Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tieto ei kulje rivilääkäreille Tk:hin tai osastoille???!

Vierailija
08.02.2024 |

Jo 2 lääkäriä on sanonut vanhalle isälleni, että yli 60-vuotiaille EI ole RSV-rokotetta... Mutta kun sellaisia on olemassa jo 2 kpl! Viimeisin hyväksyttiin 12/2023 ja niitä saa lääkärin lähetteellä apteekista rahalla. Tieto löytyy heti mm. Thl:n sivulta ja rokote.fi sivulta... https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap ihmettelet ihan oikeaa asiaa. Miten voi olla lääkäri tai hoitoalan muussa ammatissa, jos ei pysy omasta alastaan kärryillä. Lisäksi olen ihmetellyt monessa muussakin asiassa, että eikö terveydenhuollon - oli sitten julkista tai yksityistä - ole puljuilla tai sote-alueilla olemassa jotain sisäistä kanavaa (Intranet tms. työtila), josta löytää tietoja.

Meillä IT-alalla jokainen on oppinut useamman kerran päivässä lukemaan ajankohtaisista asioista meidän sisäisestä Intranetista ja etsimällä löytää vastauksia ihan jokaiseen asiaan. Ja ideana se, että jokaisen ei tarvitse itse asiaa kysellä ja opiskella, vaan tietoja kerätään yhteen paikkaan, josta sitä sitten voi etsiä, kaikkeahan ei voi muistaa. 

Kehut tässä samalla oman alueeni sote:sta, että minä laitoin sinne viestiä, että kirjoittakaa äidilleni rs-viruksen rokotteeseen resepti, niin varaan ajan sitten hänelle rokotukseen. No tuli seuraavana päivänä viesti, että resepti on kirjoitettu ja rokotusaika varattu jo valmiiksi päivälle x. Äidille on siis nyt juurikin tuo uusi rs-rokote nyt annettu. 

Vierailija
22/29 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede on hirveän laaja alue. Jos on pari kuukautta sitten joku rokote tullut saataville, niin ei tieto siitä varmastikaan ole ehtinyt kulkeutua kovinkaan monelle lääkärille. Ei näitä tietoja uusista hoidoista ja lääkkeistä missään kollektiivisesti julkaista ja lähetetä sähköpostilla kaikille. Jokainen törmää sitten keskeisiin tietoihin aikanaan, jossain koulutuksessa tai lehdestä lukien. 

Jos osastoilla paljon vanhusasiakkaita, niin luulisi lääkärien seuraavan edes tähän ryhmään liittyviä uutisia thl:n sivuilta tai alan lehdistä... Ja vanhusten määrä tulee lisääntymään merkittävästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiomavastuu lääkkeistä on 613,82 euroa tms. Juuri tuli oma katto täyteen tällä viikolla, kun hain ensimmäisen biologisen lääkkeen tälle vuodelle. Tämän jälkeen kaikki mun lääkkeet maksaa 2,50e per hakukerta.

Se viidenkympin omavastuu on erikoiskorvattaviin lääkkeisiin se lääkekohtainen vastuuosuus, jonka jälkeen lääkkeet maksaa joko 1,50, 2,50 tai 4,50 euroa per hakukerta, riippuen korvattavuusluokituksesta. 

Vierailija
24/29 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tiedä sitäkään, että apteekista lääkkeitä ostaessa täytyy ensin ostosten summan mennä omavastuurajan ylitse, ennen kuin mitään Kela-korvauksia lääkkeiden hintoihin lasketaan mukaan.

Mullekin  yks sano, kun kysyin siltä reseptille kirjoittamansa lääkkeen hintaluokkaa, niin se sano just sen hinnan josta on kelakorvaus ensin otettu päältä pois... No, mä yllätyin kun menin sinne apteekkiin ja sainkin maksaa kalliimman hinnan.

Mulla on hyvin harvoin reseptille kirjoitettuihin lääkkeisiin ollut tarvetta, joten en itsekään tuota omavastuuasiaa osannut ajatella...

Juu, itte sitä on kaikki tieto handlattava! Lääkärin ei tarvitse handlata, ja erikoisalaansakin sillä on netissä vaikka kuinka paljon opuksia joista tsekkailla tietoa.... 

Mikä tietotoimisto se lääkäri on, kun tarvitsisi tietää sun henkilökohtaiset kela-asiatkin? Kaikesta

Miksi lääkäri sitten vastaa koko kysymykseen, jos hän ei kerran ole Kela-asioiden tietäjä? Miksi olettaa että potilas haluaa kuulla juuri sen hinnan, mikä omalle kielelle ensimmäisenä sattuu tulemaan? Hintoja on joko kaksi tai yksi, end of story.  

Kaikella sitä yritetäänkin lääkäreitä puolustella

Vierailija
25/29 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap ihmettelet ihan oikeaa asiaa. Miten voi olla lääkäri tai hoitoalan muussa ammatissa, jos ei pysy omasta alastaan kärryillä. Lisäksi olen ihmetellyt monessa muussakin asiassa, että eikö terveydenhuollon - oli sitten julkista tai yksityistä - ole puljuilla tai sote-alueilla olemassa jotain sisäistä kanavaa (Intranet tms. työtila), josta löytää tietoja.

Meillä IT-alalla jokainen on oppinut useamman kerran päivässä lukemaan ajankohtaisista asioista meidän sisäisestä Intranetista ja etsimällä löytää vastauksia ihan jokaiseen asiaan. Ja ideana se, että jokaisen ei tarvitse itse asiaa kysellä ja opiskella, vaan tietoja kerätään yhteen paikkaan, josta sitä sitten voi etsiä, kaikkeahan ei voi muistaa. 

Kehut tässä samalla oman alueeni sote:sta, että minä laitoin sinne viestiä, että kirjoittakaa äidilleni rs-viruksen rokotteeseen resepti, niin varaan ajan sitten hänelle rokotukseen. No tuli seuraavana päivänä vie

Ihmeellistä tosin on mikäli lääkäreille ei ole tuollaista yhteistä tietointranettiä, joko laitoskohtaisesti tai valtakunnallisesti, johon vaikka alakohtaisesti päivitetään viimeiset uutiset, esim. lastenlääkärit, gynekologit jne. 

Vierailija
26/29 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehut tässä samalla oman alueeni sote:sta, että minä laitoin sinne viestiä, että kirjoittakaa äidilleni rs-viruksen rokotteeseen resepti, niin varaan ajan sitten hä

Tietoa tulee kyllä joka tuutista mutta kun on tehtävä työtkin niin ei oikein jää aikaa lukea kaikkia uusia ohjeistuksia THL:ltä, Fimealta, johtajaylililääkäriltä jne. Ainakaan omassa työpaikassa hoidetaan koko ajan potilaita ja ei ole mitään aikaa varattuna ohjeiden lukuun tai uuden tiedon omaksumiseen. Jos olet joutilaan näköinen niin heti annetaan lisää tehtäviä.

HUS:issa on intranet ja jokin aika tehdyn uudistuksen jälkeen tietojen löytäminen on entistä hankalampaa eikä hakutoiminnosta ole apua. Vainhan intranetin kautta löytyy moni asia helpommin. Terveysportti toki auttaa monessa asiassa ja se on käytössä laajalti koko maassa.

Vierailija
27/29 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oli uusi juttu tämä yli 60 vuotiaille annettava RSV rokote ja näyttää siltä että ei se kovin kauaa ole ollut saatavillla eikä kuulu rokotusohjelmaan. Hinta näyttää olevan 225,30 euroa eli aika kallis on. Käsittääkseni mitään Kela korvausta näistä ei saa.

Vierailija
28/29 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle oli uusi juttu tämä yli 60 vuotiaille annettava RSV rokote ja näyttää siltä että ei se kovin kauaa ole ollut saatavillla eikä kuulu rokotusohjelmaan. Hinta näyttää olevan 225,30 euroa eli aika kallis on. Käsittääkseni mitään Kela korvausta näistä ei saa.

Jep, ei kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan, itse ostettava ja maksettava, lääkärin reseptillä saa. Apteekki.fi haulla löytyi hintaan 229,70 eilen. 

Vierailija
29/29 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan, itse ostettava ja maksettava, lääkärin reseptillä saa. Apteekki.fi haulla löytyi hintaan 229,70 eilen. 

Eikun olikin näköjään 227,69 sentilleen.