Miksi tieto ei kulje rivilääkäreille Tk:hin tai osastoille???!
Jo 2 lääkäriä on sanonut vanhalle isälleni, että yli 60-vuotiaille EI ole RSV-rokotetta... Mutta kun sellaisia on olemassa jo 2 kpl! Viimeisin hyväksyttiin 12/2023 ja niitä saa lääkärin lähetteellä apteekista rahalla. Tieto löytyy heti mm. Thl:n sivulta ja rokote.fi sivulta... https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Kommentit (29)
Osoita turhautumiseni asiasta täällä kansanfoorumilla jo senkin takia, että RSV-rokoite on tarjolla myös raskaana oleville naisille, joten toimikoon tämä myös tiedotteena heille ja muille yli 60-vuotiaille.
Ei ne tiedä sitäkään, että apteekista lääkkeitä ostaessa täytyy ensin ostosten summan mennä omavastuurajan ylitse, ennen kuin mitään Kela-korvauksia lääkkeiden hintoihin lasketaan mukaan.
Mullekin yks sano, kun kysyin siltä reseptille kirjoittamansa lääkkeen hintaluokkaa, niin se sano just sen hinnan josta on kelakorvaus ensin otettu päältä pois... No, mä yllätyin kun menin sinne apteekkiin ja sainkin maksaa kalliimman hinnan.
Mulla on hyvin harvoin reseptille kirjoitettuihin lääkkeisiin ollut tarvetta, joten en itsekään tuota omavastuuasiaa osannut ajatella...
Juu, itte sitä on kaikki tieto handlattava! Lääkärin ei tarvitse handlata, ja erikoisalaansakin sillä on netissä vaikka kuinka paljon opuksia joista tsekkailla tietoa....
Lääke-esittelijä ei ole vielä vienyt tietoa, eikä joku lääkelaitos tai muu thl:kään ole vielä julkista terveydenhuoltoa ohjeistanut rokotuksista tässä asiassa niin pitkälle että olisi tietoa saatu.....
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tiedä sitäkään, että apteekista lääkkeitä ostaessa täytyy ensin ostosten summan mennä omavastuurajan ylitse, ennen kuin mitään Kela-korvauksia lääkkeiden hintoihin lasketaan mukaan.
Mullekin yks sano, kun kysyin siltä reseptille kirjoittamansa lääkkeen hintaluokkaa, niin se sano just sen hinnan josta on kelakorvaus ensin otettu päältä pois... No, mä yllätyin kun menin sinne apteekkiin ja sainkin maksaa kalliimman hinnan.
Mulla on hyvin harvoin reseptille kirjoitettuihin lääkkeisiin ollut tarvetta, joten en itsekään tuota omavastuuasiaa osannut ajatella...
Juu, itte sitä on kaikki tieto handlattava! Lääkärin ei tarvitse handlata, ja erikoisalaansakin sillä on netissä vaikka kuinka paljon opuksia joista tsekkailla tietoa....
Juu ei välttämättä tiedä, eikä ne aina ole muutenkaan perillä lääkkeiden hinnoista tai siitä, että jostain on poistettu kelakorvaus kokonaan tms.
Lääketiede on hirveän laaja alue. Jos on pari kuukautta sitten joku rokote tullut saataville, niin ei tieto siitä varmastikaan ole ehtinyt kulkeutua kovinkaan monelle lääkärille. Ei näitä tietoja uusista hoidoista ja lääkkeistä missään kollektiivisesti julkaista ja lähetetä sähköpostilla kaikille. Jokainen törmää sitten keskeisiin tietoihin aikanaan, jossain koulutuksessa tai lehdestä lukien.
Vierailija kirjoitti:
Lääke-esittelijä ei ole vielä vienyt tietoa, eikä joku lääkelaitos tai muu thl:kään ole vielä julkista terveydenhuoltoa ohjeistanut rokotuksista tässä asiassa niin pitkälle että olisi tietoa saatu.....
RSV rokote ei kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan. Toki voi itse ostaa
lääkärin reseptillä apteekista, ja hankkia itse rokotteen pistävän.
RSV ei ole mitenkään ollut epidemiana iäkkäiden keskuudessa ja
useat sairastavat pahana flunssana kotona. Ikävintä tuossa on vakava
alahengitysteiden tulehdus.
Ei pneumakokk rokotekaan suojaa kaikkia vanhuksia keuhkokuumeelta,
ja sekin on kokonaan itse maksettava rokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei välttämättä tiedä, eikä ne aina ole muutenkaan perillä lääkkeiden hinnoista tai siitä, ett
Lääkärit eivät ole farmaseutteja. Farmaseutit ovat erikoistuneet lääkkeisiin.
Lääkäri tietävät erittäin hyvin, mikä on se LÄÄKEAINE, joka tautiin, oireeseen ja sairauteen auttaa. Mutta heidän on mahdoton muistaa kaikkien eri lääkkeiden myyntinimiä.
Siksi lääkäri hakee koneelta vaikuttavan lääkeaineen nimen, jolloin tulee listaus millä nimellä
noita lääkkeitä apteekissa myydään.
Ja toisekseen, lääkäreillä on määräys kirjoittaa jokaisesta lääkkeestä se halvin, edullisin myytävänä oleva lääke
Tämä on määräyskitään on ollut jo pitkään, sillä näin säästetään Kelan lääkekorvauskuluja. Kaikista lääkkeistä EI kuitenkaan ole saatavissa halvempaa versioita.
Ja tuo että, ihmisillä on 50 euron omavastuu lääkkeistä vuodessa, ennenkuun lääkkeestä saa Kela-korvauksen, on ollut voimassa jo vuodesta 2015 lähtien.
Se oli Juha Sipilän hallituksen yksi päätös valtion säästöistä.
Niinpä, ei kuulu vielä rokotusohjelmaan, mutta lähetteellä & rahalla saa apteekista ja se voidaan tk:ssa pistää influenssarokotusten yhteydessä.
RSV on paha heikkokuntoisille vanhuksille, jos joutuvat Teholle esim. keuhkokuumeen takia. Moni menehtyy ja jos selviävät, niin jo olemassa olevat taudit, esim. sydämen vajaatoiminta, voi pahentua. Ei ole mikään pikaflunssa muutekaan edes työikäisille, sillä palautumisaika voi kestää kuukauden...
RSV on tarttuvampi kuin Korona.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tietotoimisto se lääkäri on, kun tarvitsisi tietää sun henkilökohtaiset kela-asiatkin? Kaikesta ne ihmiset jaksaakin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei välttämättä tiedä, eikä ne aina ole muuten
Sinulle joka rupesit selittämään etteivät lääkäri ole farmaseutteja.
No, kun se lääkäri sen hinnan sieltä jostain tiedostosta katsoi, niin se oli juuri se kelakorvauksella alennettu hinta. Ja tässä tapauksessa ei ollut sitä geeneristä vaihtoehtoa tarjolla. Joten lääke oli se, mikä reseptiin oli kirjoitettu.
JA KYLLÄ LÄÄKÄRIN SEN VERRAN PITÄISI LÄÄKKEIDEN OSTAMISESTA TIETÄÄ, ETTÄ ON OLEMASSA KELAKORVAUS MUTT SIIHEN SISÄLTYY OMAVASTUUOSUUS!
JA TOKI KUN KYSE JULKISESTA PUOLESTA, NIIN KYLLÄHÄN SE LÄÄKÄRI VARMAAN NÄKI, ETTEI AIEMPIA RESEPTEJÄ OLLUT VUOSIIN KIRJOITETTU MISTÄÄN SYYSTÄ!
OLETKO SINÄ JOKU NETISSÄ PÄTEVÄ NUORI LÄÄKÄRI! ET SUNKAS VAAN ATTE!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tietotoimisto se lääkäri on, kun tarvitsisi tietää sun henkilökohtaiset kela-asiatkin? Kaikesta
Ei ole henkilökohtaisista kela-asioista.
Jos sitten tuota opusjuttua, niin sillä tarkoitin kyllä kaikenlaisia duodecimin ja lääkäriseurojen, ynnä muiden lääkäreille yksinomaan tarjolla olevia nettiapuja.
LÄÄKÄRIN YLEISSIVISTYKSEEN RESEPTIEN KIRJOITTAJANA KUULUU MYÖS TIETÄÄ MITÄ KAIKKEA ESIM. KELAKORVAUS TARKOITTAA!
TAI JOS EI TIEDÄ EIKÄ KUULU TIETÄÄ, NIIN EI TARVITSE SITTEN NIITÄ HINTATIETOJAKAAN RUVETA PENKOMAAN!
LÄÄKE VOI OLLA KALLIS MYÖS SELLAISEN MIELESTÄ, JOKA EI OLE KELAN TUKIASIAKAS, JOS SITTEN SIITÄ HALUSIT VTTUILLA!
Mielestäni aivan oikein että köyhän väestönosan annetaan nukkua pois.
No ihan kuin sinäkään tietäisit kaikki oman alasi uusimmat jutut? Lääketiede kehittyy nii hirveää vauhtia että ei pysty pitämään kaikesta itseään ajantasalla.
Kalliiksi tulee nykyään rokottautuminen. Minun pitäisi ottaa vyöruusurokote, jotta voin aloittaa yhden lääkkeen. Mutta se maksaa omasta kukkarosta jotain 500 euroa!
Älkää taas jauhako paskaa. Kaikki menee hyvin potilaan puolesta niin kauan kun siellä toisella puolella eli lääkäritasolla ja apteekeissa noudatetaan lakeja. Mikä olisi tuolloin ongelma.Ei mikään.
Miksi potilaan pitäisi edes tietää mistään omavastuista. Nehän katsotaan automaattisesti koneelta, eikä mistään erikoispyynnöstä.
Jos johonkin ei ole sovellettu omavastuuta, vaikka ei ole ostanut lääkkeitä niin eihän se nyt ihme ole jos sitä ei ihmettele. Esim. ihminen, joka ei paljon koskaan tarvitse tai käytä reseptilääkkeitä ei tietenkään tuollaisia mieti tai tarkistele. Jos nyt yhden antibioottireseptin käyttää 10 vuodessa,eikä muuta ei omavastuita lääkeasioissa nöe ajankohtaiseksu tai ei ne pajemmin mietitytä.
Ja mitä hi.toa täälläkin joskus kirjoiteltu 600€ omavastuista lääkkeissä. No en tietenkään kaikkea usko mitä täällä kirjoitellaan. Olisihan tuo jo aikamoinen omavastuu vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei välttämättä tiedä, eikä ne aina ole muutenkaan perillä lääkkeiden hinnoista tai siitä, ett
Eikä lääkkeiden saatavuudesta.
Miksi tiedotat lääkäreille vauvapalstalla. Laita viestisi ylilääkärille ja käske (pyydä) valistamaan alaisiaan.