.
Taas joku 20+ niin mieluumin kertoo etukäteen sille nuorelle mitä asioita kannattaa katsoa.
Varmaan kannattaa olla mukana setelinippuineen. Itse olen pärjännyt omillani 19-vuotiaasta asti. Kaikenlaista ylöspäin tinkijää on näkynyt näytöillä, kun Jonne-Irmelille pitää saada kämppä.
Heh, olen 34 ja aina ollut hurjapäisen itsenäinen. Harrastamme isäni kanssa molemmat asuntoja, niiden remppaamista ja uudelleenmyyntiä. Faija mukana joka näytössä. Se on meidän yhteinen harrastus ja kivaa yhdessäoloa kierrellä kämppiä ja miettiä ratkaisuja. Sen jälkeen usein käydään oluella juttelemassa. Olisipa hassua, jos joku luulisi, etten itse osaa hoitaa asiaani. Minusta tämä on ihana juttu!
Kyllä jos olet curling tai helikopterivanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas vuokranantajana se kertoo ettei lapsi osaa vielä hoitaa omia asioitaan jos vanhemmat on siellä mukana kertomassa mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.
Vaikka yrität itsellesi muuta uskotella, et sinäkään ole tiennyt kikkea nuorena aikuisena. Vuokranantajissa on paljon kusettajia. Ei niin kauan sitten uutisoitiin, kuinka vuokranantajat yritäävät keksiä kaikenlaisia tekosyitä, ettei takuuta tarvitsisi maksaa takaisin kun vuokralainen muuttaa pois. Sellainen asenne, että nuori (tai vanhempikin) ei saisi kysyä tukea lähipiiriltään, on vastenmielinen. Vuokraaminen on uusi ja jännittävä tilanne, jossa mielestä saattaa unohtua sellaisetkin asiat, jotka muuten muistaisi. On hyvä, että vieressä on silloin joku toinen.
Jos vanhempi tai muu sukulainen, kaveri tms. on näytöllä mukana tukena, se on ihan ok ja normaalia. Mutta vuokralaisen pitää itse ottaa yhteyttä ja sopia esittelyaika. Jos ensimmäinen yhteydenotto tulee vanhemmalta, tulee mieleen, että täysi-ikäinen lapsi ei ole itse saanut hoidettua asiaa syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi tai muu sukulainen, kaveri tms. on näytöllä mukana tukena, se on ihan ok ja normaalia. Mutta vuokralaisen pitää itse ottaa yhteyttä ja sopia esittelyaika. Jos ensimmäinen yhteydenotto tulee vanhemmalta, tulee mieleen, että täysi-ikäinen lapsi ei ole itse saanut hoidettua asiaa syystä tai toisesta.
Onko sun ymmärryskyvyssä ihan oikeasti jotain pahasti vialla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun ymmärryskyvyssä ihan oikeasti jotain pahasti vialla??
Taisi osua ja upota? Ei vanhempien pidä hoitaa täysi-ikäisen asioita hänen puolestaan, tukena voi tietysti olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Olen yksityinen vuokranantaja ja asuntojen vuokraus on minulle tapa hankkia tuottoa sijoittamalleni pääomalle. Minua kiinnostaa vain että vuokralainen maksaa aina vuokran eräpäivänä ja että hän pitää asunnon siistinä ja kunnossa.
Arvioin tätä kykyä kun esittelen asuntoa. Ja jos näytössä on mukana vanhempi, joka vaikuttaa tähän mielikuvaan positiivisesti niin se edesauttaa asukasvalinnassa. Usein vanhempi auttaa lastaan taloudellisesti tarpeen vaatiessa ja jos vanhempikin on fiksun, siistin ja normaalin oloinen niin todennäköisesti se lapsi joka haluaa vuokratakin on sitä.
Ja toki googlaan vuokralaisehdokkaan ja vanhemman tiedot. Yllättävän paljon tietoa löytyy netistä.
Kerran minulle tuli esimerkiksi asuntonäyttöön 19v tyttö joka etsi ensimmäistä asuntoaan. Hän tuli näyttöön vanhempiensa kanssa. Googlasin vanhemmat ja molemmat olivat lääkärei
Tämä. Vanhemman merkitys nimenomaan tuo, että antaa varmuutta siihen, että vuokra maksetaan. Tietysti jotkut vanhemmat voivat antaa negatiivisen signaalin.
Riippuu siitä nuoresta ja vanhemmasta. Jos toimeentulevat vanhemmat ja perusjärkinen nuori niin eiköhän se positiivisesti koeta.
Ei kannata. Vuokranantaja päättelee siitä, että nuori ei osaa hoitaa omia asioitaan, joka on riski sen suhteen, että ei osaa pitää huolta asunnostakaan, kun äitin piti olla näytölläkin mukana ohjaamassa lastaan.