Mitä vikaa on kuparikierukassa? Taas oli terveydenhoitaja hyökkäyskannalla
Soitin ehkäisyneuvolaan, kun kuparikierukka on ollut nyt 6,5v ja pitäisi vaihtaa. Neljännen kerran. Eli en ole ensimmäistä hakemassa.
Uskomatonta miten terveydenhoitaja hyökkäsi sanallisesti heti kun kuuli sanan kupari.
Miksi juuri kuparikierukka? Miksei hormonaalinen kelpaa? Onko runsasta vuotoa? Tämä on kyllä aivan ennenkuulumatonta, että halutaan nimenomaisesti kuparinen.
Eikö tästäkin ajattelutavasta voisi jo päästä eroon? Ehkä tiedän melkein vaihdevuosi-ikäisenä kolmen lapsen äitinä, mikä ehkäisy sopii...
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukan vastustus terveydenhuollossa saa lähes koomisia piirteitä. Sitä vastustetaan sivuvaikutusten vuoksi, joita sillä on tasan kaksi: kuukautisvuodon määrän lisääntyminen ja kuukautiskipujen lisääntyminen. Nuokin yleensä tasaantuvat ajan myötä. Hormonikierukan sivuvaikutuslista taas on hivenen pidempi ja sillä on myös systeemisiä haittoja, kun kuparilla vain paikallisia.
Muutenkin, kumman tahansa kierukan ottaakaan, sen saa niin helposti poistettua ikävien oireiden ilmetessä ja jatkuessa, että vastustus on melko naurettavaa.
Kolmas sivuvaikutus on raskaus. Mm minulla oli.
Vierailija kirjoitti:
Heh, koitappa kertoa ettet halua mitään ehkäisyä muttet myöskään ole tekemässä lasta. Ennenkuulumatonta!! Pitäähän naisen myrkkyjä tunkea kehoonsa!! Ei kai mies nyt suostu nautinnostaan tinkimään??
On olemassa sovelluksia jotka perustuvat ruumiinlämpöön ja lisäksi kondomi, nämä kaksi yhdessä luulisivat toimivan useimmille? Ei tarvitse käyttää hormoneita ja miehenkään aina tinkiä nautinnostaan.
No ihan sama vaikka miten se ois hyökänny linjoja pitkin, kun olisit sanonu vaan: Mitä vit*** se sulle kuuluu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Heh, koitappa kertoa ettet halua mitään ehkäisyä muttet myöskään ole tekemässä lasta. Ennenkuulumatonta!! Pitäähän naisen myrkkyjä tunkea kehoonsa!! Ei kai mies nyt suostu nautinnostaan tinkimään??
On olemassa sovelluksia jotka perustuvat ruumiinlämpöön ja lisäksi kondomi, nämä kaksi yhdessä luulisivat toimivan useimmille? Ei tarvitse käyttää hormoneita ja miehenkään aina tinkiä nautinnostaan.
On myös #2 niin sanoakseni.
Se kupari tarvitaan sähköautoihin, siksi.
Kuparikierukka on murha
Tappaa jo hedelmöittyneitä munasoluja. Yhtä paha kuin abortti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, koitappa kertoa ettet halua mitään ehkäisyä muttet myöskään ole tekemässä lasta. Ennenkuulumatonta!! Pitäähän naisen myrkkyjä tunkea kehoonsa!! Ei kai mies nyt suostu nautinnostaan tinkimään??
Yksityisen puolen gynekologilla saattaa selvitä ilman saarnaa. Olen sen verran herkkä hormooneille, etten halua niitä enää missään muodossa, lisäksi kuparikierukka ei ole hyvä idea supistusherkän kohdun vuoksi. Olen jonossa sterilisaatioon, mutta aika pitkä jono se on, kohta tulee viisi vuotta täyteen jonossa. Tässä olisi ehtinyt pyöräyttää useamman lapsen odotellessa. Onneksi kumi on toiminut, eikä ole ollut tarvetta enää synnyttää.
Mä yritin saada sterilisaation, mutta neuvolalääkäri ei suostunut edes kuuntelemaan moisia puheita. Olin tuolloin yli 30-vuotias kahden terveen ja yhden vammaisen lapsen äiti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukan vastustus terveydenhuollossa saa lähes koomisia piirteitä. Sitä vastustetaan sivuvaikutusten vuoksi, joita sillä on tasan kaksi: kuukautisvuodon määrän lisääntyminen ja kuukautiskipujen lisääntyminen. Nuokin yleensä tasaantuvat ajan myötä. Hormonikierukan sivuvaikutuslista taas on hivenen pidempi ja sillä on myös systeemisiä haittoja, kun kuparilla vain paikallisia.
Muutenkin, kumman tahansa kierukan ottaakaan, sen saa niin helposti poistettua ikävien oireiden ilmetessä ja jatkuessa, että vastustus on melko naurettavaa.
Ihan normaalia, mikään ehkäisy ei ole koskaan 100 % varma. Kuparikierukka on tehokas ehkäisy, 0,8 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi. Esimerkiksi yhdistelmäehkäisyllä tuo luku on kolminkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukka ei tosiaan estä hedelmöitystä. Saattaa olla, että vuosien aikana on hedelmöittynyt useasti ja alkio abortoitu kierukan toimesta. Itselle tällainen olisi vieras ajatus, meillä mies meni vasektomiaan eikä tarvitse murehtia.
https://www.ehkaisynetti.fi/ehkaisymenetelmat/kuparikierukka
Ero hormoonikierukkaan on se, että hormoonikierukan tarkoitus on estää ovulaatio. Eli jos se toimii, ei ole mitään kypsää munasolua, saati alkiota. Jos alkion kiinnittymisen estäminen on moraalinen ongelma, niin hormoonikierukka on vaihtoehto, kun taas kuparikierukka ei ole, vaikka sekin onnistuisi useimmiten estämään hedelmöityksen.
En itse vastusta kuparikierukkaa, esitän vain arvailuja siitä, miksi terveydenhoitaja oli niin aggressiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla perustelut alapeukkuihin? Mitä vikaa on siinä, jos on luotettava sovellus joka toimii ruumiinlämmön kanssa ja osan ajasta kondomi käytössä? Olen omassa parisuhteessa kokenut hyväksi, osan ajasta voi olla ilman kondomia ja välillä sitä käytetään. En tarvitse hormonaalista ehkäisyä tms. Ja kyllä, sovellus on luotettava ja laajassa käytössä. Jokainen toki tehköön kuten haluaa, itselle tämä on toimivin ratkaisu sillä e-pillereitä en enää halua käyttää ja muita vaihtoehtoja ei kiinnosta edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen puolen gynekologilla saattaa selvitä ilman saarnaa. Olen sen verran herkkä hormooneille, etten halua niitä enää missään muodossa, lisäksi kuparikierukka ei ole hyvä idea supistusherkän kohdun vuoksi. Olen jonossa sterilisaatioon, mutta aika pitkä jono se on, kohta tulee viisi vuotta täyteen jonossa. Tässä olisi ehtinyt pyöräyttää useamman lapsen odotellessa. Onneksi kumi on toiminut, eikä ole ollut tarvetta enää synnyttää.
Mä yritin saada sterilisaation, mutta neuvolalääkäri ei suostunut edes kuuntelemaan moisia puheita. Olin tuolloin yli 30-vuotias kahden terveen ja yhden vammaisen la
Muistakaa aina: jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä steriin, vaikka kriteerit täyttyy, voitte uhata ja tehdäkin kanteen. Eiköhän ääni muutu kellossa.
Mies menköön vasektomiaan jos haluaa painaa paljaalla.
Minulla oli vuoden verran hormonikierukka, olin ihan sekopää sen kanssa. Nykyisin kuparikierukan kanssa jälleen oma leppoisa itseni. Totta, kivut ovat hieman kovemmat (mutta ei mitään mitä Burana ei hoitaisi) ja vuoto runsasta, mutta elämänlaatu kohosi kummasti.
Öö,miten kolmen lapsen äitinä oleminen pätevöittää tietämään ehkäisystä? Noin vain ot:na ihmetyttää...
Toki riskeistä pitää kertoa mutta valinta on käyttäjän. Ei miuta kuin kantelu aluehallintovirastoon, hyödyttää muitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinikin sai mainitun kolmannen sivuvaikutuksen, minut. Seuraavaksi isä kävi vasektomiassa. Mulle kuparikierukka ei sopinut.
No kysyppä sterilaatiosta pääsetkö sinne.
Itse en kehooni härpäkkeitä sallisi laitettavan, on kai miehelläkin joku vastuu ehkäisystä??
Kun tiesin milloin lapsilukuni on täysi, hankin sterilisaation ja sen sain.
Eli siihen loppui huolet ko. asian tiimoilta. Miehelle voi tehdä vasektomian. Kukin päättää omasta elämästään ja siitä onko halukas jatkamaan sukuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukka ei tosiaan estä hedelmöitystä. Saattaa olla, että vuosien aikana on hedelmöittynyt useasti ja alkio abortoitu kierukan toimesta. Itselle tällainen olisi vieras ajatus, meillä mies meni vasektomiaan eikä tarvitse murehtia.
https://www.ehkaisynetti.fi/ehkaisymenetelmat/kuparikierukka
Ero hormoonikierukkaan on se, että hormoonikierukan tarkoitus on estää ovulaatio. Eli jos se toimii, ei ole mitään kypsää munasolua, saati alkiota. Jos alkion kiinnittymisen estäminen on moraalinen ongelma, niin hormoonikierukka on vaihtoehto, kun taas kuparikierukka ei ole, vaikka sekin onnistuisi useimmiten estämään hedelmöityksen.
En itse vastusta kuparikierukkaa, esitän vain arvailuja siitä, miksi terveydenhoitaja oli niin aggressiivinen.
Ei kuparikierukkakaan abortoi, koska alkiota ei koskaan pääse kehittymään. Hedelmöitynyt munasolu ei ole alkio.
Ei mulla kuparikierukka ole lisännyt vuotoja eikä kipuja. Mahtava ehkäisymenetelmä!