Mitä teillä on hätävararuokana? Valmistus ei vaadi sähkö eikä vettä
Katsoin että Ylen jutussa oli esim mama nuudeleita ja se vaatii vettä ja lieden.
Kommentit (76)
Kaikki käy, mun ruuanlaitto ei jää kiinni jos sähköt puuttuu tai hanasta tuleva vesi.
Kaikki käy, mun ruuanlaitto ei jää kiinni siitä jos sähköt puuttuu tai hanasta tuleva vesi.
Vierailija kirjoitti:
Puuliesi, kaasukeitin, grilli, retkikeitin ja nuotiopaikka. Ruuan valmistus ei ole ongelma.
Niin se vesi, meillä on porakaivo ja pumppu sähköllä, joten on varauduttu sähkökatkoihin ja vettä parisataa litraa talon alla kanistereissa.
Aggregaatti tietty hoitaisi monta ongelmaa, mutta ei vielä oo tullut hankittua ja sitten pitäisi säilöä bensaa ja kierrättää sitä varastoa välillä autoihin.
Suurin ongelma lienee pakastin jos katkos kestää päiviä lämpimään vuodenaikaan. Pitää alkaa hillota marjoja ja paistaa lihoja säilyvämpään muotoon.
Pähkinöitä, manteleita, auringonkukansiemeniä, linssisnackseja, maapähkinävoita, varrasleipää ja hapankorppuja, valmisriisipusseja (maustettua syöntivalmista riisiä joka säilyy vuoden), hedelmäsäilykkeitä, kuivattuja karpaloita ja rusinoita, suklaata, keksejä, mysliä, myslipatukoita, kauramaitoa (säilyy huoneenlämmössä), lihatonta hernekeittoa (aidosti hyvää myös huoneenlämpöisenä sellaisenaan ja voi käyttää myös leivän päällä), tonnikalaa ja pari avaamattomana huoneenlämmössä säilyvää tahnaa leivän päälle. Lisäksi toki mausteita, öljyjä ym.
Meillä on harvoin ruuat niin vähissä, että ei selvittäisi niillä useamman päivän ajan. Ensin jääkapista pois nopeasti pilaantuvat, seuraavaksi pakkasesta. Viimeisenä sitten säilykkeet ja kuivatavara.
Minulla on kaksi teiniä, jotka ovat aina kaksi viikkoa täällä ja sitten kaksi isällään. Menee aina monta päivää heidän lähdön jälkeen, kun tyhjennän kaappeja ruuasta. Ja meillä on vielä varsin pieni keittiö, ei sinne voi varastoida kovin paljon ruokaa.
Veikkaan, että iso osa suomalaisista perheistä pärjäisi pitkään, vaikka ei edes valmistautuisi poikkeustilanteeseen. Sinkkutalouksissa taas voi olla eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on harvoin ruuat niin vähissä, että ei selvittäisi niillä useamman päivän ajan. Ensin jääkapista pois nopeasti pilaantuvat, seuraavaksi pakkasesta. Viimeisenä sitten säilykkeet ja kuivatavara.
Minulla on kaksi teiniä, jotka ovat aina kaksi viikkoa täällä ja sitten kaksi isällään. Menee aina monta päivää heidän lähdön jälkeen, kun tyhjennän kaappeja ruuasta. Ja meillä on vielä varsin pieni keittiö, ei sinne voi varastoida kovin paljon ruokaa.
Veikkaan, että iso osa suomalaisista perheistä pärjäisi pitkään, vaikka ei edes valmistautuisi poikkeustilanteeseen. Sinkkutalouksissa taas voi olla eri tilanne.
Juu, mutta pointti on se, että ruokien pitäisi säilyä ja olla syötävissä myös silloin kun mistään ei saa esim. sähköä ja vettä. Ts. vaikka pakastin olisi täynnä, sisältö on hyvin nopeasti pilalla jos ei satu olemaan sydäntalvi. Tai vaikka kuivakaapit olisivat täynnä makaronia ja kuivia linssejä.
Suomen metsistä löytyy hätävararuokaa ympäri vuoden.
Tonnikalasalaattia, kinkkusalaattia, raejuustoa, hedelmiä, marjoja, mysliä, leipää. En syö muutenkaan joka päivä lämmintä ruokaa niin ei olisi mikään ongelma syödä vaikka pelkkää leipää.
Meillä on iso hiiligrilli, niin sitä voi sähköjen katketessa käyttää pihalla kokkailuun. Takassakin/saunan kiukaalla toki ruoka lämpiää.
Vettä 10l vettä varalta ja perus ruokaa mitä käytetään kaapit täynnä, ei erikseen mitään kotivaraa. Kuiva kaapeissa nyt pidetään aina useamman päivän vara ruokia.
Eiköhän jokainen osaa tarvittaessa tehdä risukeittimen esim. tyhjästä hernekeittopurkista
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen osaa tarvittaessa tehdä risukeittimen esim. tyhjästä hernekeittopurkista
Ei todellakaan osaa. Tai edes fyysisesti pysty.
Minusta pitäisi varautua paljon pidemmäksi aikaa kuin se 3 päivää. Ennenhän suositus kotivaralle oli 2 viikkoa, mutta se lyhennettiin myöhemmin 3 päivään, kun ajattltiin, että 2 viikkoa kuulostaa monen mielestä niin pitkälle ajalle, etteivät jaksa sitten varautua yhtään. Moni ei myös tajua, että valtio tai kunta rivät järjestä mitään ruokajakelua, vaan sodassakin pitää jokaisen itse ostaa ruokansa kaupasta - A jos se on auki ja B jos siellä on ylipäätään myytäviä tarvikkeita, kun normaalit kuljetukset ulkomailta Suomeen ja Suomen sisällä eivät toimi samalla lailla kuin ennen. Mitään normaalia valikoimaa ei missään tapauksessa ole, jos kaupat nyt edes ovat auki 3 päivän päästäkään.
Katsokaa otsikkoa. Monet alkavat keittää ruokaa, mm. nuudelit... Ei käy kerrostaloasukilla.
Kävin kaupassa, ostin keksejä, pikkupuusteja, lihasäilykkeitä, sardiinisäilykkeitä, persikkasäilykkeitä, mehua, kuivattuja hedelmiä kuten luumuja jne. Vesikanisteri oli entuudestaan asunnolla. Pakkasessa jonkin verran leipää, ym. ensihätään voisi syödä ne ja nostaa jääkaappiin, jotta siellä olevat ruuat kestävät pidempään, mm. voi, maito,..
Nyt vain kävi niin, että mutustelen päivät pitkät keksejä, suklaata, puusteja, jne. pikkupaniikissa.
Ei sekään ole tervettä!
Ja siis helponta ruokaa olisivat varmaan valmissäilykkeet kuten tölkeissä hernekeitto ja lihapullat jne, niissä on nestettäkin. Kuivatut hedelmät, pähkinät, energiapatukat, näkkäri. Vesipulloja, mehutölkki, maitotölkki, vitamiineja. Jos sähköt menisivät kokonaan, elämä olisi kerrostalossa niin hankalaa, etten haluaisi heti alkaa kokkailla. Ja ruuanlqittotarpeiden tiskaukseen kuluu rurhaan arvokasta vettä, joten kertakäyttöastiat olisivat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi varautua paljon pidemmäksi aikaa kuin se 3 päivää. Ennenhän suositus kotivaralle oli 2 viikkoa, mutta se lyhennettiin myöhemmin 3 päivään, kun ajattltiin, että 2 viikkoa kuulostaa monen mielestä niin pitkälle ajalle, etteivät jaksa sitten varautua yhtään. Moni ei myös tajua, että valtio tai kunta rivät järjestä mitään ruokajakelua, vaan sodassakin pitää jokaisen itse ostaa ruokansa kaupasta - A jos se on auki ja B jos siellä on ylipäätään myytäviä tarvikkeita, kun normaalit kuljetukset ulkomailta Suomeen ja Suomen sisällä eivät toimi samalla lailla kuin ennen. Mitään normaalia valikoimaa ei missään tapauksessa ole, jos kaupat nyt edes ovat auki 3 päivän päästäkään.
Tuo muistaakseni muuttui silloin, kun uusiin kerrostaloihin ei enää rakennettu kylmäkellareita ja vanhoissakin ne tilat muutettiin toiseen käyttöön. Viimeisimmässä kotitalouksiin jaettavassa kodin turvaoppaassa oli vielä se 2 viikkoa, mutta kun tuo opas siirtyi nettiin eikä sitä enää jaettu peperimuodossa jokaiseen kotitalouteen, myös tuo 2 viikkoa oli muuttunut kolmeksi vuorokaudeksi. Harmi, kun tuli pari vuotta sitten siivottua olohuoneen kirjahylly ja heitettyä viimeisin turvaopas roskiin.
Mä ihmettelin, miksi aihe on noussut taas esille, mutta eilen näköjään onkin ollut jokin turvallisuuspäivä.
Jalostajan keittoja. Niitä myydään ja säilytetään huoneen lämmössä.
Ne on siis valmiita syötäväksi heti. Ei tarvi lisätä edes vettä.
Tosiasiassa meillä on jatkuvasti vähintään 2 viikoksi ruokaa.
Itse olen ostanut huoneenlämmössä säilyvää pasteijaa tuubissa, jota saa levitettyä leivälle, jos kaikki jääkaappituotteet on pilalla lämmön takia. Sitä saa tonnikalan ja kinkun makuisena. Ei mitään kauhean hyvää, mutta parempaa kumminkin kuin pelkkä kuiva leipä ilman mitään päälystettä. Muitakin vastaavia levitteitä saattaa löytyä. Leipää pidän pakastimessa aina muutaman paketin varalla.
Lisäksi leivälle voi laittaa purkkitonnikalaa tai muuta kalasäilykettä. Osa joistakin kalasäilykkeistä säilyy huoneenlämmössäkin, mutta toiset vaatii jääkaapin avaamattominakin. Se, mikä kaupassakin on myynnissä huoneenlämmössä, säilyy kotonakin huoneenlämmössä.
Myös sika-/nautasäilykettä voi laittaa leivälle. Ja tietenkin kasviksia ja hedelmiä. Kuivatuista hedelmistä, rusinoista ym., saa energiaa. Samoin hedelmässäilykkeistä.
Alpro-, Nalle- ja Oatly-nimisinä saa manteli-, soija- ja kaurapohjaisia maitoja ja kaakaoita, jotka säilyvät huoneenlämmössä avaamattomina. Itse olen sellaisia 2,5 dl:n törppöjä ostanut, mitkä tulee kerralla juotua. Ne sopivat myös vaikka kaurahiutaleitten joukkoon. Myös pieniä mehuja (Trip- ym.) saa sellaisina, jotka säilyy huoneenlämmössä.
Jos ei ole kylmää säilytyspaikkaa avatuille tuotteille, niin ei kannata mitään isoja pakkauskokoja ostaa, koska avattu tuote vaatii sitten jo kylmäsäilytyksen. Sen takia itse ostan vain sen kokoisia pakkauksia, minkä kerralla saan syötyä tai juotua.
Ainakin lihaa sisältävät säilykkeet kai pitäisi periaatteessa kuumentaa, mutta hätätapauksessa nekin popsisin suoraan purkista. Kuten sitä sikanautaa tai hernekeittoa.
Mulla on 500 rullaa Lambi vessapaperia varastossa. Ei hätää.
Myös pullo- tai kanisterivettä tarvitaan n. 2 litraa päivää kohden per henkilö. Lisäksi tarvitaan pesuvettä. Ja jos on ruoanlaittovälineet, niin ruoanlaittovettä ehkä vielä tarvitaan myös tuon 2 litran päälle.
Sähkökatkossahan viemäriin ei saa laskea vettä, vaikka hanasta vettä tulisikin. Vessan vetäminenkään ei taida olla sallittua siis.
Verkosta saa Puolustusministeriön sivilta katseltua ja ladattua pdf-tiedostona infovihkosen niemeltään Pahasti poikki
https://www.defmin.fi/files/2256/pahasti_poikki_2012.pdf
10 lavaa olutta