Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Tammenterhot, huhuuu!!!**

12.01.2007 |

En pikaisella vilkaisulla ainakaan huomannut pinoa meille Tammenterhoille... Olisiko aika laittaa pinoa pystyyn? Päivittäin, viikottain tms? Itellä on olo, että olis ihan mukava jakaa näitä alkuaikojen kokemuksia, kysymyksiä ym. samassa tilanteessa olevien kanssa.

Meillä siis tyttö syntyi 6.1. eli pian viikon ikäinen. Esikoinen on 2,7-vuotias. Ilmavaivat ovat nyt parina päivänä kiusanneet pikkuista =( Se onkin meille uusi kokemus, esikoinen ei moisesta onneksi aikoinaan kärsinyt... Odotuspuolella taisi joku muukin mainita samaisesta ongelmasta...

Mutta, saadaanko avattua keskustelua täällä puolella?

Selmiina ja pikku-neiti 6 vrk

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvinnut valohoitoon jäädä, jeeee! Bilirubiini-arvot laskemaan päin ja kuulemma neuvolaseuranta riittää. Ja tietysti itse seurailla vauvan virkeyttä ja että pissaa/kakkaa riittämiin. Mut kyllä helpotti mieltä kun ei tarvinnu sairaalaan jäädä.

Mukavaa kun saadaan uusia terhoja joukkoon, tervetuloa :-)

Meillä kaksi ensimmäistä lasta kasvoi melkein kokonaan korvikkeella (maidon tulo tyrehtyi) ja söivät tuttia joka välissä. Kolmoselle ei tutti eikä pullo kelvannut ollenkaan, mutta hälle rintamaitoa tulikin riittävästi. Nyt mennään taas rintamaidolla ja imuttelutarpeeseen on tutti. Pojalla meinaan suu napsaa kokoajan.

Napa-asiaa: meidän pojalla on napatynkä irtoamassa ja haju on kuvottava, yök. Sanoivat kyllä laitoksella et napa haisee, mut en edellisistä ollenkaan muista tuollaista hajua. Täytyy huomenna kysäistä neuvolassa tai panna täti nuuhkaisemaan =D Onko teillä muilla vastaavaa? Putsailen napaa vaipanvaihdon yhteydessä puhd.aineella ja sit vielä kuivalla topsypuikolla.

mies lähti isoimpien kanssa uimaan, toivottavasti kohta kotiutuvat kun on vieraita tulossa vauvakaffille. Josta mieleeni tuleekin, että pitäis varmaan kaivaa kupit pöytään...

Sunmom ja pikku-ukko 6 vrk *poistuvat keittiön kaapille koluamaan*

Vierailija
22/25 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän simppis taisikin olla ensimmäinen 100% tammenterho, kun venytti synnytyksensä 19 tuntiseksi ja tupsahti maailmaan 1.1.2007 klo 3.16. julkkis tuli hänestä kun oli kotikaupungin vuoden ensimmäinen lapsi niin jos tiistaina kävi lehtimies meitä kuvaamassa:)

kotiin päästiin 4.päivä kun kaikki vauvalla ok. äitillä ei ihan, mulla meni verta synnytyksessä reilut 1,5 litraa ja silloin maanantaina hemppa oli kunnioitettavat 63. sain siihen kaks pussii verta, eikä sitä sit kontrolloitu kun seuraavana päivänä jolloin oli JO 90. neuvolassa oon sit käynyt mittauttaas ihan oman mielenrauhankin takia, nyt taidetaan jo 100:ssa olla.

kokoa neidillä oli syntyessään 3980 g ja 52 senttii. kotiutuessa paino oli 3660 mut sit jo seuraavana tiistaina 3940 g, eli ruoka maistuu. meillä mentiin aluks pelkällä vastikkeella. sit pikkuhiljaa aloin pumppaileen et maito nousis. ja nyt tissutellaan päivisin ja yöt mennään pullolla pääasiassa omalla maidolla, vähän menee vastikettakin. neuvolassa sanottiin että ihan ok mennä vastikkeellakin, että pitäs saada toi äipän hemppa kuntoon niin äitikin jaksas imetyksen paremmin.

huomenna jälleen neuvola, katsotaan mitä siellä sanotaan.

tigru ja simppis 14 vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin se napa haisi todella pahalle... Desinfioin sen vaipanvaihdon yhteydessä ja laitoin Basibact-talkkia (apteekista) lopuksi. Se kuivatti tyngän nopsaan ja hajukin muuttui siedettävämmäksi.

Vierailija
24/25 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta oon vähän ehtinyt lueskella teidän kuulumisia, kotona ollaan oltu viidettä päivää, mutta aika vaan menee niin äkkiä.

Eli pikkumies syntyi viimein kolmantena käynnistyspäivänä, jolloin olin jo itse luopunut toivosta, että se syntyykään :-) 5.1. Nyt pikkumiehellä ikää siis 10vrk. Koko perheen rytmi on vähän niin ja näin. Esikoinen on selvästi pois tolaltaan uudesta perheenjäsenestä vaikkakin puhelee, että on kiva että vauva on kotona ja sanoo sitä suloiseksi. Mutta eiköhän se siitä. Meillä on muutenkin kaikki ihan sekaisin, kun on tää muuttoruljanssi käynnissä. Mies vie päivittäin jonkin verran tavaroista ja ensi viikonloppuna pitäisi sitten viedä loput huonekalut ja tavarat. Mutta rankkaa on hoitaa tätä muuttoa tähän väliin kun väsymys painaa muutenkin.

Sairaalassa viivyttiin 5 päivää, kun vauva joutui valoihin. Onneksi nykyään on sellainen mahdollisuus että vauva on siinä vierihoidossa omassa sängyssään ja valolaite laitetaan sängyn päälle. Kahtena ensimmäisenä päivänä vauvaa tarkkailtiin vaisun olemuksen takia, mittailtiin sokereita ja crp:tä ja lastenlääkäri tarkasti. Mutta onneksi ei mitään syytä ollut, ilmeisesti vauva oli vain synnytyksestä väsynyt. Se kun oli aika rankkaa varmaan kuitenkin, kun kolme päivää supisteli tiheesti ja itse synnytys oli aika nopea. Vauvalla oli pientä mustelmaa pään ja kaulan alueella, oli varmaan aika tiukassa syntyä kun kokoo oli niin paljon, 4220g. Imetys lähti sujuun komantena päivänä, siihen asti mentiin lisämaidolla.

Pikkumies nukkuu aika pitkiä pätkiä, joista olen vähän huolissani ja väliin herättelen ettei syöttövälit menis liian pitkiksi, kun oli sitä keltaisuutta. Mutta toisaalta hän syö sitten herättyään tunnin verran, molemmat rinnat tyhjiksi, maitoa riittää, luulisin, kun tuotoksia on joka vaipassa. Huomenna on neuvolakäynti, toivottavasti paino on lähtenyt nousuun kun oli laskenut yli 300g syntymästä kun kotiin päästiin.

Sairaalassaolo oli taas hirveetä. Vieruskaveri ei antanut hetken rauhaa hengähtää. Sillä ravas koko ajan vieraita, vierailuajan ulkopuolellakin ja jos ei ollut niitä niin se puhui kovaan ääneen puhelimessa tai sitten höpötti mulle koko ajan. En voi ymmärtää ettei noita vierailijoita pystytä millään rajoittaan, koska varmaan suurin osa äideistä haluaisi oikeesti huilata silloin kuin vauvakin nukkuu. Ja siitä ei kyllä tuu mitään tolla systeemillä että vieraat tulee ja menee miten sattuu. Että univelka oli aivan valtava kun kotiin päästiin. No, onneksi ei tarvinnut olla kuin 5 päivää siellä.

Sellaisia kuulumisia, yritän saada synnytyskertomuksen kirjoitettua tonne synnytyspuolelle jossain vaiheessa. Nyt ajatus vähän pätkii kun poika höpöttää vieressä koko ajan...

Napatyngästä...haisi täälläkin aivan hirveeltä ja punotti aika lailla, mutta haju hävis kun tynkä irtosi toissapäivänä. Olen myös käyttänyt tuota septidinia ja basibactia hoitamiseen.

Vierailija
25/25 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ehtunyt/jaksanut konetta moneen päivään edes avata. Kiva kun on pinoon porukkaa tullut...

Monella tuntuu tuota ilmavaivaa olevan. Kait se sitten on aika yleistä. Millonkohan ne oikein helpottavat? Ja johtuuko ne mistä? Siitäkö ettei vauva liiku juurikaan, ja siitä syystä ei ilmatkaan tyhjene kunnolla, vai suoliston kehittymättömyydestä/uuteen totuttelusta kohtuelämän jälkeen? Kaikkea sitä pähkäilee ja ihmettelee koko ajan? Ja kaikkeen haluaisi vastauksen. Mutta kenelläkään ei vissiin mitään ihan mahdotonta ole vauvan kanssa ollut... Toivottavasti ei tulekaan!

Itse olen välillä ollut ihan hermona, että joutuuko tässä tosiaan joka yö valvomaaan. Ja päivät esikoisen kanssa... Monta yötä mennyt vauvan väännellessä ja könistessä, ja ainut paikka missä suostuu itkemättä olemaan on tietysti syli. Pari-kolme tuntia on yleensä mennyt valvoessa. Koitankin itselleni muistutella, että sehän ei ole paljon. Ja vauva ei sentään itke täyttä kurkkua. Mutta väsynyt sitä on kuitenkin, kun syötöt siihen päälle, niin ei siinä pitkiä pätkiä kerrallaan ole tullut nukuttua. Viime yönä pikkuinen sitten yllätti, ja nukkui koko yön. Söi kyllä kaksi kertaa, mutta molempien jälkeen jatkoi tyytyväisenä uniaan omassa sängyssään =)

Voipi olla, että cuplaton-tipat alkavat tehdä tehtäväänsä. Paukkuja on nyt ainakin tullut vähän, ennen näitä tippoja ei tullut yhtään. Meillä myös nuo rela-tipat käytössä, niistä en tiedä onko ollut vaikutusta. Luultavasti vaivojen vähenemiseen voi vaikuttaa, että valtava maidontulo on hiipunut ns. normaaliksi. Vauvan ei enää tarvitse niin vauhdilla syödä. Siinä hotkiessa kun sitä ilmaakin aina menee... Onko muilla maidontulo ollut valtavaa?

Mites olette säästyneet rintatulehduksilta? Mulle napsahti heti, kun oltiin pojan kanssa ulkoilemassa. Maanataina ulkoiltiin, ja mielestäni rinnat suojasin kunnolla lämpimällä, mutta niin vaan yöllä alkoi vilunväristykset ja kova kuume napsahti ja toinen rinta tajuttoman kipeä. Nyt sitten lääkekuurilla =( Onneksi kuume jo laski.

Huomenna mies menee taas töihin. Jotenkin jännittää jäädä yksin lasten kanssa koko päiväksi. Onko muilla samaa tunnetta? Nyt on kaikki mennyt niin hienosti, kun mies on koko ajan auttamassa kaikessa, lasten hoidossa, ruuan laitossa ym... On kyllä ihana mies minulla!

Jaaha... Jaksoikohan näitä löpinöitä edes kukaan lukea..... Josko lähtisi syömään... Palaillaan!! Jaksamisia kaikille!!

Selmiina ja tytteli 11 vrk